Dworzec w Wieliczce otwarty dla podróżnych

inforail
12.12.2016 12:20

PKP S.A. zakończyłaprzebudowę zabytkowego dworca Wieliczka Park. Pasażerowie mogą od dziśkorzystać ze zmodernizowanej przestrzeni obiektu.

Dworzec został dostosowany do potrzeb osóbniepełnosprawnych. Zlikwidowano bariery architektoniczne, przystosowano toaletyi wykonano ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Na terenieobiektu dostępny jest także podnośnik dla osób na wózkach inwalidzkich.Podróżni mogą korzystać z ogrzewanej poczekalni, ogólnodostępnych toalet ilokalu gastronomicznego Stacja Smaków. Biletomaty zlokalizowane zostały przedwejściem na perony.

? Dworzec w Wieliczce jest dobrym przykładem kompleksowejmodernizacji obiektu kolejowego. Odzyskał historyczny kształt, a jednocześniejest nowoczesny i funkcjonalny. Zadbano też o usunięcie barierarchitektonicznych. Jestem przekonany, że obiekt będzie doskonale służył takżelokalnej społeczności jako placówka kulturalna ? mówi Minister Infrastruktury iBudownictwa Andrzej Adamczyk.

Inwestycja realizowana przez PKP S.A. objęła całkowitąprzebudowę dworca. Pojawiły się nowe instalacje wewnętrzne:wodno-kanalizacyjna, centralnego ogrzewania, wentylacji mechanicznej iklimatyzacji. Wykonano także nową elewację i pokrycie dachu, z zachowaniem jegohistorycznej, drewnianej konstrukcji. Z uwagi na odkryte podczas praczabytkowe, pochodzące z początku XX wieku sufity, koniczne było wykonanieprojektu zamiennego. Opracowanie go umożliwiło odtworzenie pierwotnego układuścian i zachowanie sztukaterii sufitu oraz polichromii. W czasie robótbudowlanych, pod nadzorem konserwatora zabytków, zadbano o elementy zabytkowena dworcu. Odnowiono najlepiej zachowane przykłady ponad stuletniej stolarkiokiennej, zachowano też historyczną posadzkę na dworcu w części ogólnodostępneji piece kaflowe. Ponadto odrestaurowano drewniane elementy na dworcu m.in.:boazerie oraz zabudowy drewnianej szatni, ścian działowych i przedsionka.

? Przy ścisłej współpracy z konserwatorem zabytków udało sięnam zachować wyjątkowy charakter obiektu. Nasze działania zostały docenioneprzez komisję odbioru prac konserwatorskich. Uznano, że końcowy efekt prac nadworcu Wieliczka Park może stanowić wzór do innych tego typu działań nazabytkowych dworcach kolejowych, zarówno w Polsce jak i za granicą ? mówiMirosław Pawłowski, Prezes PKP S.A. ? Wieliczka Park to również kolejnyprzykład owocnej współpracy PKP S.A. z lokalnymi władzami. Duża częśćpowierzchni dworca zostanie zagospodarowana przez Miasto, które planujeuruchomienie filii Szkoły Muzycznej ?dodaje.

Zmieniła się również przestrzeń wokół dworca. Po stroniepółnocnej wykonano parking oraz stojaki rowerowe. Po stronie wschodniejodtworzono ogród kolejowy nawiązujący do tego, który istniał przy dworcuWieliczka Park do połowy XX wieku. Zachowano także zabytkowe elementyzagospodarowania stacji kolejowej – układ torów, kozioł oporowy i skrajnik.

Koszt inwestycji to prawie 6 mln zł netto. Prace budowlaneprowadziło konsorcjum firm MURKRAK sp. z o.o. sp. k. oraz ZakładRemontowo-Budowlany „MURDZA”. Inwestycja dofinansowana była ze środków budżetupaństwa.