Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ED74 nie powinny obsługiwać pociągów IC?

inforail
17.03.2016 10:58

Poseł JarosławZieliński zwraca uwagę na niedostosowanie taboru obsługującego między innymipociąg Korczak do kategorii InterCity. Zauważa, że w przypadku innych składówIC znajduje się w nich wagon barowy. Ale to nie wszystko. Zdaniem posła pociągi,które nie spełniają właściwych standardów – klimatyzacja, przedziałysześciomiejscowe, wspomniany wagon barowy, dostępność dla niepełnosprawnych,miejsce dla osób z rowerami, nie powinny kursować jako IC.

Poseł zwrócił się, w związku z powyższym, do MinistraInfrastruktury i Budownictwa, z prośbą o natychmiastowe i trwałe wycofanie zpołączenia Korczak taboru obsługującego ten pociąg i zastąpienie go wagonami.Jest on, zdaniem Jarosława Zielińskiego, często opóźniony ze względu na awarietaboru – tzw. „resetowanie” komputerów. Pociąg jedzie z Krakowa i wBiałymstoku jest skomunikowany do Suwałk, co często opóźnia też to połączenieregionalne. Przypomnijmy, że IC Korczak obsługują jednostki ED74.

Co więcej. Poseł przypomina, że w zamówieniu na 20 pociągówPESADart zapisana jest opcja zakupu kolejnych 10 sztuk. Wnioskuje zatem onabycie tych składów w ramach kolejnego projektu taborowego. Powinny one zostaćskierowane do obsługi połączeń z Białegostoku do Poznania i dalej do Szczecina,Bydgoszczy i Krakowa. Projekt ten za podstawowy wskaźnik miałby zwiększenieliczby pasażerów poprzez zachowanie połączeń bezpośrednich o jednolitymstandardzie na całej linii i byłby komplementarny z projektami zakupu wagonówdla połączenia Warszawa ? Szczecin oraz zakupu Dartów i Flirtów.

Poseł zwraca się ponadto do Ministra o analizę możliwościwydłużenia nowych pociągów wagonowych Szczecin ? Poznań ? Warszawa do Białegostokui ewentualnie Suwałk. Efektem byłoby lepsze wykorzystanie taboru orazprzywrócenie niezbędnych połączeń bezpośrednich.

Wyjaśnienia wymagają także, zdaniem Jarosława Zielińskiego, planyodnośnie podniesienia jakości taboru na odcinku Białystok – Ełk – Olsztyn -Gdynia/Wrocław. Są to jedne z najgorszych pociągów na całej sieci kolejowej wPolsce, pomimo dość dobrej frekwencji pasażerów. Poseł pyta zatem kiedy możnaspodziewać się wymiany taboru na klimatyzowany? oraz czy na odcinku Białystok ?Olsztyn można skrócić czas jazdy pociągów tak, aby wszystkie były w całościprowadzone nowoczesnymi lokomotywami spalinowymi w czasie nie dłuższym niż 3 ipół godziny?

Pytania ciekawe, czekamy na stanowisko MIB. Do tematubędziemy wracać.

Na razie ani MIB ani PKP Intercity nie zareagowały nainterwencję posła. Jednostki ED74 nadal obsługują połączenia kategoriiIntercity. Nie wydaje nam się, aby zmiana ich na inny tabor była możliwa. Nieod dziś wiadomo, że sytuacja przewoźnika w kwestii wagonów jest dość napięta i zastąpienienimi popularnych Edyt jest raczej niemożliwe.