Dwunasty szczeciński szynobus SA136 na trasie
inforail
14.03.2011 22:38
Dwunasty szczeciński szynobus SA136 na trasie
Dwunasty szynobus SA136 wyruszył w poniedziałek, 14 marca br., w swoją pierwszą trasę, do stacji docelowej Kalisz Pomorski. Inauguracyjny rejs został poprzedzony krótką uroczystością przekazania pojazdu właścicielowi –Województwu Zachodniopomorskiemu.
Na peronie II szczecińskiego dworca na uczestników uroczystości czekały aż dwa szynobusy, zwanych popularnie przez pasażerów „smerfami”. Każdy mógł obejrzeć ten pierwszy, który rozpoczął służbę 27 czerwca 2010 r. i podziwiać najnowszy, który przyjechał kilka dni wcześniej z bydgoskiej PESY.
Podczas uroczystości przekazania dokumentów jako pierwszy głos zabrał wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Wojciech Drożdż, który serdecznie podziękował wszystkim za obecność w tak historycznym momencie dla kolei regionalnych. –Za nami etap modernizacji naszych kolei, który mógł się zakończyć sukcesem dzięki zaangażowaniu środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego i środków własnych województwa –podkreślił wicemarszałek.
Wojciech Drożdż szczególnie zaakcentował, że do spotkania na dworcu mogło dojść dlatego, że producent sumiennie wywiązał się ze swego zadania i to dużo wcześniej przez założonym terminem. –Z takim producentem dobrze jest współpracować –skonstatował.
– Województwo dysponuje teraz najnowcześniejszymi i wysoce komfortowymi zestawami trakcyjnymi SA 136 –z zadowoleniem zauważył wicemarszałek Drożdż. –W tej chwili zabezpieczone zostały podstawowe potrzeby, jeśli chodzi o tabor spalinowy. Teraz nadchodzi czas na wzmocnienie taboru elektrycznymi zestawami trakcyjnymi.
– Województwo dysponuje teraz najnowcześniejszymi i wysoce komfortowymi zestawami trakcyjnymi SA 136 –z zadowoleniem zauważył wicemarszałek Drożdż. –W tej chwili zabezpieczone zostały podstawowe potrzeby, jeśli chodzi o tabor spalinowy. Teraz nadchodzi czas na wzmocnienie taboru elektrycznymi zestawami trakcyjnymi.
Prezes bydgoskiej spółki PESA Tomasz Zaboklicki słowa uznania skierował przede wszystkim pod adresem służb marszałkowskich. – Półtoraroczna współpraca układała się wręcz wzorowo –mówił prezes Zaboklicki –i pokazała, że z mądrymi ludźmi można coś na kolei zdziałać.
Zapraszając gości na pokład szynobusu, wicemarszałek Drożdż przypomniał, że kierunek Kalisz Pomorski jest niezwykle istotny dla rozwoju regionu. Ta stacja otwiera bowiem drogę do Wałcza i dalej do Piły. Dlatego nieprzypadkowo w swój pierwszy rejs szynobus wyruszył na tę trasę.
–W tej chwili trwa odbudowa linii kolejowej nr 403, wiodącej z Kalisza do Wałcza. Jest to możliwe dzięki dofinansowaniu projektu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe ze środków RPO WZ. Zakończenie remontu linii przewidziane jest w 2012 r. Będzie to istotne wzmocnienie oferty infrastrukturalnej regionu –uzupełnił Wojciech Drożdż.
Zapraszając gości na pokład szynobusu, wicemarszałek Drożdż przypomniał, że kierunek Kalisz Pomorski jest niezwykle istotny dla rozwoju regionu. Ta stacja otwiera bowiem drogę do Wałcza i dalej do Piły. Dlatego nieprzypadkowo w swój pierwszy rejs szynobus wyruszył na tę trasę.
–W tej chwili trwa odbudowa linii kolejowej nr 403, wiodącej z Kalisza do Wałcza. Jest to możliwe dzięki dofinansowaniu projektu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe ze środków RPO WZ. Zakończenie remontu linii przewidziane jest w 2012 r. Będzie to istotne wzmocnienie oferty infrastrukturalnej regionu –uzupełnił Wojciech Drożdż.
Już na pokładzie szynobusu wicemarszałek krótko zarysował kolejne plany w zakresie przewozów regionalnych. Tuzin SA136 zapewnił bezpieczną realizację przewozów z wykorzystaniem pojazdów spalinowych. Teraz Zarząd Województwa przymierza się do odnowienia taboru elektrycznego. Decyzja jest na tak, ale zakres zakupu warunkują możliwości finansowe województwa –mówił Wojciech Drożdż. Wydatek to będzie niebagatelny, bo jeden zestaw trakcyjny to kwota ok. 20 mln zł. Realnie oceniając, można sądzić, że w tej kadencji wzbogacimy park maszynowy najwyżej o 4 takie pojazdy. Jeśli te plany zakończą się powodzeniem, to nowe składy zostaną skierowane do obsługi dwóch, najbardziej obciążonych linii: Szczecin –Świnoujście oraz Szczecin –Krzyż –Poznań. Wicemarszałek Drożdż zastrzega jednak, że jeszcze jest za wcześnie mówić o szczegółach. –Ostateczne decyzje są jeszcze przed nami –zaznaczył.
Dwunasty szynobus –tak jak poprzednie –wzbudza uznanie nowoczesnym wyposażeniem i komfortowym wnętrzem. Ale najważniejsze, że są to praktycznie pojazdy niezawodnie. –Od kiedy pierwszy szynobus wszedł do eksploatacji (27 czerwca 2010 r.), to na dzień 28 lutego br. ich sprawność wynosiła 95% – pochwalił się dyrektor Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych Andrzej Chańko.
Pierwsza podróż ostatniego szynobusu trwała kilka godzin, z ponadgodzinnym przystankiem w Kaliszu Pomorskim na zaproszenie burmistrz Michała Hypkiego. Była to okazja do poznania w wielkim skrócie miasta i jego możliwości. Wrażenie zrobiła na pewno znakomicie wyposażona biblioteka oraz czytelnie komputerowe dla młodych i najmłodszych kaliszan.
Wszystkie 12 szynobusów zostało wyprodukowane przez bydgoską spółkę PESA na zamówienie Województwa Zachodniopomorskiego. Są to spalinowe zespoły trakcyjne trzyczłonowe, posiadające 157 stałych miejsc siedzących plus 150 stojących, z pełną klimatyzacją, wyposażone w systemy zdalnej diagnostyki pracy podzespołów pojazdów, pełen monitoring zewnętrzny i wewnątrz pojazdu. Zastosowano w nich także rozwiązania służące bezpieczeństwu, a niewidoczne gołym okiem –niwelujące siłę zgniotu w razie katastrofy czy zwiększające efektywność hamulców. Wszystkie szynobusy kolorystycznie nawiązują do barw marki województwa.
Dwunasty szynobus –tak jak poprzednie –wzbudza uznanie nowoczesnym wyposażeniem i komfortowym wnętrzem. Ale najważniejsze, że są to praktycznie pojazdy niezawodnie. –Od kiedy pierwszy szynobus wszedł do eksploatacji (27 czerwca 2010 r.), to na dzień 28 lutego br. ich sprawność wynosiła 95% – pochwalił się dyrektor Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych Andrzej Chańko.
Pierwsza podróż ostatniego szynobusu trwała kilka godzin, z ponadgodzinnym przystankiem w Kaliszu Pomorskim na zaproszenie burmistrz Michała Hypkiego. Była to okazja do poznania w wielkim skrócie miasta i jego możliwości. Wrażenie zrobiła na pewno znakomicie wyposażona biblioteka oraz czytelnie komputerowe dla młodych i najmłodszych kaliszan.
Wszystkie 12 szynobusów zostało wyprodukowane przez bydgoską spółkę PESA na zamówienie Województwa Zachodniopomorskiego. Są to spalinowe zespoły trakcyjne trzyczłonowe, posiadające 157 stałych miejsc siedzących plus 150 stojących, z pełną klimatyzacją, wyposażone w systemy zdalnej diagnostyki pracy podzespołów pojazdów, pełen monitoring zewnętrzny i wewnątrz pojazdu. Zastosowano w nich także rozwiązania służące bezpieczeństwu, a niewidoczne gołym okiem –niwelujące siłę zgniotu w razie katastrofy czy zwiększające efektywność hamulców. Wszystkie szynobusy kolorystycznie nawiązują do barw marki województwa.
Zakup dziesięciu szynobusów w 2010 r. był możliwy dzięki współfinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 –2013 (122 430 000 zł ze środków EFRR, 26 934 600 zł –z budżetu województwa).
Dwa szynobusy sfinansowało całkowicie województwo ze środków własnych. Koszt zakupu jednego pojazdu wyniósł 14 936 460 zł. Dodajmy, że producent wywiązał się z tego zamówienia na długo przed pierwotnym terminem, choć miał czas na jego realizację do 30 listopada 2012 r.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024