ERTMS na linii E-65

inforail
20.12.2012 15:23
19 grudnia w siedzibie PKP PLK podpisana na dostawę i montaż technologii ERTMS na 340-kilometrowym odcinku magistrali kolejowej E65 Warszawa –Gdynia. Za jej wdrażanie będzie odpowiedzialny Bombardier Transportation. To drugi taki kontrakt producenta w Polsce. Dzięki jego realizacji zapewniona zostanie interoperacyjność na całym północnym odcinku VI Paneuropejskiego Korytarza Transportowego oraz poprawa komunikacja kolejowej między Gdańskiem i granicą czeską.
Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o jest liderem konsorcjum, w skład którego wchodzą również Thales Polska Sp. z o.o. i Nokia Siemens Networks. Przedmiotem podpisanego kontraktu jest dostawa dla PKP Polskie Linie Kolejowe SA najnowocześniejszej technologii sterowania ruchem kolejowym. Wartość kontraktu jest szacowana na około 470 milionów PLN (115 mln euro, 153 mln USD), a udział firmy Bombardier wyniesie około 216 mln PLN (53 mln euro, 70 mln USD).
19 grudnia w siedzibie PKP PLK podpisana na dostawę i montaż technologii ERTMS na 340-kilometrowym odcinku magistrali kolejowej E65 Warszawa –Gdynia
Firmy Bombardier i Thales są odpowiedzialne za zaprojektowanie i rozwój systemu ERTMS/ETCS Poziom 2. Dostarczą również konwencjonalne systemy sterowania ruchem dla ośmiu LCS-ów oraz zmodernizują, do standardu ERTMS Poziom 2, istniejące konwencjonalne urządzenia sterowania ruchem. Firma Nokia Siemens Networks jest dostawcą systemów ERTMS/GSM-R. Na modernizowanej linii, na której prowadzony jest ruch pasażerski i towarowy, zlokalizowanych jest 35 stacji kolejowych. Kontrakt zrealizowany będzie w ciągu 28 miesięcy.
Instalacja systemu ma ogromne znaczenie –powiedział na konferencji prasowej Andrzej Wolski –dyrektor projektu z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ten projekt ERTMS/ETCS jest ostatnim etapem modernizacji magistrali łączącej Warszawę z trójmiastem. Po zakończeniu inwestycji poziom bezpieczeństwa na tej linii będzie wyższy niż dotąd, a na dodatek pozwoli to na podwyższenie maksymalnej prędkości nowoczesnych pociągów, które na wybranych odcinkach osiągną 200km/h –dodał.
Zakres prac firmy Bombardier obejmuje technologię BOMBARDIER INTERFLO 450 ERTMS, w tym cztery centra sterowania radiowego BOMBARDIER EBI Com oraz balisy EBI Link. W zakresie konwencjonalnych systemów sterowania ruchem firma Bombardier dostarczy technologię INTERFLO 200 dla linii magistralnych, w tym systemy nadrzędne kierowania ruchem EBI Screen 300, jak również komputerowy system zależnościowy EBI Lock 950 na stację Gdynia Chylonia.
Jest to przedsięwzięcie istotne dla rozwoju sieci kolejowej w Polsce –powiedział Sławomir Nalewajka, Prezes Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o. To już nasz drugi projekt dotyczący dostawy systemu ERTMS w Polsce, a nasza technologia odgrywa wiodącą rolę we wdrożeniu systemu ERTMS, co znacząco poprawi możliwości podróżowania oraz prowadzenia przewozów przez Polskę. Wydarzenie to po raz kolejny odzwierciedla ugruntowaną ponad osiemdziesięcioletnią obecność na rynku lokalnym, która powiązana z doświadczeniem zdobytym na rynkach świata może być dobrze wykorzystana w takich projektach –dodał Nalewajka.
Rozwiązania firmy Bombardier są eksploatowane w ponad 2500 pojazdach na 15000 km linii kolejowych w 16 krajach. Rozwiązanie INTERFLO 450 Poziom 2 jest eksploatowane na liniach najwyższych prędkości w Chinach od 2009 roku. Zostało ono dopuszczone do eksploatacji komercyjnej na linii Amsterdam-Utrecht w Holandii, która jest jedną z najbardziej obciążonych linii magistralnych w Europie. W 2010 roku system ERTMS Poziom 2 został uruchomiony na linii Botnia – pierwszej linii dużych prędkości w Szwecji.
 19 grudnia w siedzibie PKP PLK podpisana na dostawę i montaż technologii ERTMS na 340-kilometrowym odcinku magistrali kolejowej E65 Warszawa –Gdynia
Ponadto, technologia ERTMS firmy Bombardier została również zabudowana w Chorwacji, Hiszpanii, Korei, Niemczech, Szwajcarii i na Tajwanie. W Algierii i w Polsce realizowane są pierwsze na tych rynkach projekty w technologii ERTMS, a w Norwegii i Szwecji duże umowy ramowe.  Dodatkowo firma Bombardier dostarczyła na linię Västerdals w Szwecji pierwszy na świecie system ERTMS Regional, czyli rozwiązanie INTERFLO 550 dla linii regionalnych.
Technologoa Bombardiera INTERFLO 450 jest dostarczana również w ramach pilotażowego projektu wdrożenia systemu ERTMS w Polsce na odcinku Legnica –granica niemiecka linii E30.