Dwie lokomotywy ST48 już w PKP CARGO

inforail
23.09.2013 15:49

PKP CARGO otrzymały już dwa pierwsze zmodernizowane egzemplarze lokomotyw SM48. Jedną z nich można będzie oglądać na targach TRAKO w Gdańsku.

W wyniku modernizacji PKP CARGO dysponuje lokomotywami ST48 wyposażonymi w oszczędny silnik spalinowy, prądnicę główną, kontener pneumatyczny, mikroprocesorowe systemy sterowania i diagnostyki, które spełniają wszystkie wymagania odnośnie poziomu emisji spalin, drgań, hałasu, bezpieczeństwa oraz wymogi dotyczące ergonomii i warunków pracy drużyn trakcyjnych.

Co najmniej 25 lat dalszej eksploatacji
W maju PKP CARGO podpisało z firmą NEWAG umowę na modernizację 30 szt. Lokomotyw spalinowych SM48 (TEM2). Dwie pierwsze ze zmodernizowanych lokomotyw wykonawca już przekazał PKP CARGO. Lokomotywy tej serii są podstawowymi lokomotywami sześcioosiowymi do prowadzenia ciężkiej pracy manewrowej na stacjach rozrządowych zarówno po torze normalnym, jak również torze szerokim w rejonach przygranicznych. Lokomotywy te są wykorzystywane również do prowadzenia lekkich pociągów towarowych.
Ponieważ PKP CARGO dysponuje pokaźną grupą lokomotyw manewrowych SM48, które cechują się solidną platformą umożliwiającą wygenerowanie znacznie większej mocy z silników trakcyjnych, o konstrukcji podatnej do przebudowy, decyzja o skierowaniu do modernizacji partii tych lokomotyw jest w pełni uzasadniona. Przewiduje się w najbliższych latach poddać łącznie ok. 50 szt. kompleksowej modernizacji w celu zagwarantowania dalszej eksploatacji na co najmniej kolejnych 25 lat.

Większa moc i mniejsze zużycie paliwa
Zakres modernizacji obejmie zwiększenie mocy lokomotywy do ponad 1500 kW, co pozwala uzyskiwać lokomotywę o uniwersalnych parametrach trakcyjnych –lokomotywę manewrową lub lokomotywę do prowadzenia pociągów towarowych, parametrami trakcyjnymi zbliżoną do lokomotyw serii ST43. Uzasadnieniem dla wdrożenia procesu modernizacji tych lokomotyw jest również konieczność skierowania do napraw głównych (P5) w najbliższych latach znacznej liczby lokomotyw tej serii. Naprawa główna tej lokomotywy bez wymiany silnika spalinowego (remotoryzacji) nie może być brana pod uwagę gdyż stopień zużycia silnika spalinowego wymaga praktycznie jego wymiany w każdym przypadku (zużycie bloku, pęknięcia skrzyni korbowej, zużycie wału korbowego). Ponadto przestarzała konstrukcja tego silnika charakteryzuje się wysokim zużyciem paliwa i oleju silnikowego, przekroczeniem norm emisji spalin, hałasu i wysokim stopniem awaryjności.
Nowe parametry nowej lokomotywy
W ramach modernizacji pierwszej partii 30 lokomotyw zostanie zabudowane nowe „nadwozie”lokomotywy wraz z wymianą większości podzespołów na nowe:
  • mikroprocesorowy sterownik lokomotywy,
  • diagnostyka pokładowa na panelu operatorskim,
  • silnik spalinowy CAT 3512C V12 o mocy 1550 kW
  • maszyny elektryczne –prądnica główna o zwiększonej mocy do 1400 kW,
  • napęd urządzeń pomocniczych silnikami prądu przemiennego za pomocą falowników,
  • nowe aparaty zastosowane w przedziałach WN i NN,
  • lokalizacja położenia lokomotywy w systemie GPS.
Zostanie zabudowana nowa kabina maszynisty spełniająca aktualne wymagania ergonomii i komfortu pracy:
  • zabudowa nowoczesnych pulpitów sterowniczych dla każdego kierunku jazdy,
  • zabudowa klimatyzacji kabiny maszynisty,
  • zabudowa części socjalnej: lodówka, umywalka i kuchenka,
  • zabudowa systemu obserwacji wizualnej,
  • zabudowa prędkościomierza elektronicznego z rejestratorem zdarzeń,
W ramach modernizacji zostaną wykorzystane najlepsze rozwiązania z dotychczasowych modernizacji innych serii lokomotyw, które sprawdziły się w dotychczasowej eksploatacji.
W wyniku modernizacji SM48 otrzymuje się nowoczesne lokomotywy ST48, wyposażone w oszczędny silnik spalinowy, prądnicę główną, kontener pneumatyczny, mikroprocesorowe systemy sterowania i diagnostyki, spełniające wszystkie wymagania odnośnie poziomu emisji spalin, drgań, hałasu, bezpieczeństwa, wymagania dotyczące ergonomii i warunków pracy drużyn trakcyjnych.
ST48 (foto: PKP Cargo)ST48 (foto: PKP Cargo)
Wymierne korzyści z modernizacji
Lokomotywy po modernizacji przewidziane są do dalszej eksploatacji co najmniej przez kolejne 25 lat.Przewidywane korzyści z przeprowadzenia procesu modernizacji:
  • zmniejszenie zużycia paliwa (patrz załączona tabela),
  • zmniejszenie zużycia oleju silnikowego (ok. 56%),
  • zmniejszenia opłat za emisję spalin (ok. 54%),
  • zmniejszenie kosztów utrzymania ,
  • zwiększenie wskaźnika dostępności zmodernizowanych lokomotyw,
  • okres zwrotu inwestycji ok. 7 lat.
Zastosowanie nowoczesnych podzespołów, pozwoli zredukować zużycie paliwa, oleju co znacznie zmniejszy szkodliwość dla środowiska a wraz z obniżeniem kosztów utrzymania i zwiększeniem dostępności zmodernizowanych lokomotyw przy stosunkowo krótkim okresie zwrotu inwestycji czyni modernizację w/w serii zasadną i opłacalną.

Porównanie danych technicznych lokomotyw serii SM/ST 48.

Przed modernizacją
Po modernizacji
Typ Lokomotywy
SM48 (TEM2)
 ST48
Szerokość toru
1435 mm / 1520 mm
1435 mm / 1520 mm
Układ osi
Co’Co’
Co’Co’
Typ wózka
TEM2
M62
Masa służbowa ( z pełnymi zapasami)
116 t
116±3% t
Największy nacisk zestawu na tor
19,5 t
19,5 t
Średnica kół
1050 mm
1050 mm
Długość ze zderzakami
16970mm/17029mm
16970mm/17029mm
Największa szerokość
3120 mm/3180 mm
3120 mm/3180 mm
Największa wysokość
4654 mm
4490 mm
Prędkość max
100 km/h
100 km/h
Prędkość ciągła
11,1 km/h
20 km/h
Siła pociągowa rozruchu teoretyczna
372,8 kN
372,8 kN
Siła pociągowa przy prędkości ciągłej
198,2 kN
198,2 kN
Najmniejszy promień łuku toru
80 m
80 m
Typ silnika spalinowego
PD1M
Caterpillar 3512C
Liczba i układ cylindrów
6, rzędowy
12V (60°)
Moc znamionowa silnika spalinowego
882 kW (1200 KM)
1550 kW (2108 KM)
Obroty znamionowe silnika spalinowego
750 obr/min
1800 obr/min
Jednostkowe zużycie paliwa
225 g/kWh
213 g/kWh
Zużycie paliwa na biegu jałowym
10 l/h
6,8 l/h
Masa silnika spalinowego
17000 kg
6350 kg
Regulator mocy i obrotów
odśrodkowy, z hydraulicznym serwomechanizmem
elektroniczny
Prądnica główna
GP-3002
Ghp 500 L4
Prądnica pomocnicza
MBG-25/11
Ghp 315 M4K
Wzbudnica
MBT-25/19
System wzbudzenia elektroniczny
Silniki trakcyjne
ED-118A
ED-118A
Moc silnika trakcyjnego
305 kW
305 kW
Praca ciągła silnika trakcyjnego
463/720 V/A;700/476 V/A
463/720 V/A;700/476 V/A
Klasa izolacji silnika trakcyjnego
klasa B
klasa H
Masa silnika trakcyjnego
3100 kg
3100 kg
Typ i rodzaj sprężarki powietrza
Tłokowa KT6
śrubowa SK30
Wydajność sprężarki powietrza
do 4,6 m³/min
4,0 m³/min ±6%
System hamulcowy
Matrosow/Oerlikon
SABWABCO
Tablica pneumatyczna
brak
IPSz/KNORR-BREMSE
Pojemność układu chłodzenia
800 litrów
760 litrów
Pojemność układu olejowego (silnik+przewody)
570 litrów
318 litrów
Zapas paliwa (oleju napędowego)
6000 litrów
6000 litrów
Sterowanie radiowe lokomotywy
opcjonalnie
opcjonalnie
Rodzaj i pojemność akumulatorów
kwasowe 450Ah, 64V
zasadowe 245 Ah, 24V
Napięcie instalacji elektrycznej obwodów pomocniczych
75V
24V
Klimatyzacja kabiny
brak
KL20E