Elektrykiem po Półwyspie Helskim. Z PKP SA

inforail
15.06.2020 13:45

Od 15 czerwca dokońca miesiąca na Półwyspie Helskim przeprowadzone zostaną testy w ramach pracbadawczo-rozwojowych nad rozwojem elektromobilności z wykorzystaniem stacjiładowania małych pojazdów i rowerów elektrycznych.

Pierwsza stacja ładowania małych pojazdów elektrycznych(rowery i hulajnogi elektryczne), na której będzie można podładować równieżurządzenia mobilne, została ustawiona przy dworcu we Władysławowie, a kolejnajuż wkrótce zostanie uruchomiona w Helu. Docelowo na każdej ze stacji znajdziesię 10 rowerów elektrycznych, a obecnie we Władysławowie do dyspozycji turystówi mieszkańców jest 20 pojazdów. Będą mogli z nich skorzystać wszyscyzainteresowani po uiszczeniu opłat wskazanych w cenniku usługi, za pomocąspecjalnej aplikacji dostępnej do pobrania na stronie rowery.pkp.einfleet.eu,działającej w systemie Android. Koszt godziny jazdy na elektrycznym rowerze wyniesie20 zł, przy czym minimalna kwota, jaką trzeba będzie zasilić konto, to 40 zł.

Pilotaż jest częściąprac badawczo-rozwojowych, które prowadzimy w Grupie PKP nad rozwojemelektromobilności oraz tzw. transportu na ostatniej mili z wykorzystaniem pojazdówelektrycznych. Najlepszym sposobem przed wdrożeniem docelowych rozwiązań jestich sprawdzenie w rzeczywistości, stąd pomysł na przeprowadzenie testów najednej z bardziej malowniczych tras rowerowych na Pomorzu. Tak jak każdyprojekt badawczy po zakończeniu testów zostanie poddany weryfikacji iewentualnym usprawnieniom, a naszym głównym celem jest wypracowanie optymalnychrozwiązań. Po zakończeniu pilotażu przeprowadzone zostaną analizy, a podejmującdalsze decyzje biznesowe, będziemy brali pod uwagę także opinie użytkownikówprzekazywane za pośrednictwem ankiet – mówi Mirosław Antonowicz, członekzarządu PKP S.A.

Rozpoczynając rok temuprojekt badawczy w PKP TELKOL, postawiliśmy sobie za cel wsparcie polskiejbranży elektromobilności i wypracowanie rozwiązań, które mogłyby z powodzeniembyć wykorzystywane w przyszłości na rynku komercyjnym. Oddajemy w ręce użytkownikówsprzęt i usługę dotychczas niekojarzone z koleją. Liczymy na szczere opinie ikomentarze, co pozwoli dostarczyć naszym klientom usługę, z której wszyscybędziemy zadowoleni, a która poprawi dostęp do stacji i dworców kolejowych, coprzełoży się na zwalczanie wykluczenia komunikacyjnego – dodaje MirosławGilarski, prezes zarządu PKP TELKOL.

Do dyspozycji chętnych zostało oddanych łącznie 20jednośladów elektrycznych V generacji, które przy wspomaganiu elektrycznym mogąrozwinąć prędkość do 25 km/h. Dla mniej wprawionych użytkowników pojazdywyposażono w system wsparcia jazdy posiadający trzy tryby wspomagania. Na wpełni naładowanej baterii można przejechać aż 100 km! Co ciekawe, jazda narowerze jest możliwa również bez wykorzystania silnika elektrycznego przyużyciu siły własnych mięśni. Po skorzystaniu z roweru należy go odstawić najedną ze stacji. Trasa rowerowa łącząca Hel i Władysławowo liczy około 33 km.

Obie modułowe stacje ładowania i parkowania orazwypożyczania pojazdów to zespół 12 stanowisk dla elektrycznych dwukołowców, tj.rowerów, skuterów i hulajnóg. Połowa miejsc przeznaczona będzie na rowery dowypożyczenia, a pozostałe dla użytkowników z własnymi pojazdami.

Każde ze stanowisk dla użytkowników wyposażone jest wspecjalną szafkę z zamkiem elektromagnetycznym, otwieraną zdalnie, przy pomocydedykowanej aplikacji na smartfona.

W środku znajdują się gniazdo 230V/8A do ładowaniajednośladów oraz USB 5V/5A do szybkiego zasilenia przenośnego sprzętuelektronicznego, miejsce do przechowywania małego bagażu podręcznego orazzintegrowana linka zabezpieczająca zaparkowany pojazd przed kradzieżą.

Wdrażany obecnie projekt pilotażowy jest prowadzony w ramachprojektu Pilot Maker Elektro ScaleUp, który jest współfinansowany przez PolskąAgencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Jego głównym celem jest rozwijaniepotencjału elektromobilności w społeczeństwie, a także popularyzacjaekologicznych źródeł transportu. Testy na Półwyspie Helskim są owocemwspółpracy PKP TELKOL ze start-upem TrybEco z Łodzi i wpisują się w działaniaPKP S.A. na rzecz rozwoju elektromobilności, a także w coraz bardziej popularnąekonomię współdzielenia.

Ze względu na to, że pilotaż projektu jest wprowadzany wczasie pandemii koronawirusa, żeby zabezpieczyć użytkowników, rowery będącodziennie dezynfekowane. Przy stacjach pojawią się również dozowniki z płynemdo dezynfekcji rąk. (PKP SA)