Erewań: Modernizacja kolei Azәrbaycan Dövlәt Dәmir Yolu za 2 mld $
Jak informuje radio ԱՀՐԲակու(AHR Baku) oraz rosyjskie agencje Interfax i ITAR-TASS, rząd azerbejdżański zamierza zainwestować 2 mld $ w pełną modernizację kolei państwowych Azәrbaycan Dövlәt Dәmir Yolu (ADDY). Oznajmił to dziennikarzom wiceminister transportu Musa Panahow. Będzie to inwestycja zupełnie niezależna od budowy normalnotorowej linii kolejowej Baku – Tbilisi – Kars. Podobnie do Gruzji, również Azerbejdżan porzuci rozstaw szerokotorowy i przejdzie na normalnotorowy. Wszystko to z nakazu prezydenta Ilchana Aliyewa, który chciałby, ażeby koleje Azerbejdżanu stanowiły tranzyt między krajami Azji Centralnej i Europą, a przede wszystkim z Irakiem, Afganistanem, Turcją i Iranem.
Program szeroko zakrojonych inwestycji kolejowych Azerbejdżanu rozpocznie się na początku 2009 roku i potrwa 4 lata. Jak podkreślił wiceminister Panahow, Azerbejdżan zamierza stworzyć taką kolej, która swoim standardem będzie dorównywać takim wysoko rozwiniętym kolejom Europy, jak DB, SNCF, SNCB, RENFE, FS, DSB, ÖBB, NSB, SBB-CFF-FFS czy też FJ.
W 2007 roku ADDY przewiozły 28 mln t towarów, z tego tranzyt wyniósł 20-21 mln t rocznie. Przewozy kolejowe stale rosną, czego najlepszym dowodem jest to, że w pierwszym półroczu tego roku pociągami ADDY przewieziono już 16,4 mln t towarów. W minionych latach roczny przyrost kolejowych przewozów towarowych wynosił 11% – podkreślił Panahow. Reforma kolei oznacza także rozdzielenie od siebie kolei towarowych, pasażerskich i torowo-trakcyjnych.