Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

EN81-001 już w Krakowie

inforail
12.09.2005 12:43

W środę 7 września dotarł do Krakowa pierwszy z dwóch zakontraktowanych nowych szynobusów z napędem elektrycznym serii EN81. Konstrukcja i wyposażenie autobusu zapewnia duży komfort podróżowania i spokojność biegu (drugi stopień odsprężynowania stanowią poduszki pneumatyczne). Autobus mieści 60 osób na miejscach siedzących i około 80 osób na miejscach stojących. Kabiny maszynisty i przedziały pasażerskie są wyposażone w klimatyzację. Autobus dostosowany jest do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach, podróżnych z dużym bagażem oraz rowerów. Zabudowana jest również kabina sanitarna z zamkniętym układem przystosowana dla niepełnosprawnych.

Pojazd przystosowany jest do obsługi jednoosobowej. Szynobusy dostosowany jest do jeżdżenia w trakcji ukrotnionej lub prowadzenia wagonu doczepnego. Wózki wyposażone są w hamulce tarczowe (dwie tarcze na osi). Jeden wózek jest wózkiem tocznym, drugi jest wózkiem napędowym (napędzane dwie osie).

Podstawowe dane techniczne EN81-001:

  • Największa prędkość eksploatacyjna 120 km/h
  • Jednostkowa moc znamionowa napędu ok. 11,5kW/t masy własnej
  • Przyspieszenie rozruchu ok. 0,8 m/s 2
  • OpóŸnienie hamowania ok. 1 m/s 2
  • Największe wzniesienie, na którym autobus szynowy powinien ruszyć przy pełnym obciążeniu 30 o/oo
  • Układ napędowy – napęd elektryczny asynchroniczny na napięcie 3000VDC – prąd stały
  • Silniki trakcyjne asynchroniczne – 2 sztuki
  • Łączna moc wszystkich silników trakcyjnych około 560kW
  • Moc silników zapewnia przyśpieszenie rozruchu 0,8m/s 2
  • przekładnia mechaniczna
  • odbierak prądu przeznaczony do zasilania pojazdów trakcyjnych z
    przewodu jezdnego górnej sieci trakcyjnej 3000V prądu stałego
  • System hamulca umożliwia zatrzymanie w każdych warunkach eksploatacyjnych pojazdu jadącego z prędkością 120 km/h na drodze hamowania 700 m
  • hamowanie wstępne hamulec elektrodynamiczny
  • system hamulca pneumatycznego Sab Wabco
  • zawór rozrządczy hamulca Sab Wabco
  • układ przeciwpoślizgowy elektroniczny, Sab Wabco zapobiegający poślizgom przy
    hamowaniu i ruszaniu
  • hamulec powietrzny zgodnie z UIC 540
  • hamulec postojowy sprężynowy
  • max wzniesienie, przy którym autobus
    szynowy utrzymywany jest w spoczynku 50 o/oo
  • Hamulec bezpieczeństwa cztery rączki w przedziale
    pasażerskim
  • Istnieje możliwość samodzielnego dokonania próby hamulca z kabiny maszynisty.