Dworzec Centralny zabytkiem
WarszawskiDworzec Centralny znalazł się w rejestrze zabytków i tym samym został objętyochroną konserwatorską. Jak podają PKP decyzja ta pozwoli zachować bryłęmodernistycznego dworca i jego układ przestrzenny w istniejącej formie.
Warszawski DworzecCentralny został oddany do użytku 5 grudnia 1975 roku, stając się główną stacjąstolicy obsługującą ruch dalekobieżny. Budowa bardzo nowoczesnego na owe czasyobiektu trwała 3 lata i była jedną ze sztandarowych inwestycji w Polsce wlatach 70. XX wieku. Dzięki temu na dworcu pojawiły się dotychczas niestosowanew Polsce rozwiązania i urządzenia, takie jak ruchome chodniki na pochylniachczy nowoczesne schody ruchome i automatycznie otwieranie drzwi wyprodukowane wkrajach zachodnich. Kompleks, w skład którego weszły m.in. hala główna,podziemne perony, przejścia oraz galerie, został zaprojektowany przezarchitektów Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka. Wykonany w stylupóźnego modernizmu dworzec bardzo szybko stał się nie tylko kolejowym sercemstolicy, ale także jednym z jej symboli.
W sierpniu 2010 r.rozpoczął się remont dworca, w ramach którego wykonano m.in.: gruntowneczyszczenie elementów dachu, elewacji i wnętrz, wymianę najbardziej zużytychelementów wystroju, wymianę niektórych instalacji technicznych, a takżeuporządkowanie ładu przestrzennego na terenie i wokół dworca. Umyto i wypolerowanogranitową posadzkę w hali głównej, a także gruntownie wyczyszczono aluminiowysufit. Naprawiono neony na zewnątrz budynku oraz uruchomiono zewnętrznąiluminację dworca w szczycie dachu.Ponadto zostały wymienione sufity podwieszane w galeriach na poziomie-1, zainstalowano nowy system informacjidla pasażerów, nowoczesne oświetlenie,biletomaty oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Prace zakończonoprzed mistrzostwami Euro 2012. W latach 2013 – 2016 przeprowadzono wymianęschodów ruchomych i pochylni, zaś w 2015 rokuzakończono przebudowę systemu izolacji termicznej i ogrzewania orazstropu dworca. W 2016 roku zakończył się kolejny etap remontu hali głównej, wramach którego wybudowana została antresola.
Wzasobach Polskich Kolei Państwowych znajduje się bardzo wiele zabytkowych,pięknych, powstałych w różnych epokachdworców. Niektóre z nich wybudowane zostały jeszcze w XIX wieku i pamiętajączasy początków kolei na ziemiach polskich. Do tej pory jako zabytkibezsprzecznie klasyfikowane były np. dworce neogotyckie czy budowle w styludworkowym. Dzisiejsze wydarzenie świadczy o tym, że coraz większe uznanie wśrodowiskach ekspertów i autorytetów w dziedzinach architektury orazdziedzictwa narodowego zyskują także inne formy architektonicznie, takie jakmodernistyczny Dworzec Centralny – powiedział KrzysztofMamiński, prezes PKP S.A.
WpisDworca Centralnego do rejestru zabytków województwa mazowieckiego był mojąinicjatywą. Wynikała ona z przekonania, że jest to jeden z najcenniejszychzabytków pochodzących z II. połowy XX wieku i jako taki powinien podlegaćszczególnej ochronie konserwatorskiej. Dworzec Centralny jest wyjątkowymobiektem architektury kolejowej oraz przykładem estetyki późnomodernistycznej.Wpis do rejestru pozwoli na prowadzenie wszelkich prac na podstawie zezwoleniakonserwatora zabytków i pod jego nadzorem – powiedział prof. dr hab. Jakub Lewicki,Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Według danych UrzęduTransportu Kolejowego (2017 rok) z dworca Warszawa Centralna korzysta rocznieponad 15 mln pasażerów. Najwięcej podróżnych w kraju obsługuje połączona zDworcem Centralnym podmiejska stacja Warszawa Śródmieście (19,4 mln).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„