Elektryczny zespół trakcyjny Koncar
inforail
18.10.2012 13:00
Elektryczny zespół trakcyjny Koncar
Koncar opracował konstrukcję niskopodłogowego zespołu trakcyjnego. Modułowa koncepcja pojazdu umożliwia budowę wersji 2-, 3-, 4- i 5-członowych, o długości od 40 do 90 m. Pojazd może być spalinowy lub elektryczny.
System zasilania wersji elektrycznej to 3 kV DC lub 25 kV 50 Hz AC. Wysokość podłogi wynosi 600 mm, a wysokość wejścia –550 mm. Prędkość maksymalna to 160 km/h. Na końcach pojazdu znajdują się wózki. Wózki pośrednie są wspólne i umieszczone pomiędzy członami.
Wnętrze pojazdu jest jasne za sprawą dużych okien. Przejście z jednego końca pojazdu na drugi jest płaskie i nie wymaga pokonywania żadnych stopni. W wejściach znajduje się duża przestrzeń do wykorzystania dla pasażerów stojących, rowerów i wózków. Przestrzeń pasażerska i kabiny maszynisty są klimatyzowane. Toalety wykonane są w systemie zamkniętym. Czołowy moduł nadwozia wykonano z wzmocnionego włókna szklanego. Zastosowano automatyczny sprzęg. Konstrukcja nadwozia jest wykonana ze spawanej stali. Wózki posiadają zawieszenie pneumatyczne. Pojazdy mogą być łączone w składy liczące do 3 jednostek.
Sterowanie napędem jest realizowane w technologii IGBT. W pojeździe zastosowano elektroniczny system nadzorowania i kontroli pracy pojazdu Koncar VCU/EMV, bazujący na modułowych komponentach HW/SW (Hardware/Software). W pojeździe zabudowane są dwa takie kontrolery. Urządzenie zapewnia kontrolę kluczowych dla bezpieczeństwa wielkości w czasie rzeczywistym. Zapewniony jest kontakt z interfejsami maszyna-człowiek (MMI) oraz 40 inteligentnymi zespołami zamontowanymi w pojeździe. Kontroler wyposażono w 4 interfejsy CAN/CANopen, 2 interfejsy RS485, 1 mikroprocesor ogólnego użytku, 4 mikrokontrolery, 1 procesor sygnałów cyfrowych i funkcję diagnostyki zdalnej.
Prowadzenie pojazdu jest realizowane za pośrednictwem nastawnika Koncar ICNT/EMV. Sygnały wejściowe są przesyłane metodą X-by-wire do urządzeń kontrolnych. Tym samym, połączenie pomiędzy nastawnikiem a napędem jest czysto elektroniczne, pozbawione urządzeń elektromechanicznych. Nastawnik bazuje na platformie HW/SW i składa się z całej gamy elementów elektronicznych –posiada podobnie jak kontroler VCU/EMV 2 interfejsy CAN/CANopen, 2 interfejsy RS485, 2 procesory generalnego użytku, 2 mikrokontrolery i funkcję zdalnej diagnostyki.
Zasilacz trakcyjny Koncar PGPN/DMV znajduje się na dachu, w skrzyni o trapezowym przekroju. Urządzenie integruje tranzystory umożliwiające przetworzenie prądu. Skrzynia o wymiarach 3195 x 1820 x 715 mm wraz z zawartością posiada masę 1485 kg. Napięcie z sieci trakcyjnej przed wejściem do zasilacza jest przetwarzane w transformatorze trakcyjnym (również produkcji Koncar), podobnie jak zasilacz umieszczonym na dachu.
Główny przekształtnik trakcyjny to Koncar PGP/EMV. Urządzenie wytwarza prąd trójfazowy o pożądanych parametrach, a także realizuje funkcje regulacyjne, ochronne i diagnostyczne. Przekształtnik o mocy 550 kW zasilany jest napięciem wejściowym 2x 800 V 50 Hz i zapewnia napięcie wyjściowe 3 x 1000 V o częstotliwości w zakresie 0 –175 Hz. Tranzystory IGBT są wykonane na napięcie znamionowe 3300 V i natężenie prądu 1200 A.
Przetwarzanie energii do zasilania urządzeń pomocniczych jest realizowane przez przetwornicę PJUY/EMV, która dostarcza stabilne napięcie. Urządzenie posiada dwa wyjścia trójfazowe i jedno stałoprądowe. Napięcie wyjściowe jest niemal idealnie sinusoidalne i zgodne z główną harmoniczną prądu wejściowego. Chłodzone powietrzem urządzenie waży 1090 kg.
Asynchroniczne, trójfazowe silniki pojazdu o mocy 550 kW, masie 1200 kg i napięciu znamionowym 1000 V typu V6AOJ 355-04 są również produktem Koncar. W skrajnych wózkach napędowych znajdują się 2 takie silniki.
Pojazd w wersji 5-członowej obsługuje od 2011 roku połączenia Kolei Chorwackich. 3 zespoły oznaczono jako serię 6112. Początkowe zamówienie obejmuje 18 EZT, a całkowite –92 sztuki. Dostarczony pojazd zasilany napięciem 25 kV 50 Hz AC posiada moc 2 MW i prędkość maksymalną 160 km/h.
Tab. 1. Dane techniczne elektrycznego zespołu trakcyjnego Koncar.
Parametr
|
Wartość
|
Rozstaw szyn
|
1435 mm
|
Napięcie zasilania
|
25 kV 50 Hz AC
|
Układ osi
|
Bo’2’2’2’Bo
|
Liczba miejsc siedzących
|
Max 220
|
Pojemność pasażerska (4 os/m2)
|
Max 300
|
Wysokość podłogi
|
600 mm
|
Wysokość wejścia
|
550 mm
|
Szerokość wejścia
|
1300 mm
|
Długość całkowita
|
75 m
|
Szerokość pojazdu
|
2885 mm
|
Wysokość pojazdu
|
4280 mm
|
Masa pojazdu
|
172 t
|
Rozstaw osi w wózku
|
2700 mm
|
Średnica kół w wózku napędowym
|
860/790 mm
|
Średnica kół w wózku tocznym
|
750/690 mm
|
Przełożenie przekładni osiowej
|
1:4,831
|
Moc ciągła zespołu
|
2000 kW
|
Siła pociągowa
|
>200 kN
|
Maksymalne przyspieszenie przy największym obciążeniu
|
>1 m/s2
|
Maksymalne opóźnienie hamowania
|
>1,3 m/s2
|
Maksymalna prędkość
|
160 km/h
|
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman””Times New Roman”}table.MsoTableGrid{„Tabela – Siatka”border:solid windowtext 1.0pt;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024