Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

EBI: Wyższy kredyt dla PKP IC na zakup Pendolino

inforail
15.05.2013 15:54

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) zwiększy wysokość kredytu dla PKP Intercity na zakup 20 szybkich pociągów z 224 mln euro do 342 mln euro – poinformował w środę bank. Wynika to z tego, że dofinansowanie z UE do pociągów będzie o połowę niższe niż planowano. Bank w środowym komunikacie zwrócił uwagę, że nowe pociągi współfinansowane przez EBI zastąpią wysłużone i przestarzałe wagony PKP Intercity, mające często więcej niż 20 lat. 'EBI zdecydowanie zachęca do rezygnacji z samochodów na rzecz transportu kolejowego, a 20 nowych pociągów zapewni oszczędność czasu, wysoki poziom bezpieczeństwa pasażerów i komfortu’ – czytamy w komunikacie banku. Odnośnie podwyższenia wysokości kredytu, bank wskazał, że chce zapewnić płynną realizację przedsięwzięcia.
PKP Intercity kupiło pociągi od koncernu Alstom w maju 2011 r. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje dostawę 20 pociągów, które mogą rozwijać prędkość do 250 km/godz., budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Koszt samych pociągów to ok. 400 mln euro. Przewoźnik planował sfinansować zakup w połowie z funduszy unijnych, a w połowie z kredytu w EBI. Bruksela miała jednak obawy, czy współfinansowanie Pendolino z publicznych pieniędzy nie zaburzy konkurencji na polskim rynku przewozowym. Ostatecznie okazało się, że Unia Europejska dołoży o połowę mniej pieniędzy do zakupu pociągów, niż planowali kolejarze. Zamiast 50-proc. dofinansowania unijnego, kolejarze otrzymali ostatecznie wsparcie rzędu 22-23 proc. wartości inwestycji.
Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski poinformował, że przewoźnik postara się o zwiększenie kredytu w Ebi, by sfinansować inwestycję. Nowe składy mają wyjechać na polskie tory w 2014 r. Regularnie kursować mają od grudnia 2014 r., od wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy.