Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

EN57 AKŁ na trasie

inforail
05.12.2011 11:28
W sobotę na dworcu Łódź Kaliska zaprezentowany został zmodernizowany, przez nowosądecki Newag, ezt EN57-1226 AKŁ. To pierwszy z czterech pojazdów odnawianych ze środków unijnych i Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi. Wartość całego projektu to blisko 36,5 mln zł. Przypomnijmy, że umowa na modernizację składów została podpisana 29 lipca 2011 roku. – Założyliśmy sobie cel rozwoju nie tylko infrastruktury drogowej, ale również kolejowej i go konsekwentnie realizujemy, czego efektem jest ten nowoczesny skład –powiedział podczas prezentacji marszałek Stepień. Chcemy żeby łodzianie i mieszkańcy naszego regionu po naszym województwie mogli poruszać się nowoczesnymi, wygodnymi pociągami –dodał.
Zmodernizowany skład jest wzbogacony o nowoczesne rozwiązania i pomalowany w barwy województwa łódzkiego. Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana. Pociąg został wyposażony w ergonomiczne fotele, ekologiczne toalety w obiegu zamkniętym i rolety w oknach.
EN57 AKŁ (foto: UMWŁ)EN57 AKŁ (foto: UMWŁ)
Zainstalowano również monitory LCD i gniazda elektryczne, do których można podłączyć np. laptopa. Podczas modernizacji wprowadzane zostały kolejne innowacyjne rozwiązania charakterystyczne dla pociągów nowej generacji m.in.: nowoczesny system sterowania drzwi wejściowych (odskokowo –przesuwny) czy nadmuch ciepłego powierza nad drzwiami wejściowymi chroniący przed przenikaniem zimna. Pociąg ma również nowy system hamulcowy zapewniający poprawę płynności jazdy. Modernizowane składy będą bardziej przyjazne osobom niepełnosprawnym, zmieniony został kształt toalety tak by umożliwiał manewrowanie wózkiem inwalidzkim, zamontowano także nowoczesny system podestów. Na uwagę zasługuje również zastosowanie napędu falownikowego i silników asynchronicznych prądu przemiennego. Dzięki temu prędkość maksymalna składów wzrośnie do 120 km/h. Nowe jest także czoło pociągu z reflektorami LED, a także pulpit sterowniczy maszynisty, który znacząco poprawia komfort pracy.  
– Modernizacja dworca Łódź Fabryczna, nowa linia do Łowicza czy modernizacja taboru kolejowego są działaniami zmierzającymi do tego, by za kilka lat łodzianie mogli po województwie i całej Polsce podróżować komfortowo i wygodnie. Rok temu składaliśmy obietnicę, że do Pabianic, Zduńskiej Woli i Sieradza będzie można dojeżdżać nowoczesnym pociągiem. Ta obietnica się spełnia. Od dziś na tej trasie będzie jeździł pierwszy z czterech zmodernizowanych pociągów EN57 – powiedział PAP Witold Stępień.
Prezentacja EN57 AKŁ (foto: UMWŁ) Prezentacja EN57 AKŁ (foto: UMWŁ)
Po prezentacji pociąg wyruszył w swoją pierwszą trasę do Sieradza. Dla wszystkich, którzy zgłosili się do kas Dworca Kaliskiego przejazd w obie strony był darmowy. Uczestnicy wycieczki w Sieradzu zostali zaproszeni do zwiedzania nadwarciańskiego grodu. W pierwszą podróż do Sieradza pojechał Marszałek Stępień oraz …Barbara Tatara, Miss Polonia 2007.
Jak już wspomnieliśmy na wstępie łącznie zmodernizowane zostaną cztery pociągi. Oprócz EN57-1226 również EN57-1452, EN57- 1479 i EN57-1769.