Eko PKP Intercity

inforail
04.02.2019 11:50

PKPIntercity deklaruje kolejne inwestycje przewoźnika w proekologicznerozwiązania.

Pociągi są jednymi z najbardziejekologicznych środków transportu, dlatego jest to transport przyszłości.

Nowoczesnepociągi i lokomotywy przyjazne środowisku

Pociągi Pendolino, PesaDART i FLIRT3,które posiada w swojej flocie PKP Intercity, zostały zaprojektowane z myślą oochronie środowiska i zbudowane z ekologicznych materiałów, podlegającychrecyklingowi. System odzyskiwania energii sprawia, że pociągi mogą oddawać dosieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania. Nowoczesne pociągi typuEZT są cichsze od pozostałych pociągów. Natomiast wygłuszenie akustyczneskutkuje mniejszą emisją hałasu do wnętrza pojazdu, co wpływa na wzrostkomfortu podróży i pracy drużyn pociągowych. Dodatkowo coraz więcej pociągówPKP Intercity jest wyposażanych w toalety z obiegiem zamkniętym, co przyczyniasię do ochrony powierzchni ziemi i wód gruntowych. Obecnie trwa przetarg nazakup kolejnych 12 nowoczesnych składów zespolonych, które będą przyjazneśrodowisku.

Ekologiczne rozwiązania można równieżznaleźć w lokomotywach PKP Intercity. Zmodernizowane pojazdy serii SM/SU42 oraznowe lokomotywy SU160 posiadają silniki spełniające nowe normy emisji spalin.Pozwala to na znaczne ograniczenie emisji cząstek stałych czy tlenków azotu, cowydatnie wpływa na mniejsze zanieczyszczenie powietrza.

Kolej jest najbardziej ekologicznymśrodkiem transportu spośród tych, z którymi w największym stopniu konkuruje.Jest transportem przyszłości, doskonale wpisującym się w ideę zrównoważonegotransportu – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Naprawy,konserwacja i czyszczenie

Istotną rolę w ograniczaniu emisjiszkodliwych substancji odgrywa nie tylko eksploatacja taboru, lecz takżenaprawy, konserwacja i czyszczenie pojazdów. PKP Intercity przy pracachtechnicznych związanych z przeglądami oraz serwisem pociągów wykorzystujesubstancje zgodne z restrykcyjnymi przepisami i normami europejskimi.Wprowadzona w PKP Intercity procedura gospodarowania odpadami przemysłowymi ikomunalnymi zapewnia, że odpady wytworzone na terenie zapleczy technicznych wpierwszej kolejności przekazywane są do odzysku, w tym recyklingu, a w następnejkolejności, jeśli nie nadają się ponownego wykorzystania, do unieszkodliwienia.

Dodatkowo przewoźnik w ramach wartej 7mld złotych strategii taborowej modernizuje 15 stacji postojowych. Zostaną onewyposażone m.in. w 7 automatycznych myjni z oczyszczalnią ścieków, odzyskiemwody szarej, a także technologią zbierania deszczówki. Obiekty całorocznewyposażone będą w panele fotowoltaniczne, które będą stanowić źródło energii napotrzeby własne myjni. Zastosowane rozwiązania pozwolą na ograniczenie zużyciawody i zwracanie jej do obiegu w celu ponownego wykorzystania.

Bocznicekolejowe

W programie modernizacji i przebudowybocznic kolejowych PKP Intercity na lata 2018 – 2025 zaplanowano ok. 150inwestycji w kwocie ponad 900 mln zł, uwzględniających aspekty środowiskowe.Nowoczesne zaplecza techniczne to redukcja negatywnego wpływu na otoczenieprzez ograniczanie emisji zanieczyszczeń do ziemi, wody i atmosfery poprzezmniejszą emisję spalin, hałasu i substancji szkodliwych. A wszystko w zgodzie zobowiązującymi normami środowiskowymi, bezpieczeństwa i w poczuciuodpowiedzialności.

Tylko w 2019 roku zaplanowano realizację76 inwestycji infrastrukturalnych w zakresie stacji postojowych iinfrastruktury towarzyszącej o wartości ponad 93 mln zł. Efektem będzie polepszenieefektywności oraz podniesienie komfortu przewozów pasażerskich m.in. wnastępujących lokalizacjach: Wrocław, Warszawa, Gdynia, Przemyśl, Lublin,Kraków, Szczecin czy Poznań.

Napokładzie pociągów

PKP Intercity podejmuje także działaniamające na celu wprowadzanie ekologicznych rozwiązań na pokładzie pociągów. Jużw tej chwili posiłki i poczęstunki sąserwowane w składach PKP Intercity z zachowaniem dbałości o ekologię. Namiejscu w wagonach restauracyjnych pociągów EIC oraz w segmentach gastronomicznychEIP (Pendolino) posiłki są podawane w naczyniach porcelanowych i z metalowymisztućcami, podobnie jak posiłki serwowane w klasie pierwszej EIP. Z kolei wwagonach barowych, kursujących w pociągach kategorii EIC i IC, pasażerowieotrzymują posiłki w tekturowych naczyniach jednorazowych. We wszystkichkategoriach pociągów stosowane naczyniadla dań na wynos wykonane są z trzciny cukrowej, natomiast napoje ciepłeserwowane są w kubkach papierowych.

Obecnie przewoźnik wykorzystuje już tylkoplastikowe pokrywki do kubków oraz w wybranych pociągach wykorzystywane sąjeszcze sztućce (widelec, nóż, łyżka, mieszadełko). W przypadku wprowadzeniazmian przepisów dotyczących wykorzystania plastiku, PKP Intercity będzie gotowedo implementacji nowych rozwiązań, które niezależnie są już testowane. Podczastrwania grudniowego Szczytu Klimatycznego (COP24) w Katowicach we wszystkichpociągach kursujących do i z Katowic w ramach projektu pilotażowego do posiłkówdodawano sztućce wykonane z ekologicznych surowców.

PKP Intercity od 2010 roku sukcesywnierealizuje działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego. W 2015 rokuSpółka zaktualizowała swoją Politykę Środowiskową, w której zobowiązała się dostosowania odpowiedzialnych praktyk w zakresie ochrony środowiska we wszystkichobszarach działalności.