Eksport taboru kolejowego to zaledwie 0,4% polskiego eksportu, będzie lepiej?

inforail
19.04.2017 06:30

Eksport pojazdówszynowych nabiera na?znaczeniu ? stwierdził Podsekretarz Stanu w MinisterstwieRozwoju Tadeusz Kościński.

Ale. Eksport taboru kolejowego wyniósł w?2016?roku 730 mlneuro. W?skali całego polskiego eksportu stanowi on jednak nadal niedużą część ?około?0,4%. Analizując strukturę przedmiotową eksportu towarów taborukolejowego warto podkreślić, że?chociaż Polska specjalizuje się raczejw?produkcji półproduktów i?części do?pociągów, to?w?ostatnich dziesięciu latachdynamicznie rósł eksport produktów finalnych, czyli gotowych wagonówkolejowych. W?latach 2013?2015 wywóz tych towarów przekraczał 1 mld?zł rocznie(ok.?250 mln euro) ? poinformował Kościński. Przemysł taboru szynowego w?Polscemoże zaoferować praktycznie wszystkie rodzaje pojazdów, za?wyjątkiem pociągówdla szybkiej kolei, tj.: lokomotywy elektryczne, lokomotywy spalinowe, wagonyosobowe i?towarowe, a?także tramwaje i?tabor dla metra. Głównymi odbiorcami taborukolejowego z?Polski są?Niemcy, gdzie trafia 25% eksportu oraz Włochy, Szwecja,Francja, Rosja i?Białoruś ? wyliczał Kościński.

Liderem w?tej branży jest bydgoska PESA, która zrealizowałaszereg zamówień zagranicznych na?rynki europejskie, jak również na?bardziej odległerynki, takie jak Kazachstan i?Rosja. Ważnymi producentami i?eksporteramisą?również: NEWAG S.A. z?Nowego Sącza, Wagony Świdnica S.A, czy Stadler Polskaz?Siedlec ? mówił dalej przedstawiciel Ministerstwa Rozwoju.

I dalej mówił, że szanse eksportowe rysują się również dlapolskich producentów w?rozwijających się krajach pozaunijnych. Przykładowo,PESA, Solaris oraz inni polscy producenci mogą szukać kontrahentóww?Kazachstanie, który planuje modernizować swoją infrastrukturę transportowąw?głównych ośrodkach miejskich.

Według Kościńskiego polskie firmy produkujące pojazdysilnikowe, w?szczególności samochodowe, dostawcze, autobusy, tramwaje i?wagonykolejowe mogą starać się o?zamówienia na?rynku tureckim. Ze?względuna?dynamiczną rozbudowę infrastruktury transportowej, Turcja wykazuje dużezapotrzebowanie na?środki transportu oraz ich części. Z?kolei na?Ukrainiedo?2021?r. rząd planuje przeznaczyć ok.?4 mld euro na?remont taboru kolejowego.

Oceniamy, że?polscy producenci mają szanse na?realizacjęczęści zamówień państwowych naszego wschodniego sąsiada. Poza wdrażanymi przezukraińską kolej państwową, istnieje możliwość wykorzystania polskiej ofertyw?ramach programów modernizacji sieci komunikacji miejskiej w?kilkumiejscowościach ? mówił Kościński. Widać, że?przed przedsiębiorcami branżytransportowej rysuje się szereg możliwości dla ich dalszej ekspansjizagranicznej ? optymistycznie stwierdził przedstawiciel Ministerstwa Rozwoju.