Elfy dla Kolei Mazowieckich
inforail
23.08.2011 13:29
Elfy dla Kolei Mazowieckich
W poniedziałek, na wyremontowanym dworcu Warszawa Gdańska odbyło się oficjalne przekazanie dwóch pierwszych Elfów dla Kolei Mazowieckich. Łącznie przewoźnik otrzyma od PESY 16 takich składów. Mimo, że już poświęcone, to dopiero od września zaczną kursować na linii do Działdowa, docelowo zaś mają jeździć na lotnisko w Modlinie. Wartość kontraktu to 75 milionów euro, zakup był częściowo dofinansowany z funduszy unijnych.
Koleje Mazowieckie są kolejnym przewoźnikiem, który po Warszawie wozić będzie pasażerów Elfami. 13 eztów kupiła również Szybka Kolej Miejska. Każdy z Elfów może zabrać na swój pokład 423 pasażerów, z czego 183 na miejscach siedzących. Składy mogą kursować z prędkością do 160 km/h i są przystosowane do ruchu regionalnego i międzyregionalnego. Ich wnętrze jest klimatyzowane, monitorowane i dopasowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W toalecie znaleźć można miejsce do przewijania niemowląt. Dziś byliśmy świadkami przełomowego wydarzenia w historii mazowieckiej kolei –mówił obecny na uroczystości poseł Janusz Piechociński. Właśnie odjechał stary ezt EN57 z XX wieku, za chwilę pojawi się nowy skład na miarę XXI w. Koleje Mazowieckie zmierzają w dobrym kierunku –dodał Piechociński. Sukcesywnie chcemy wymieniać stary tabor na nowoczesne pociągi –wtórował marszałek Adam Struzik. Planujemy kolejne taborowe zakupy, również dla naszej drugiej spółki –Warszawskiej Kolei Dojazdowej –dodał. Rzeczywiście Koleje Mazowieckie są dziś chyba najnowocześniejszym polskim przewoźnikiem, jeśli weźmiemy pod uwagę tabor. Na 258 pociągów 74 to nowoczesne składy. Stare ezt EN57 i EN71 są natomiast na bieżąco modernizowane.
Przypomnijmy, iż PESA musiała produkować Elfy w ekspresowym tempie, tak, aby sprostać warunkom przetargowym. Wszystko dlatego, że przejęła kontrakt po pierwotnym zwycięzcy –Stadlerze, który wycofał się z podpisania umowy, po wcześniejszym uwzględnieniu jego odwołania przez Krajową Izbę Odwoławczą. Pojazdy powstały w kilka miesięcy –mówił Robert Świechowicz, członek zarządu PESA Bydgoszcz. Zwykle na budowę pociągu potrzeba około 24 miesięcy –dodał. Tempo zatem rzeczywiście zawrotne! Wszystkie składy Koleje Mazowieckie otrzymają do końca roku. Będzie to nowa jakość na mazowieckich torach –cieszył się Prezes przewoźnika Artur Radwan. Kupując nowoczesne pociągi realizujemy naszą misję, jaką jest ciągła poprawa warunków podróżowania –mówił.
Warto również dodać, iż malowanie nowych składów zostało zaproponowane przez studentkę Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie –Annę Malinowską. Jej propozycja została wybrana przez kapitułę konkursu ogłoszonego przez Koleje Mazowieckie. Czy malowanie jest trafione oceńcie sami…
Dane techniczne EN76 dla Kolei Mazowieckich
Producent
|
PESA Bydgoszcz
|
Długość
|
75250 mm
|
Szerokość pudła
|
2880 mm
|
Wysokość
|
4280 mm
|
Wysokość podłogi w strefie drzwi od poziomu główki szyny
|
760 mm
|
Liczba pasażerów
|
423
|
Liczba miejsc siedzących
|
183
|
V max
|
160 km/h
|
Liczba miejsc dla wózków inwalidzkich
|
2
|
Liczba miejsc na rowery
|
3
|
Prześwit drzwi
|
1400 mm
|
Moc silników trakcyjnych
|
4 x 500 kW
|
Trakcja wielokrotna
|
Do 3 pojazdów
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024