Eksport 2011

inforail
06.05.2012 22:29
Prezentujemy pierwsze, niedoskonałe jeszcze zestawienie produkcji pojazdów szynowych oraz pudeł, które powstały w polskich fabrykach i zakładach w 2011 roku z przeznaczeniem na eksport. Zestawienie obejmuje wyniki udostępnione nam przez Alstom, Bombardiera oraz Stadlera. Jak się okazuje klasyfikację tę podzielić można na dwie kategorie, które łatwo wychwycić czytając wstęp.
W 2011 roku w siedlcach wyprodkowano 32 pojazdy GTW
Pojazdy kompletne
Otóż producenci taboru szynowego, mający fabryki w Polsce budują bądź to gotowe pojazdy, bądź też pudła, które następnie trafiają do dalszej zabudowy w zakładach zlokalizowanych poza granicami naszego kraju. Najwięcej kompletnych pojazdów w ubiegłym roku powstało w siedleckiej fabryce Stadlera. Było ich 32. Wszystkie to pociągi typu GTW. Stadler w Polsce nie produkuje natomiast samych pudeł. Pojazdy są tu zestawiane na koła. Dokonywany jest również montaż podłogi, elektryki i wyposażenia wewnętrznego w gotowych wagonach dostarczanych z zakładów na Węgrzech i w Szwajcarii. Pisząc o eksporcie warto także wspomnieć o jedynym polskim producencie, który w 2011 roku wysyłał swoje produkty do odbiorów zagranicznych. Mowa oczywiście o PESIE. Firma z Bydgoszczy przekazała swoje pojazdy następującym odbiorcom: spalinowe zespoły trakcyjne 630M w liczbie dwóch sztuk trafiły do Kolei Południowo–Zachodniej (Ukraina) zaś 5 sztuk szynobusów 620M pojechało do litewskiego przewoźnika Lietuvos Geležinkeliai. Jedyny tramwajowy rodzynek, wagon 120Nb Swing został w ubiegłym roku dostarczony do Szeged (Węgry). Łącznie daje to wynik 8 pojazdów.
PESA 120Nb Swing dla Segedynu (foto: Wikipedia)
Pudła
Jeżeli weźmiemy pod uwagę pudła to najwięcej, o czym pisaliśmy już na łamach InfoRail, powstało we wrocławskiej fabryce Bombardiera. Było ich 200. To właśnie zakłady na Dolnym Śląsku są dziś najważniejszym dla kanadyjskiego producenta europejskim miejscem budowy pudeł lokomotyw. Powstające tu konstrukcje trafiają następnie do dalszej zabudowy, do fabryk w Kassel i Vado Ligure. Na ich bazie budowane są m.in. znane także w Polsce lokomotywy TRAXX oraz maszyny FS Class E464, ALP-45DP czy ALP-46. Niestety we Wrocławiu nie są budowane pudła tramwajów, stąd też wagony dla Krakowa, powstają w Niemczech, w Budziszynie. Drugim producentem pudeł, mającym swoje fabryki w Polsce jest Alstom. W chorzowskich zakładach w 2011 roku powstało 149 pudeł, które następnie trafiły do czterech klientów –dwóch w Niemczech i po jednym we Włoszech i Australii.   
Lista rankingowa –eksport 2011
Lp
Producent
Pojazdy kompletne
Pudła
1.
Stadler
32
0
2.
PESA
8
0
3.
Bombardier
0
200
4.
Alstom
0
149