Elf dla warmińsko-mazurskiego z przepięciem w tle

inforail
23.11.2012 09:49
22 listopada 2012 roku, na Dworcu Głównym w Olsztynie, nastąpiło uroczyste przekazanie i prezentacja nowoczesnego pociągu elektrycznego Elf, który już niebawem będzie służył mieszkańcom województwa warmińsko-mazurskiego i turystom odwiedzającym tę część Polski. W południe skład wyruszył w swoją pierwszą podróż z Olsztyna do Czerwonki. Województwo warmińsko-mazurskiego to kolejny region, w którym pasażerowie Przewozów Regionalnych będą mogli podróżować bardziej komfortowo.
Warmińsko-mazurski Elf (foto: UMWW-M)Warmińsko-mazurski Elf (foto: UMWW-M)
Do znanych już mieszkańcom regionu nowoczesnych autobusów szynowych dołączył skład elektryczny. Zakupiony ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego trzyczłonowy Elf może pomieścić ponad 300 pasażerów i przystosowany jest do jazdy z prędkością 160 km/h. Konstrukcja pojazdu umożliwia obsługę tras o charakterze regionalnym, jak również międzyregionalnych i aglomeracyjnych. W wyprodukowanym przez PESĘ pociągu zastosowano szereg udogodnień dla pasażerów, które gwarantują wysoki komfort podróżowania. Należą do nich m.in. nowocześnie zaaranżowane wnętrze, klimatyzacja, dodatkowe wysuwane stopnie, które ułatwiają wejście z niższych peronów, system informacji pasażerskiej, monitoring wnętrza pojazdu i urządzenia umożliwiające podróżnym szybki kontakt z obsługą pociągu. Toalety i drzwi wejściowe do pociągu zostały przystosowane do obsługi podróżnych o ograniczone sprawności ruchowej. 
Elf dla warmińsko-mazurskiegoElf dla warmińsko-mazurskiego
Pojazd 21WE (EN62-001) jest trzyczłonowy. To pierwsza taka jednostka wyprodukowana w Bydgoszczy. Wcześniej w skład rodziny Elfów wchodziły pociągi 22WE dla Kolei Mazowieckich i Kolei Śląskich, 27WE dla SKM Warszawa i Kolei Śląskich oraz 34WE dla województwa świętokrzyskiego. Ciekawostką jest 50-letnia gwarancja, jaką PESA zaproponowała startując w przetargu. Umowa z wykonawcą została podpisana 7 listopada 2011 roku. Koszt zakupu pojazdu to 16 mln zł. Regularne kursy z pasażerami nowy Elf rozpocznie 9 grudnia, kiedy wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Pierwszy kurs nowej jednostki na warmińsko-mazurskich torach okazał się dość pechowy. Pojazd utknął w trakcie inauguracyjnego przejazdu na stacji Czerwonka. Jak wyjaśnił PAP rzecznik prasowy Pesy Michał Żurowski, Nastąpiło przepięcie na linii i to spowodowało różnicę napięć. Przy tym doszło do uszkodzenia falownika, który jest elementem pantografu. Awarią mają zająć się teraz specjaliści PESY, którzy po odczytaniu czarnych skrzynek ustalą czy przepięcie nie uszkodziło pociągu. Czy to oznacza, że Elf nie będzie mógł kursować na wszystkich trasach w regionie? Prawdopodobnie tak. Przewozy Regionalne razem z Urzędem Marszałkowskim mają teraz ustalić, na które trasy Elf może wyjeżdżać bezpiecznie. Ot, taka polska rzeczywistość…