Elektryczny zespół trakcyjny Koncar

inforail
18.10.2012 13:00
Koncar opracował konstrukcję niskopodłogowego zespołu trakcyjnego. Modułowa koncepcja pojazdu umożliwia budowę wersji 2-, 3-, 4- i 5-członowych, o długości od 40 do 90 m. Pojazd może być spalinowy lub elektryczny.

emu1_760emu2_760

System zasilania wersji elektrycznej to 3 kV DC lub 25 kV 50 Hz AC. Wysokość podłogi wynosi 600 mm, a wysokość wejścia –550 mm. Prędkość maksymalna to 160 km/h. Na końcach pojazdu znajdują się wózki. Wózki pośrednie są wspólne i umieszczone pomiędzy członami.

emu3_760

Wnętrze pojazdu jest jasne za sprawą dużych okien. Przejście z jednego końca pojazdu na drugi jest płaskie i nie wymaga pokonywania żadnych stopni. W wejściach znajduje się duża przestrzeń do wykorzystania dla pasażerów stojących, rowerów i wózków. Przestrzeń pasażerska i kabiny maszynisty są klimatyzowane. Toalety wykonane są w systemie zamkniętym. Czołowy moduł nadwozia wykonano z wzmocnionego włókna szklanego. Zastosowano automatyczny sprzęg. Konstrukcja nadwozia jest wykonana ze spawanej stali. Wózki posiadają zawieszenie pneumatyczne. Pojazdy mogą być łączone w składy liczące do 3 jednostek.
Sterowanie napędem jest realizowane w technologii IGBT. W pojeździe zastosowano elektroniczny system nadzorowania i kontroli pracy pojazdu Koncar VCU/EMV, bazujący na modułowych komponentach HW/SW (Hardware/Software). W pojeździe zabudowane są dwa takie kontrolery. Urządzenie zapewnia kontrolę kluczowych dla bezpieczeństwa wielkości w czasie rzeczywistym. Zapewniony jest kontakt z interfejsami maszyna-człowiek (MMI) oraz 40 inteligentnymi zespołami zamontowanymi w pojeździe. Kontroler wyposażono w 4 interfejsy CAN/CANopen, 2 interfejsy RS485, 1 mikroprocesor ogólnego użytku, 4 mikrokontrolery, 1 procesor sygnałów cyfrowych i funkcję diagnostyki zdalnej.
Prowadzenie pojazdu jest realizowane za pośrednictwem nastawnika Koncar ICNT/EMV. Sygnały wejściowe są przesyłane metodą X-by-wire do urządzeń kontrolnych. Tym samym, połączenie pomiędzy nastawnikiem a napędem jest czysto elektroniczne, pozbawione urządzeń elektromechanicznych. Nastawnik bazuje na platformie HW/SW i składa się z całej gamy elementów elektronicznych –posiada podobnie jak kontroler VCU/EMV 2 interfejsy CAN/CANopen, 2 interfejsy RS485, 2 procesory generalnego użytku, 2 mikrokontrolery i funkcję zdalnej diagnostyki.
Zasilacz trakcyjny Koncar PGPN/DMV znajduje się na dachu, w skrzyni o trapezowym przekroju. Urządzenie integruje tranzystory umożliwiające przetworzenie prądu. Skrzynia o wymiarach 3195 x 1820 x 715 mm wraz z zawartością posiada masę 1485 kg. Napięcie z sieci trakcyjnej przed wejściem do zasilacza jest przetwarzane w transformatorze trakcyjnym (również produkcji Koncar), podobnie jak zasilacz umieszczonym na dachu.

pgp_760

Główny przekształtnik trakcyjny to Koncar PGP/EMV. Urządzenie wytwarza prąd trójfazowy o pożądanych parametrach, a także realizuje funkcje regulacyjne, ochronne i diagnostyczne. Przekształtnik o mocy 550 kW zasilany jest napięciem wejściowym 2x 800 V 50 Hz i zapewnia napięcie wyjściowe 3 x 1000 V o częstotliwości w zakresie 0 –175 Hz. Tranzystory IGBT są wykonane na napięcie znamionowe 3300 V i natężenie prądu 1200 A.
Przetwarzanie energii do zasilania urządzeń pomocniczych jest realizowane przez przetwornicę PJUY/EMV, która dostarcza stabilne napięcie. Urządzenie posiada dwa wyjścia trójfazowe i jedno stałoprądowe. Napięcie wyjściowe jest niemal idealnie sinusoidalne i zgodne z główną harmoniczną prądu wejściowego. Chłodzone powietrzem urządzenie waży 1090 kg.
Asynchroniczne, trójfazowe silniki pojazdu o mocy 550 kW, masie 1200 kg i napięciu znamionowym 1000 V typu V6AOJ 355-04 są również produktem Koncar. W skrajnych wózkach napędowych znajdują się 2 takie silniki.
Pojazd w wersji 5-członowej obsługuje od 2011 roku połączenia Kolei Chorwackich. 3 zespoły oznaczono jako serię 6112. Początkowe zamówienie obejmuje 18 EZT, a całkowite –92 sztuki. Dostarczony pojazd zasilany napięciem 25 kV 50 Hz AC posiada moc 2 MW i prędkość maksymalną 160 km/h.

emu4_760

 
Tab. 1. Dane techniczne elektrycznego zespołu trakcyjnego Koncar.
Parametr
Wartość
Rozstaw szyn
1435 mm
Napięcie zasilania
25 kV 50 Hz AC
Układ osi
Bo’2’2’2’Bo
Liczba miejsc siedzących
Max 220
Pojemność pasażerska (4 os/m2)
Max 300
Wysokość podłogi
600 mm
Wysokość wejścia
550 mm
Szerokość wejścia
1300 mm
Długość całkowita
75 m
Szerokość pojazdu
2885 mm
Wysokość pojazdu
4280 mm
Masa pojazdu
172 t
Rozstaw osi w wózku
2700 mm
Średnica kół w wózku napędowym
860/790 mm
Średnica kół w wózku tocznym
750/690 mm
Przełożenie przekładni osiowej
1:4,831
Moc ciągła zespołu
2000 kW
Siła pociągowa
>200 kN
Maksymalne przyspieszenie przy największym obciążeniu
>1 m/s2
Maksymalne opóźnienie hamowania
>1,3 m/s2
Maksymalna prędkość
160 km/h
 

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman””Times New Roman”}table.MsoTableGrid{„Tabela – Siatka”border:solid windowtext 1.0pt;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}