Dwie oferty na lokomotywy elektryczne dla PKP Intercity

inforail
14.10.2022 16:45

Dwie oferty zostały złożone w przetargu na dostawę 20 lokomotyw elektrycznych wraz ze świadczeniem usług utrzymania dla PKP Intercity.

Niespodzianek nie było.

Dwie oferty.

Oferty złożyły dwie polskie firmy: PESA i Newag.

PESA w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki zaproponowała kwotę brutto 561 372 000,00 zł.

Newag zaproponował kwotę brutto 524 595 000,00 zł.

Obie oferty przekraczają kosztorys. Na sfinansowanie zamówienia PKP Intercity chcą przeznaczyć kwotę brutto 463 710 000,00 zł.

PKP Intercity zamierza w ramach przetargu zakupić 20 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych (3kV DC). Lokomotywy będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie wykorzystywać rozwijaną i modernizowaną sieć kolejową. Pojazdy będą przeznaczone do obsługi relacji krajowych. Ponadto lokomotywy będą wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS poziomu L1 oraz L2. Utrzymanie pojazdów w pierwszym cyklu, czyli do pierwszej naprawy na poziomie P4 włącznie, będzie rozłożone równomiernie pomiędzy przewoźnika i dostawcę lokomotyw.

Przetarg to część prowadzonej strategii inwestycyjnej PKP Intercity, dzięki której w perspektywie 2030 roku, całość floty będzie nowa lub zmodernizowana. Na inwestycje taborowe przeznaczone zostanie 24,5 mld złotych. W efekcie we flocie przewoźnika będzie do dyspozycji 429 lokomotyw różnego rodzaju – o 11% więcej niż obecnie. O 47% zwiększy się również liczba docenianych przez podróżnych elektrycznych zespołów trakcyjnych – będzie ich 109. Pojawią się również nowości we flocie przewoźnika, takie jak 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 38 siedmiowagonowych dwupiętrowych składów typu push-pull. Aby zapewnić wysoki komfort podróży PKP Intercity zainwestuje również w zakup i modernizacje wagonów – łącznie we flocie będzie ich 2466. Nowoczesny tabor jest podstawą komfortowej podróży, a zwiększanie jego wolumenu pozwoli na wypełnienie zapotrzebowania na przejazdy koleją, które systematycznie wzrasta.