EN57 z klimatyzacją

inforail
11.03.2013 15:12
Czy znacząco poprawia się komfort podróży dla pasażerów Kolei Mazowieckich, tylko dlatego, że na tory wyjechały dwa pierwsze, zmodernizowane, elektryczne zespoły trakcyjne EN57AKM? Do końca 2013 roku po Mazowszu będą kursować 34 takie składy. Modernizacja pojazdów kosztowała przewoźnika ponad 272 mln zł. Umowa na wykonanie prac remontowych 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych przez konsorcjum firm w składzie Newag oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”została podpisana w listopadzie ubiegłego roku. Zgodnie z jej zapisem do końca 2013 roku, wykonane zostaną naprawy 5 poziomu utrzymania 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z ich modernizacją.
– Najnowsze EZT-y EN57AKM prezentują zupełnie nowy zakres modernizacji pojazdu. Zastosowano w nich szereg urządzeń renomowanych firm, wcześniej stosowanych tylko w nowo produkowanym taborze, np. w ELF-ie czy FLIRT-ie. Patrząc od strony pasażera, najistotniejszymi zmianami są klimatyzowane przedziały oraz drzwi odskokowo –przesuwne. Te dwa elementy znacząco poprawiają komfort i bezpieczeństwo podróży –podkreśla Czesław Sulima, członek zarządu spółki, dyrektor eksploatacyjny.
EN57 po modernizacjiEN57 po modernizacji
W zmodernizowanych pojazdach, między wagonami, zastosowano drzwi wewnętrzne otwierane elektrycznie. Wyposażono je w dostosowane do różnej wysokości peronów podesty dla wózków inwalidzkich, a także specjalne miejsca dla wózków, umożliwiające ich unieruchomienie. Dla poprawy bezpieczeństwa stojących podróżnych na górnych poręczach zamontowano specjalne uchwyty. W pojazdach znajdują się również toalety z zamkniętym systemem, monitoring i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Nowością są wiatrołapy przy pomostach, podświetlane diodami typu LED. Modernizując pojazdy, nie zapomniano też o obsłudze pociągu. Wprowadzono nowy ergonomiczny pulpit maszynisty, fotel zaopatrzony w specjalny elektryczny podnóżek, dzięki czemu łatwo jest dostosować wysokość fotela do wzrostu maszynisty oraz ustawić prawidłową pozycję siedzenia. Dodatkowo tuż za kabiną maszynisty znajduje się przedział dla kierownika pociągu.  Te i szereg innych udogodnień, sprawiają, że podróż nowymi EN57AKM, zarówno dla pasażera, jak też obsługi, będzie odbywać się w komfortowych warunkach. Niezmienione pozostają natomiast wózki, co sprawia, że komfort podróżowania zmodernizowanym składem może jednak odbiegać od pociągu nowego.