ED74 na trasy do 90 minut

inforail
20.03.2017 09:48

Stanowiska w sprawieED74 zmieniają się bardzo często. Teraz MiB stwierdza, że zostały onezaprojektowane do obsługi połączeń w relacjach, w których czas przejazdu nieprzekracza 90 minut i aktualnie są wykorzystywane do obsługi jedynienielicznych spośród połączeń dalekobieżnych uruchamianych przez Spółkę PKPIntercity.

W tym miejscu warto przypomnieć, że pociągi te obsługiwałyjuż połączenia znacznie dłuższe, co nie zawsze spotykało się z aprobatą.Przewoźnik podjął decyzję o pozbyciu się tych jednostek procedura jest w toku.Jakiś czas temu poseł Jacek Osuch zaproponował, aby obsługiwały one połączeniez Katowic przez Olkusz do Warszawy. Teoretycznie jest to możliwe. Praktyczniejednak PKP Intercity nie zamierzają uruchomić takich połączeń. Stąd też owykorzystaniu tu „Edyt” możemy jedynie gdybać.

PKP Intercity przeanalizowały bowiem możliwości techniczno ?ruchowe uruchomienia połączenia z Katowic przez Olkusz do Warszawy (i zpowrotem). Zgodnie z przeprowadzonymi symulacjami, czas przejazdu ww. trasąwyniósłby ponad 4 godziny i byłby niezadowalający. W kwestii bezpośrednichpociągów kategorii ekonomicznej łączących aglomerację śląską z Warszawą (i zpowrotem), podróżni mają możliwość korzystania z pociągów TLK oraz Intercity,które odcinek Katowice ? Warszawa ? Katowice pokonują alternatywnymi trasami(przez Centralną Magistralę Kolejową lub Koluszki, Częstochowę). Czas przejazduw zależności od pociągu i trasy wynosi do ok. 3 godzin i 50 minut.

Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w MIB wyjaśnia, że zakresoferty przewozowej zamawianej przez ministra właściwego do spraw transportu musibyć zgodny z rozporządzeniem. Plan zrównoważonego rozwoju publicznegotransportu zbiorowego, czyli tzw. „Plan transportowy”, określa trasy stanowiącesieć połączeń międzywojewódzkich i międzynarodowych, na których priorytetemjest zapewnienie odpowiedniej dalekobieżnej oferty przewozowej. Zakres ofertyprzewidzianej do objęcia zamówieniem przez ministra właściwego do sprawtransportu został przedstawiony w Planie Transportowym w formie trzechscenariuszy: naturalnego, podstawowego i pożądanego.

W scenariuszu naturalnym przyjęto, że oferta przewozowa wzakresie przewozów międzywojewódzkich pozostanie na poziomie liczby połączeń zrozkładu jazdy 2015/2016.

Oferta zmieni się jedynie ze względu na stan infrastruktury(poprawa stanu technicznego linii kolejowych, rewitalizacja obiektówdworcowych) oraz stan taboru. Zmiana liczby pasażerów będzie wynikała jedynie z”naturalnych” zjawisk, takich jak zmiany demograficzne i rozwój gospodarczy.

Scenariusz podstawowy zakłada, że oferta przewozowa wzakresie przewozów międzywojewódzkich zostanie zmodyfikowana, poprzezuzupełnienie siatki połączeń o najważniejsze brakujące połączenia.

Scenariusz pożądany zakłada natomiast, że oferta przewozowapowinna być rozszerzona ponad scenariusz podstawowy w sposób zapewniającyobsługę jak największej liczby ludności.

W żadnym z ww. scenariuszy nie zostało przewidzianekursowanie na linii nr 62 Sosnowiec Główny ? Tunel pociągów międzywojewódzkichzamawianych przez ministra właściwego do spraw transportu Na stacjach:Sędziszów oraz Katowice przewidziane zostały skomunikowania ww. pociągówmiędzywojewódzkich, z pociągami zamawianymi przez samorządy województw kursującymiw relacjach przebiegających przez odcinek Tunel ? Katowice ? Tunel (przezstacje: Olkusz, Sławków, Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce).

Wracając natomiast do samych ED74 to nadal oczekują onedecyzji co do swej przyszłości. Kilka tygodni temu Jarosław Oniszczuk, członekZarządu PKP Intercity zapewnił nas, że jeśli nie uda się ich sprzedać bądźwydzierżawić wrócą do ruchu w barwach przewoźnika.