Dwie stacje pasażerskie w Suwałkach
Andrzej BittelSekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury poinformował Czesława Renkiewicza, Prezydenta Suwałk, że w ramachzaplanowanej modernizacji linii kolejowej linii Rail Baltica w Suwałkach będądwie stacje obsługujące transport pasażerski.
Jak wskazał tamtejszy Urząd Miasta jedna to obecna stacjaprzy ul. Kolejowej, druga to nowa na południu Suwałk.
Każdy analizowanywariant inwestycyjny zakłada budowę nowego przystanku kolejowego (oprojektowanej długości peronu 400m) o roboczej nazwie „Suwałki Południe wrejonie ulic Staniszewskiego i Utrata – poinformował Andrzej Bittel.
Bittel w piśmie informuje również, że stacja w centrumSuwałk w dalszym ciągu obsługiwać będzie pasażerów w aspekcie ruchuregionalnego i dalekobieżnego. PKP Intercity wskazało zasadność dalszej obsługistacji Suwałki pomimo wydłużonego czasu przejazdu związanego ze zmianą kierunkujazdy pociągów. Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury budowa drugiej, nowejstacji pasażerskiej w Suwałkach może stanowić czynnik wpływający na rozwójSuwałk.
Cieszę się, że PKPdostrzega taki wariant rozwoju kolei w Suwałkach. Jest on zgodny również z mojąwizją tej infrastruktury w naszym mieście. Przystanek Suwałki Południe ma m.in.służyć do obsługi pasażerów kolejowychpołączeń międzynarodowych, krajowych i regionalnych. Przy jego lokalizacji wzięto pod uwagę powstające osiedle SobolaBiel (ponad 2 tyś. mieszkań) orazbudowane osiedle domów jednorodzinnych przy ul. Staniszewskiego na powierzchniok. 100 ha – informuje Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk, który zauważa,że Ministerstwo Infrastruktury w żadnym stopniu nie umniejsza roli dworcapasażerskiego przy ul. Kolejowej.
Dowodem na to jest zlecenie przez PKP SA przygotowaniadokumentacji technicznej potrzebnej do remontu historycznego dworca.
Ważną sprawą dla Suwałk jest też zaplanowana w koncepcjiprzebiegu trasy Rail Baltica nowa towarowa stacja kolejowa, która ma byćpołożona przy PKP Papiernia, tuż obok terenów Suwalskiej Specjalnej StrefyEkonomicznej. Obecna stacja towarowa położona pomiędzy ul. Przytorową i ul. Kolejową, a więc w centrum miasta nie jestdobrym rozwiązaniem.
Moim celem i zadaniemjest uporządkowanie w najbliższych latach terenów kolejowych położonych wcentrum Suwałk ale z tą myślą żeby mieszkańcy miasta mogli w jak największymstopniu korzystać z pasażerskich połączeń kolejowych, czyli z obecnegohistorycznego dworca i planowanego przystanku kolejowego – podsumowujeCzesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk.
Przypomnijmy, że w ramach budowy linii Rail Baltica wSuwałkach powstaną następujące obiekty:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
na południu naszego miasta, gdzie linia kolejowa przecinasię z ul. Raczkowską wybudowany zostanie wiadukt drogowy – samochody pojadą nadtorami. Tak samo będzie przy ul. Wojska Polskiego, gdzie powstanie równieżwiadukt drogowy;
powstanie kładka dla pieszych w rejonie ulic Majora Hubala iPapierni;
przy ul. Staniszewskiego jest już wybudowany tunel drogowy,który docelowo będzie obsługiwał połączenie samochodowe Utraty z ul. Sejneńskąi Staniszewskiego;
przy ul. Sejneńskiej pociągi pojadą wiaduktem kolejowym nadjezdnią i wjadą na stację główną mieszczącą się na wysokości obecnego dworca;
składy, które pojadą dalej na Litwę przy ul. Północnejprzejadą również wiaduktem kolejowym.
„