EN81-001 już w Krakowie
W środę 7 września dotarł do Krakowa pierwszy z dwóch zakontraktowanych nowych szynobusów z napędem elektrycznym serii EN81. Konstrukcja i wyposażenie autobusu zapewnia duży komfort podróżowania i spokojność biegu (drugi stopień odsprężynowania stanowią poduszki pneumatyczne). Autobus mieści 60 osób na miejscach siedzących i około 80 osób na miejscach stojących. Kabiny maszynisty i przedziały pasażerskie są wyposażone w klimatyzację. Autobus dostosowany jest do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach, podróżnych z dużym bagażem oraz rowerów. Zabudowana jest również kabina sanitarna z zamkniętym układem przystosowana dla niepełnosprawnych.
Pojazd przystosowany jest do obsługi jednoosobowej. Szynobusy dostosowany jest do jeżdżenia w trakcji ukrotnionej lub prowadzenia wagonu doczepnego. Wózki wyposażone są w hamulce tarczowe (dwie tarcze na osi). Jeden wózek jest wózkiem tocznym, drugi jest wózkiem napędowym (napędzane dwie osie).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podstawowe dane techniczne EN81-001:
- Największa prędkość eksploatacyjna 120 km/h
- Jednostkowa moc znamionowa napędu ok. 11,5kW/t masy własnej
- Przyspieszenie rozruchu ok. 0,8 m/s 2
- Opónienie hamowania ok. 1 m/s 2
- Największe wzniesienie, na którym autobus szynowy powinien ruszyć przy pełnym obciążeniu 30 o/oo
- Układ napędowy – napęd elektryczny asynchroniczny na napięcie 3000VDC – prąd stały
- Silniki trakcyjne asynchroniczne – 2 sztuki
- Łączna moc wszystkich silników trakcyjnych około 560kW
- Moc silników zapewnia przyśpieszenie rozruchu 0,8m/s 2
- przekładnia mechaniczna
- odbierak prądu przeznaczony do zasilania pojazdów trakcyjnych z
przewodu jezdnego górnej sieci trakcyjnej 3000V prądu stałego - System hamulca umożliwia zatrzymanie w każdych warunkach eksploatacyjnych pojazdu jadącego z prędkością 120 km/h na drodze hamowania 700 m
- hamowanie wstępne hamulec elektrodynamiczny
- system hamulca pneumatycznego Sab Wabco
- zawór rozrządczy hamulca Sab Wabco
- układ przeciwpoślizgowy elektroniczny, Sab Wabco zapobiegający poślizgom przy
hamowaniu i ruszaniu - hamulec powietrzny zgodnie z UIC 540
- hamulec postojowy sprężynowy
- max wzniesienie, przy którym autobus
szynowy utrzymywany jest w spoczynku 50 o/oo - Hamulec bezpieczeństwa cztery rączki w przedziale
pasażerskim - Istnieje możliwość samodzielnego dokonania próby hamulca z kabiny maszynisty.