Eksport 2011
Prezentujemy pierwsze, niedoskonałe jeszcze zestawienie produkcji pojazdów szynowych oraz pudeł, które powstały w polskich fabrykach i zakładach w 2011 roku z przeznaczeniem na eksport. Zestawienie obejmuje wyniki udostępnione nam przez Alstom, Bombardiera oraz Stadlera. Jak się okazuje klasyfikację tę podzielić można na dwie kategorie, które łatwo wychwycić czytając wstęp.
Pojazdy kompletne
Otóż producenci taboru szynowego, mający fabryki w Polsce budują bądź to gotowe pojazdy, bądź też pudła, które następnie trafiają do dalszej zabudowy w zakładach zlokalizowanych poza granicami naszego kraju. Najwięcej kompletnych pojazdów w ubiegłym roku powstało w siedleckiej fabryce Stadlera. Było ich 32. Wszystkie to pociągi typu GTW. Stadler w Polsce nie produkuje natomiast samych pudeł. Pojazdy są tu zestawiane na koła. Dokonywany jest również montaż podłogi, elektryki i wyposażenia wewnętrznego w gotowych wagonach dostarczanych z zakładów na Węgrzech i w Szwajcarii. Pisząc o eksporcie warto także wspomnieć o jedynym polskim producencie, który w 2011 roku wysyłał swoje produkty do odbiorów zagranicznych. Mowa oczywiście o PESIE. Firma z Bydgoszczy przekazała swoje pojazdy następującym odbiorcom: spalinowe zespoły trakcyjne 630M w liczbie dwóch sztuk trafiły do Kolei Południowo–Zachodniej (Ukraina) zaś 5 sztuk szynobusów 620M pojechało do litewskiego przewoźnika Lietuvos Geležinkeliai. Jedyny tramwajowy rodzynek, wagon 120Nb Swing został w ubiegłym roku dostarczony do Szeged (Węgry). Łącznie daje to wynik 8 pojazdów.
Pudła
Jeżeli weźmiemy pod uwagę pudła to najwięcej, o czym pisaliśmy już na łamach InfoRail, powstało we wrocławskiej fabryce Bombardiera. Było ich 200. To właśnie zakłady na Dolnym Śląsku są dziś najważniejszym dla kanadyjskiego producenta europejskim miejscem budowy pudeł lokomotyw. Powstające tu konstrukcje trafiają następnie do dalszej zabudowy, do fabryk w Kassel i Vado Ligure. Na ich bazie budowane są m.in. znane także w Polsce lokomotywy TRAXX oraz maszyny FS Class E464, ALP-45DP czy ALP-46. Niestety we Wrocławiu nie są budowane pudła tramwajów, stąd też wagony dla Krakowa, powstają w Niemczech, w Budziszynie. Drugim producentem pudeł, mającym swoje fabryki w Polsce jest Alstom. W chorzowskich zakładach w 2011 roku powstało 149 pudeł, które następnie trafiły do czterech klientów –dwóch w Niemczech i po jednym we Włoszech i Australii.
Lista rankingowa –eksport 2011
Lp
|
Producent
|
Pojazdy kompletne
|
Pudła
|
1.
|
Stadler
|
32
|
0
|
2.
|
PESA
|
8
|
0
|
3.
|
Bombardier
|
0
|
200
|
4.
|
Alstom
|
0
|
149
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024