Dwie lokomotywy ST48 już w PKP CARGO
PKP CARGO otrzymały już dwa pierwsze zmodernizowane egzemplarze lokomotyw SM48. Jedną z nich można będzie oglądać na targach TRAKO w Gdańsku.
W wyniku modernizacji PKP CARGO dysponuje lokomotywami ST48 wyposażonymi w oszczędny silnik spalinowy, prądnicę główną, kontener pneumatyczny, mikroprocesorowe systemy sterowania i diagnostyki, które spełniają wszystkie wymagania odnośnie poziomu emisji spalin, drgań, hałasu, bezpieczeństwa oraz wymogi dotyczące ergonomii i warunków pracy drużyn trakcyjnych.
Co najmniej 25 lat dalszej eksploatacji
W maju PKP CARGO podpisało z firmą NEWAG umowę na modernizację 30 szt. Lokomotyw spalinowych SM48 (TEM2). Dwie pierwsze ze zmodernizowanych lokomotyw wykonawca już przekazał PKP CARGO. Lokomotywy tej serii są podstawowymi lokomotywami sześcioosiowymi do prowadzenia ciężkiej pracy manewrowej na stacjach rozrządowych zarówno po torze normalnym, jak również torze szerokim w rejonach przygranicznych. Lokomotywy te są wykorzystywane również do prowadzenia lekkich pociągów towarowych.
Ponieważ PKP CARGO dysponuje pokaźną grupą lokomotyw manewrowych SM48, które cechują się solidną platformą umożliwiającą wygenerowanie znacznie większej mocy z silników trakcyjnych, o konstrukcji podatnej do przebudowy, decyzja o skierowaniu do modernizacji partii tych lokomotyw jest w pełni uzasadniona. Przewiduje się w najbliższych latach poddać łącznie ok. 50 szt. kompleksowej modernizacji w celu zagwarantowania dalszej eksploatacji na co najmniej kolejnych 25 lat.
Zakres modernizacji obejmie zwiększenie mocy lokomotywy do ponad 1500 kW, co pozwala uzyskiwać lokomotywę o uniwersalnych parametrach trakcyjnych –lokomotywę manewrową lub lokomotywę do prowadzenia pociągów towarowych, parametrami trakcyjnymi zbliżoną do lokomotyw serii ST43. Uzasadnieniem dla wdrożenia procesu modernizacji tych lokomotyw jest również konieczność skierowania do napraw głównych (P5) w najbliższych latach znacznej liczby lokomotyw tej serii. Naprawa główna tej lokomotywy bez wymiany silnika spalinowego (remotoryzacji) nie może być brana pod uwagę gdyż stopień zużycia silnika spalinowego wymaga praktycznie jego wymiany w każdym przypadku (zużycie bloku, pęknięcia skrzyni korbowej, zużycie wału korbowego). Ponadto przestarzała konstrukcja tego silnika charakteryzuje się wysokim zużyciem paliwa i oleju silnikowego, przekroczeniem norm emisji spalin, hałasu i wysokim stopniem awaryjności.
Nowe parametry nowej lokomotywy
- mikroprocesorowy sterownik lokomotywy,
- diagnostyka pokładowa na panelu operatorskim,
- silnik spalinowy CAT 3512C V12 o mocy 1550 kW
- maszyny elektryczne –prądnica główna o zwiększonej mocy do 1400 kW,
- napęd urządzeń pomocniczych silnikami prądu przemiennego za pomocą falowników,
- nowe aparaty zastosowane w przedziałach WN i NN,
- lokalizacja położenia lokomotywy w systemie GPS.
- zabudowa nowoczesnych pulpitów sterowniczych dla każdego kierunku jazdy,
- zabudowa klimatyzacji kabiny maszynisty,
- zabudowa części socjalnej: lodówka, umywalka i kuchenka,
- zabudowa systemu obserwacji wizualnej,
- zabudowa prędkościomierza elektronicznego z rejestratorem zdarzeń,
W wyniku modernizacji SM48 otrzymuje się nowoczesne lokomotywy ST48, wyposażone w oszczędny silnik spalinowy, prądnicę główną, kontener pneumatyczny, mikroprocesorowe systemy sterowania i diagnostyki, spełniające wszystkie wymagania odnośnie poziomu emisji spalin, drgań, hałasu, bezpieczeństwa, wymagania dotyczące ergonomii i warunków pracy drużyn trakcyjnych.
Lokomotywy po modernizacji przewidziane są do dalszej eksploatacji co najmniej przez kolejne 25 lat.Przewidywane korzyści z przeprowadzenia procesu modernizacji:
- zmniejszenie zużycia paliwa (patrz załączona tabela),
- zmniejszenie zużycia oleju silnikowego (ok. 56%),
- zmniejszenia opłat za emisję spalin (ok. 54%),
- zmniejszenie kosztów utrzymania ,
- zwiększenie wskaźnika dostępności zmodernizowanych lokomotyw,
- okres zwrotu inwestycji ok. 7 lat.
Porównanie danych technicznych lokomotyw serii SM/ST 48.
Przed modernizacją
|
Po modernizacji
|
|
Typ Lokomotywy
|
SM48 (TEM2)
|
ST48
|
Szerokość toru
|
1435 mm / 1520 mm
|
1435 mm / 1520 mm
|
Układ osi
|
Co’Co’
|
Co’Co’
|
Typ wózka
|
TEM2
|
M62
|
Masa służbowa ( z pełnymi zapasami)
|
116 t
|
116±3% t
|
Największy nacisk zestawu na tor
|
19,5 t
|
19,5 t
|
Średnica kół
|
1050 mm
|
1050 mm
|
Długość ze zderzakami
|
16970mm/17029mm
|
16970mm/17029mm
|
Największa szerokość
|
3120 mm/3180 mm
|
3120 mm/3180 mm
|
Największa wysokość
|
4654 mm
|
4490 mm
|
Prędkość max
|
100 km/h
|
100 km/h
|
Prędkość ciągła
|
11,1 km/h
|
20 km/h
|
Siła pociągowa rozruchu teoretyczna
|
372,8 kN
|
372,8 kN
|
Siła pociągowa przy prędkości ciągłej
|
198,2 kN
|
198,2 kN
|
Najmniejszy promień łuku toru
|
80 m
|
80 m
|
Typ silnika spalinowego
|
PD1M
|
Caterpillar 3512C
|
Liczba i układ cylindrów
|
6, rzędowy
|
12V (60°)
|
Moc znamionowa silnika spalinowego
|
882 kW (1200 KM)
|
1550 kW (2108 KM)
|
Obroty znamionowe silnika spalinowego
|
750 obr/min
|
1800 obr/min
|
Jednostkowe zużycie paliwa
|
225 g/kWh
|
213 g/kWh
|
Zużycie paliwa na biegu jałowym
|
10 l/h
|
6,8 l/h
|
Masa silnika spalinowego
|
17000 kg
|
6350 kg
|
Regulator mocy i obrotów
|
odśrodkowy, z hydraulicznym serwomechanizmem
|
elektroniczny
|
Prądnica główna
|
GP-3002
|
Ghp 500 L4
|
Prądnica pomocnicza
|
MBG-25/11
|
Ghp 315 M4K
|
Wzbudnica
|
MBT-25/19
|
System wzbudzenia elektroniczny
|
Silniki trakcyjne
|
ED-118A
|
ED-118A
|
Moc silnika trakcyjnego
|
305 kW
|
305 kW
|
Praca ciągła silnika trakcyjnego
|
463/720 V/A;700/476 V/A
|
463/720 V/A;700/476 V/A
|
Klasa izolacji silnika trakcyjnego
|
klasa B
|
klasa H
|
Masa silnika trakcyjnego
|
3100 kg
|
3100 kg
|
Typ i rodzaj sprężarki powietrza
|
Tłokowa KT6
|
śrubowa SK30
|
Wydajność sprężarki powietrza
|
do 4,6 m³/min
|
4,0 m³/min ±6%
|
System hamulcowy
|
Matrosow/Oerlikon
|
SABWABCO
|
Tablica pneumatyczna
|
brak
|
IPSz/KNORR-BREMSE
|
Pojemność układu chłodzenia
|
800 litrów
|
760 litrów
|
Pojemność układu olejowego (silnik+przewody)
|
570 litrów
|
318 litrów
|
Zapas paliwa (oleju napędowego)
|
6000 litrów
|
6000 litrów
|
Sterowanie radiowe lokomotywy
|
opcjonalnie
|
opcjonalnie
|
Rodzaj i pojemność akumulatorów
|
kwasowe 450Ah, 64V
|
zasadowe 245 Ah, 24V
|
Napięcie instalacji elektrycznej obwodów pomocniczych
|
75V
|
24V
|
Klimatyzacja kabiny
|
brak
|
KL20E
|