Elfy dla Kolei Mazowieckich

inforail
23.08.2011 13:29
W poniedziałek, na wyremontowanym dworcu Warszawa Gdańska odbyło się oficjalne przekazanie dwóch pierwszych Elfów dla Kolei Mazowieckich. Łącznie przewoźnik otrzyma od PESY 16 takich składów. Mimo, że już poświęcone, to dopiero od września zaczną kursować na linii do Działdowa, docelowo zaś mają jeździć na lotnisko w Modlinie. Wartość kontraktu to 75 milionów euro, zakup był częściowo dofinansowany z funduszy unijnych. 
Elf dla Kolei Mazowieckich pojawił się w kłębach dymu...Elf dla Kolei Mazowieckich poświęcony!Elf dla Kolei Mazowieckich Elf dla Kolei Mazowieckich
Koleje Mazowieckie są kolejnym przewoźnikiem, który po Warszawie wozić będzie pasażerów Elfami. 13 eztów kupiła również Szybka Kolej Miejska. Każdy z Elfów może zabrać na swój pokład 423 pasażerów, z czego 183 na miejscach siedzących. Składy mogą kursować z prędkością do 160 km/h i są przystosowane do ruchu regionalnego i międzyregionalnego. Ich wnętrze jest klimatyzowane, monitorowane i dopasowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W toalecie znaleźć można miejsce do przewijania niemowląt. Dziś byliśmy świadkami przełomowego wydarzenia w historii mazowieckiej kolei –mówił obecny na uroczystości poseł Janusz Piechociński. Właśnie odjechał stary ezt EN57 z XX wieku, za chwilę pojawi się nowy skład na miarę XXI w. Koleje Mazowieckie zmierzają w dobrym kierunku –dodał Piechociński. Sukcesywnie chcemy wymieniać stary tabor na nowoczesne pociągi –wtórował marszałek Adam Struzik. Planujemy kolejne taborowe zakupy, również dla naszej drugiej spółki –Warszawskiej Kolei Dojazdowej –dodał. Rzeczywiście Koleje Mazowieckie są dziś chyba najnowocześniejszym polskim przewoźnikiem, jeśli weźmiemy pod uwagę tabor. Na 258 pociągów 74 to nowoczesne składy. Stare ezt EN57 i EN71 są natomiast na bieżąco modernizowane.
Elf dla Kolei Mazowieckich - wnętrzeElf dla Kolei Mazowieckich - wnętrzeElf dla Kolei Mazowieckich w nowym malowaniuElf dla Kolei Mazowieckich w nowym malowaniu
Przypomnijmy, iż PESA musiała produkować Elfy w ekspresowym tempie, tak, aby sprostać warunkom przetargowym. Wszystko dlatego, że przejęła kontrakt po pierwotnym zwycięzcy –Stadlerze, który wycofał się z podpisania umowy, po wcześniejszym uwzględnieniu jego odwołania przez Krajową Izbę Odwoławczą. Pojazdy powstały w kilka miesięcy –mówił Robert Świechowicz, członek zarządu PESA Bydgoszcz. Zwykle na budowę pociągu potrzeba około 24 miesięcy –dodał. Tempo zatem rzeczywiście zawrotne! Wszystkie składy Koleje Mazowieckie otrzymają do końca roku. Będzie to nowa jakość na mazowieckich torach –cieszył się Prezes przewoźnika Artur Radwan. Kupując nowoczesne pociągi realizujemy naszą misję, jaką jest ciągła poprawa warunków podróżowania –mówił.
Warto również dodać, iż malowanie nowych składów zostało zaproponowane przez studentkę Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie –Annę Malinowską. Jej propozycja została wybrana przez kapitułę konkursu ogłoszonego przez Koleje Mazowieckie. Czy malowanie jest trafione oceńcie sami
Elf dla Kolei Mazowieckich - wnętrzeElf dla Kolei Mazowieckich - wnętrzeElf dla Kolei Mazowieckich - w nowym malowaniuElf dla Kolei Mazowieckich - w nowym malowaniu
Dane techniczne EN76 dla Kolei Mazowieckich
Producent
PESA Bydgoszcz
Długość
75250 mm
Szerokość pudła
2880 mm
Wysokość
4280 mm
Wysokość podłogi w strefie drzwi od poziomu główki szyny
760 mm
Liczba pasażerów
423
Liczba miejsc siedzących
183
V max
160 km/h
Liczba miejsc dla wózków inwalidzkich
2
Liczba miejsc na rowery
3
Prześwit drzwi
1400 mm
Moc silników trakcyjnych
4 x 500 kW
Trakcja wielokrotna
Do 3 pojazdów