Elektryfikacja PKM do 2023 roku
Około 18,5 km liniikolejowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do 2023 r. zostaniezelektryfikowane, a na jej trasie powstanie nowy przystanek – Gdańsk Firoga.Władze województwa zapowiadają, że dzięki elektryfikacji pociągi będą jeździćczęściej i szybciej.
Na realizację projektu spółka Pomorska Kolej Metropolitalna(PKM) otrzymała 61,7 mln zł dofinansowania z Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020. Koszt całego przedsięwzięcia toponad 89 mln zł.
Umowę o dofinansowaniu projektu z funduszu unijnegopodpisali w środę w Gdańsku Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum UnijnychProjektów Transportowych oraz Grzegorz Mocarski, Prezes Zarządu PKM S.A. Wuroczystości uczestniczyli też m.in. wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowikoraz marszałek województwa Mieczysław Struk. Formalna nazwa inwestycji to”Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej”Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budowąprzystanku Gdańsk Firoga”.
Projekt zakłada elektryfikację ok. 17 km linii kolejowej nr248 (na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) i ok. 1,5 km linii nr 253(łącznica z linią 201), zarządzanych przez Pomorską Kolej Metropolitalną. Wramach inwestycji powstanie też nowy przystanek osobowy „Gdańsk Firoga” przyulicy Szybowcowej, w rejonie tzw. gdańskiej „doliny krzemowej”, gdziedziała wiele firm z branży IT. Powstanie on pomiędzy przystankami Matarnia iPort Lotniczy.
Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego zwróciłuwagę, że dzięki inwestycji „za 5 lat Pomorzanie będą mogli podróżować wszybkich i bardziej pojemnych składach”. „Elektryfikacja pozwoli w pełniwykorzystać potencjał linii PKM” – podkreślił.
Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiegozaznaczył, że elektryfikacja linii kolejowych 248 i 253, które tworzą PKM,rozpatrywana była od początku prac związanych z budową linii. „Planyelektryfikacji trzeba było jednak odłożyć, do momentu przygotowania przezPolskie Linie Kolejowe projektu elektryfikacji linii Gdynia–Kościerzyna bo beztego elektryfikacja linii PKM byłaby bezcelowa” – tłumaczy. „Teraz wspólniebędziemy elektryfikować nasze linie i dzięki temu, pierwsze elektryczne pociągipojadą do Kościerzyny w 2023 roku” – zapowiedział.
Wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik wskazał, żew 2017 r. z linii PKM skorzystały ponad 3 mln pasażerów. „Ta liczba pokazuje,że mieszkańcy Trójmiasta, ale też innych miast w Polsce, potrzebują szybkichkolejowych połączeń w ramach aglomeracji. Inwestycja PKM jest jedną z wielu, któredofinansowaliśmy” – dodał.
Jako przykłady innych inwestycji wiceminister podałSzczecińską Kolej Metropolitalną, na którą w tym miesiącu przeznaczono ok. 500mln zł oraz poznańską kolej, której przekazano w kwietniu 50 mln zł na nowepociągi. „Mocno inwestujemy teraz w sektor kolejowy” – podkreślił Słowik.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych ProjektówTransportowych zaznaczył, że „elektryfikacja stanowi jeden z podstawowychelementów modernizacji transportu kolejowego”. Podkreślił, że „dziękielektryfikacji pociągi na tych trasach pojadą szybciej i wyprodukują mniejspalin”.
POIiŚ 2014-2020 jest największym programeminfrastrukturalnym współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. To ponad115,6 mld złotych na najważniejsze w kraju inwestycje w zakresie transportu,środowiska, energii, kultury i zdrowia.
Biuro Komunikacji Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju podało,że województwo pomorskie jest aktywnym beneficjentem POIiŚ. Przywspółfinansowaniu z programu w regionie realizowanych jest obecnie 116projektów o łącznej wartości przyznanego dofinansowania UE prawie 5,4 mldzłotych. Całkowity koszt tych inwestycji to prawie 9,1 mld złotych. Największąwartość, ok. 6,2 mld zł, mają inwestycje transportowe. Są to m.in. budowa drogiekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga i obwodnicy Kościerzyny, modernizacja liniikolejowej Warszawa – Gdynia, nowe autobusy i trolejbusy dla Gdyni, nowe izmodernizowane linie tramwajowe w Gdańsku oraz nowe tramwaje.
Pomorska Kolej Metropolitalna czyli ok. 20-kilometrowa nowalinia między Gdańskiem Wrzeszczem a Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalejłącząca się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna została uruchomionawe wrześniu 2015 roku. PKM jest pierwszą w Polsce linią kolejową wybudowanąprzez samorząd wojewódzki. Jest to największy projekt infrastrukturalnysamorządu województwa pomorskiego realizowany w latach 2008-2017. Projekt owartości 1,2 mld zł w znaczącym stopniu został zrealizowany dzięki funduszom zUE.
„