EM10 pocięte; koniec elektrycznych manewrówek

inforail
28.05.2021 07:45

W ubiegłym roku na łamach InfoRail.pl pisaliśmy o wystawieniu na sprzedaż 211 lokomotyw. Wśród nich były prawdziwe rodzynki w postaci EM10.

Teraz zaczął się proces kasacji tych lokomotyw. Od PKP CARGO kupiła je firma złomiarska, która prowadzi ich likwidację.  

Na długiej liście wystawionych na sprzedaż lokomotyw znalazły się manewrówki o numerach EM10-001, EM10-002 oraz EM10-004.Wszystkie stacjonowały w Poznaniu Franowie. Wszystkie w momencie sprzedaży nie posiadały też EVN.

Jak udało nam się ustalić nieoficjalnie lokomotywa EM10-003ma pozostać w PKP CARGO jako eksponat muzealny, dlatego też trafi do jednego z muzeów. Na tę chwilę nie ma decyzji, czy będzie eksponatem czynnym, ale z naszych informacji wynika, że jest na to niewielka szansa.

Przewoźnik sprzedają te wyłączone od dłuższego czasu z eksploatacji lokomotywy ze względu na ograniczone możliwości ich zatrudnienia. Wynika to z braku sieci trakcyjnych na większości stacji i rejonów manewrowych PKP CARGO.

EM10 zostały wyprodukowane jako lokomotywy prototypowe w latach 1990-1991 przez zakłady H. Cegielskiego w Poznaniu. Posiadały one czeską aparaturę tyrystorową, zastąpioną później polską. Przez ponad 20 lat służyły w zakładach w: Skarżysku-Kamiennej, Poznaniu, Katowicach, Wrocławiu, Nowym Sączu i ponownie w Poznaniu, choć ten ostatni pobyt trudno już nazwać służbą. Toraczej oczekiwanie na to, co dalej… Ciekawostką jest malowanie lokomotyw EM10. Wszystkie egzemplarze zachowały malaturę PKP CARGO w odcieniach kremowo-niebiesko-czerwonym.