Dworzec w Sędziszowie Małopolskim otwarty
Nowoczesny,proekologiczny, komfortowy z parkingiem dla rowerów i samochodów. Nowowybudowany dworzec w Sędziszowie Małopolskim został dziś otwarty dla podróżnych– podały PKP SA.
To pierwszy z dwóch dworców w województwie podkarpackimrealizowanych w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych i sześciu, którezostaną przebudowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023w tym regionie kraju. Ponadto dworzec w Sędziszowie Małopolskim to równieżpierwsza z PID zrealizowana inwestycja, która sfinansowana została ze środkówunijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. IDS-y tobudynki nowoczesne, funkcjonalne oraz komfortowe. Dworzec w SędziszowieMałopolskim został wykonany jako projekt indywidualny. Konieczność jego budowybyła podyktowana zmianą lokalizacji peronów po przebudowie infrastrukturystacyjnej w ramach modernizacji linii kolejowej Kraków – Przemyśl, a takżechęcią zapewnienia podróżnym miejsca oczekiwania odznaczającego się wysokimstandardem wykonania, komfortem i estetyką. Ważną kwestią są także rozwiązaniaproekologiczne, dzięki którym dworzec jest energooszczędny.
Jak wskazują PKP SA parterowy budynek nowego dworca posiadaprostą i nowoczesną bryłę składającą się z dwóch części połączonych wiatą, cosprawia że tworzą one spójną funkcjonalno-użytkową całość. Pierwsza z nich toczęść dworcowa przeznaczona do obsługi podróżnych, gdzie umiejscowionopoczekalnię oraz toalety ogólnodostępne. Druga to tzw. część miejska, w którejznajduje się lokal przeznaczony na wynajem. Pod wiatą łączącą dwie częścidworca umieszczono ławki dla podróżnych oraz 10 stojaków rowerowych wraz stacjąnaprawy rowerów (podstawowe narzędzia, pompka do kół). Dominantąarchitektoniczną założenia jest wieża o wysokości nieco ponad 4 metrów, naktórej zamontowano wielkowymiarowy podświetlany nocą zegar. Warto zwrócićrównież uwagę, na to że znaczna część elewacji nowych kubatur jest przeszklona,co jest spójne z nowoczesnym stylem budynku, a także pozwala na dostęp światładziennego. Oprócz budowy dworca na nowo zaaranżowano jego bezpośrednieotoczenie. Po zachodniej stronie zlokalizowano parking składający się z 43miejsc postojowych, w tym dwóch dla osób z niepełnosprawnościami.
Oddajemy dzisiaj doużytku kolejny dworzec zrealizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Tokolejny krok na drodze do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i punktualnapolska kolej – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Dworzec to pierwszemiejsce, z którym stykają się podróżni po opuszczeniu pociągu, jest to swoistawizytówka miasta, dlatego ważne jest, aby było to miejsce funkcjonalne azarazem cieszące oko. Nowo otwarty dworzec w Sędziszowie Małopolskim jestnowoczesny, energooszczędny, proekologiczny i, co ważne, przystosowany dopotrzeb osób z niepełnosprawnościami. Swój udział w modernizacji obiektu mająfundusze unijne, które pomagają odmieniać oblicze polskich dworców –powiedziała minister funduszy i polityki regionalnej MałgorzataJarosińska-Jedynak
Otwarcie dworca wSędziszowie Małopolskim to dla nas istotne wydarzenie, gdyż dworzec w tejmiejscowości był realizowany według autorskiej koncepcji PKP S.A. w formuleInnowacyjnych Dworców Systemowych. Są to dworce nowoczesne, ale równieżfunkcjonalne, komfortowe, bezpieczne, dostosowane do potrzeb osób zniepełnosprawnościami oraz zaprojektowane z dbałością o środowisko naturalnepoprzez zastosowanie energooszczędnych systemów i technologii. W województwie podkarpackimw ramach Programu Inwestycji Dworcowych prace budowlane związane z przebudowądworca są prowadzone w Radymnie, a do 2023 roku zamierzamy zmodernizować dworceRzeszów Główny, jako element Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, StalowaWola Rozwadów, Czarna Tarnowska oraz Nisko – mówiła Małgorzata Zielińska,członek zarządu PKP S.A.
Jak podają PKP SA dworzec w Sędziszowie Małopolskim tojednak nie tylko nowoczesne i funkcjonalne założenie architektoniczne, alerównież budynek projektowany w zgodzie ze współczesnymi trendami warchitekturze. Jest on pozbawiony barier architektonicznych, dzięki czemuzostał w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ponadto nadworcu wprowadzono szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących –ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu, oznaczenia w alfabecieBraille`a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca, a także tablicedotykowe z planem obiektu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
I dalej PKP SA wskazują, że na dworcu zastosowano równieżrozwiązania proekologiczne, które w połączeniu z systemem inteligentnegozarządzania budynkiem BMS (Building Management System) sprawią, że dworzecbędzie energooszczędny. W budynku wykonano izolację cieplną wraz doboremstolarki okiennej i drzwiowej o niskim stopniu przenikalności cieplnej. Wmiesiącach zimowych pozwala to na utrzymywanie ciepła, natomiast w letnichprzyczynia się do ograniczenia nagrzewania budynku, co zmniejsza koszty związane z funkcjonowaniem urządzeńsłużących zachowaniu odpowiedniego komfortu termicznego wewnątrz budynku.Dodatkowo do ogrzewania dworca zastosowano powietrzne pompy ciepła, a takżewentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła. Na tym proekologiczne rozwiązaniasię nie kończą. Kompleks posiada energooszczędne oświetlenie wraz z czujnikamiautomatycznie dopasowującymi natężenie światła do pory dnia oraz obecności osóbna dworcu. Budynek został wyposażony również w systemy odzysku wody deszczowej.Jest ona wykorzystywana jako woda szara, do spłukiwania dworcowych toalet.
Na dworcu będzie bezpieczniej, gdyż zainstalowano na nim nowoczesnesystemy: monitoringu wizyjnego, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania inapadu oraz detekcji i sygnalizacji pożaru. Nowy obiekt, zgodnie zobowiązującymi standardami, został również wyposażony w elektroniczne tabliceprzyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.
Dworzec w Sędziszowie Małopolskim to pierwszy budynek dworcaudostępniony podróżnym po modernizacji w woj. podkarpackim w ramach ProgramuInwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, a osiemnasty w całej Polsce. Koszt tejinwestycji to ponad 5 mln zł. Była ona współfinansowana ze środków unijnych wramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą robót jestfirma SAMSON Sp. z o.o. z Niedomic. (PKP SA)
„