Elektryczne zespoły trakcyjne – trendy światowe
inforail
20.07.2013 20:02
Elektryczne zespoły trakcyjne – trendy światowe
Na całym globie ziemskim nie ustaje popyt na elektryczne zespoły trakcyjne (EZT), wykorzystywane do przewozów lokalnych, regionalnych i międzymiastowych.
Zapotrzebowanie wzrasta wraz z rozwojem konurbacji. Nowoczesne zespoły trakcyjne są wykorzystywane jako pojazdy obsługujące codzienne dojazdy z miejsc zamieszkania do miejsc pracy. Typowym zjawiskiem jest stosowanie napędu rozproszonego pomiędzy człony, dla uzyskania wysokiego przyspieszenia i dobrej prędkości średniej, przy gęsto rozlokowanych przystankach.
SCI Verkehr, niemieckie przedsiębiorstwo konsultingowe, szacuje że instytucje publiczne i przewoźnicy inwestują co roku w zakup nowych EZT kwotę 7 miliardów euro. EZT stanowią 85% wszystkich kupowanych pojazdów pasażerskich, a ich segment wzrasta o 7% rocznie. Sprzedaż spalinowych zespołów trakcyjnych wzrasta natomiast tylko o 1,5% rocznie. W najbliższych latach liczba EZT wzrośnie przede wszystkim w Brazylii, Rosji, Indiach i Chinach.
W eksploatacji na całym świecie znajduje się 45 000 spalinowych i elektrycznych zespołów trakcyjnych, liczących łącznie 160 000 członów. Średni wiek zespołu to 20 lat. W kolejnych latach liczba zespołów trakcyjnych wzrastać będzie o ok. 1% rocznie. Elektrycznych zespołów jest 32 000, przy czym mają one łącznie 130 000 członów. Największą liczbą EZT dysponuje Japonia oraz kraje zachodnioeuropejskie (Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Włochy), które posiadają łącznie 50% wszystkich zespołów.
Ogółem, w Europie jest sprzedawanych 65% nowych zespołów trakcyjnych, z czego większość we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Najistotniejsze dla wzrostu segmentu EZT są zespoły osiągające prędkości do 200 km/h. W Europie zastępują one klasyczne składy wagonowe. W Wielkiej Brytanii, Francji i Hiszpanii elektryczne zespoły zastąpiły praktycznie wszystkie składy z lokomotywami, eksploatowane w ruchu regionalnym i lokalnym. Trend ten dociera powoli również do krajów środkowo- i wschodnioeuropejskich.
W pierwszym dziesięcioleciu XXI wieku dostarczono znaczne ilości EZT. W rezultacie, pojazdy z tego okresu stanowią 1/3 ogólnej liczby EZT. Z drugiej strony, ponad 20% EZT ma więcej niż 30 lat i będzie wymagać wymiany lub modernizacji w najbliższym okresie. Coraz większy udział w sprzedaży mają zespoły piętrowe –obecnie jest to 10-15% ogólnej liczby sprzedawanych EZT.
Znaczny potencjał dla sprzedaży EZT stanowią Indie i Chiny, jednak tam większość sprzedawanych pojazdów szynowych przeznaczonych jest dla systemów szybkiej kolei lub metra. Mniej znaczące rynki to Brazylia, Rosja i Stany Zjednoczone. Największy udział w rynku europejskim mają Bombardier, Alstom, Stadler i Siemens, a w rynku azjatyckim –Kawasaki i Hitachi. Istotne udziały rynkowe posiadają też Hyundai Rotem i CAF. Wzrasta również znaczenie producentów chińskich, CNR i CSR.
Najważniejsze trendy w kupowanych EZT to:
- nacisk na wzrost pojemności poprzez stosowanie konstrukcji dwupokładowej, wzrost długości, poszerzanie nadwozia lub optymalizację układu wnętrza
- skrócenie czasu obsługi stacji przez poprawę przyspieszenia i układu wejść
- stosowanie rozwiązań konstrukcyjnych przyjaznych środowisku
- zmniejszenie kosztów utrzymania poprzez usprawnienie procesu obsługi technicznej
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024