Dwoma torami po średnicy; od 12 czerwca
Od 12 czerwca 2022 roku pociągi pojadą po dwóch torach pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów na przebudowywanej linii średnicowej biegnącej przez centrum miasta.
Według PKP Polskich Linii Kolejowych poprawi to warunki prowadzenia ruchu w regionie.
Przebudowa linii średnicowej
Kończąca się przebudowa linii średnicowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice jest obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiego węzła kolejowego. Wartość projektu to ponad 1,2 mld zł.
Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK poinformował w piątek, że zarządca infrastruktury kolejowej od 12 czerwca planuje dwutorową jazdę na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów. Obecnie do przejazdów wykorzystywany jest jeden tor.
„Kończy się budowa drugiego. Ułożone są tory. Energetycy wywieszają sieć trakcyjną. Wiadukty kolejowe nad ul. Powstańców Wielkopolskich, Dekerta, Kopernika i Grzegórzecką przeszły testy obciążeniowe. Podobnemu sprawdzianowi poddany zostanie drugi z trzech mostów nad Wisłą” - zapowiedział Hamarnik.
Tory są prowadzone nowymi estakadami w centrum Krakowa i zmodernizowanymi wiaduktami nad ulicami: Lubicz, Kopernika, Grzegórzecką, Miodową, Dekerta, Powstańców Wielkopolskich. Wisłę pociągi pokonają nowym mostem, który zastąpił wcześniejszą konstrukcję.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Według przedstawiciela PLK przygotowywany tor przeznaczony będzie dla ruchu pociągów dalekobieżnych - składy na tym odcinku będą mogły jechać z prędkością do 100 km/h. Tory „boczne” będą dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych.
„Takie rozwiązanie – cztery tory, ułatwi prowadzenie ruchu i możliwość uruchamiania dodatkowych połączeń” - ocenił Hamarnik.
Dobiegające końca prace modernizacyjne linii średnicowej polegają na zastąpieniu dwoma nowymi, 850-metrowymi estakadami nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa, od ul. Kopernika do ul. Miodowej, i wybudowaniu na nich czterech torów. Powstają również nowe mosty na Wiśle, a także przystanki kolejowe Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej i Kraków Złocień. Zakończenie zasadniczych prac planowane jest w tym roku.
W sumie PLK przebudowują odcinek torów o długości 20 km. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa - 100 km/h. Wartość inwestycji przekracza 1,2 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro.(PAP)