EN57AL-2108 prawdopodobnie trafi na złom
Niebawem miną dwalata od wypadku, do którego doszło na przejeździe kolejowym pomiędzy Podjuchamia Daleszewem.
Brała w nim udział jednostka EN57AL-2108, która w zderzeniuz ciężarówką ucierpiała dość poważnie. Przez kilkanaście miesięcy ten zmodernizowanyskład dosłownie gnił, był rozkradany i niszczony na tyłach lokomotywowniSzczecin Wzgórze Hetmańskie. Pod koniec marca został przetransportowany doKruszewca. Wówczas podjęliśmy próbę ustalenia co dalej? Niestety przebicie sięprzez beton dezinformacji w Przewozach Regionalnych okazało się zadaniemniewykonalnym.
Ale jakieś informacje uzyskaliśmy. W CUPT.
CUPT prowadził wlistopadzie 2019 r. kontrolę po zakończeniu realizacji projektu (kontrolętrwałości) spółki Przewozy Regionalne. Zakresem dofinansowanego ze środków UEprzedsięwzięcia była modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym pojazdukolejowego EN57AL-2108 – poinformowała nas Karolina Grot, NaczelnikWydziału ds. Komunikacji.
Ustalono, że 13czerwca 2018 roku doszło do kolizji pojazdu kolejowego EN57AL-2108 z samochodemciężarowym. Wynikiem zderzenia było wykolejenie pierwszego, drugiego, trzeciegoi czwartego wózka oraz uszkodzenie całkowite członu Rb pojazdu kolejowegoEN57AL-2108, a także uszkodzenie pozostałych dwóch członów S i Ra. Powyższakolizja została opisana przez Państwową Komisję Badań Wypadków Kolejowych wMinisterstwie Infrastruktury.
CUPT w ramach swoichuprawnień jako strona umowy o dofinansowanie odpowiada m. in. za nadzorowanieutrzymania przez Beneficjenta zasady trwałości i celu projektu i w tymprzypadku Beneficjent był zobowiązany do odtworzenia stanu środków trwałych.Powyższe było przedmiotem sformułowanych w wyniku kontroli zaleceńpokontrolnych, które podlegają monitorowaniu. Spółka poinformowała CUPT o zamiarzezakupu EZT serii EN57AL w przetargu organizowanym przez WojewództwoZachodniopomorskie. Jeden z trzech pojazdów zastąpiłby wyłączony z eksploatacjina wskutek wypadku kolejowego pojazd 2108, zapewniając ciągłość trwałościprojektu. Umowa z Województwem w ramach postępowania przetargowego zostałazawarta w dniu 4 marca 2020 roku, a odbiór pojazdów nastąpił w dniu 17 marca2020 roku. Zakupione pojazdy, w tym również dedykowany do zastąpienia pojazdu2108, obecnie oczekują w ZNT Kruszewiec na rozpoczęcie napraw P4, po realizacjiktórych będą mogły zostać włączone do eksploatacji. Zgodnie z otrzymanymiinformacjami od Beneficjenta powrót pojazdu do obsługi połączeń przewidzianychw projekcie datowany jest na pierwszą dekadę sierpnia 2020 roku – dodała przedstawicielkaCUPT.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
A zatem podsumowując EN57AL-2108 zostanie najprawdopodobniejskreślony ze stanu i formalnie zezłomowany. W praktyce będzie służył za magazynczęści dla Przewozów Regionalnych. Jego miejsce formalnie zajmie odkupiony odwojewództwa zachodniopomorski skład, również standardu EN57AL. Wszystkie trzyskłady przejdą teraz naprawy P4, w ZNT Kruszewiec, i zapewne z wykorzystaniemczęści z powypadkowego składu.
W papierach wszystko zatem będzie się zgadzać. I po co robićz tego wielką tajemnicę? Na to pytanie, skierowane do Przewozów Regionalnych,prawdopodobnie nigdy nie poznamy odpowiedzi.
„