Dwie kolejne asynchroniczne siódemki prawie gotowe!
Dwie kolejne asynchroniczne lokomotywy EU07A są już prawie gotowe. Teraz czekają je jeszcze testy i na szlak! PKP Intercity zdecydowały się na przebudowę elektrowozów EU07-533 na EU07A-002 oraz EU07-494 na EU07A-002. Obie maszyny zostały zmodernizowane w ZNTK Oleśnica. Pierwszy taki elektrowóz – EU07A-001 powstał na bazie lokomotywy EU07-495 w 2011 roku. Podstawową zaletą tak przebudowanej maszyny jest podniesienie jej prędkości do 160 km/h. Pierwotnie przewoźnik nie planował kolejnych takich remontów, jednakże braki w parku taborowym zmusiły go do odkurzenia tego projektu. Za zmodernizowanie dwóch lokomotyw PKP Intercity będą musiały zapłacić ZNTK Oleśnica 9 400 000 PLN bez VAT. Jak już wspomnieliśmy konieczność wykonania naprawy głównej z modernizacją lokomotyw elektrycznych serii EU07 wynika z aktualnej sytuacji eksploatacyjnej zamawiającego w zakresie dysponowania lokomotywami serii EP09, które są przystosowane do prowadzenia pociągów z prędkością maksymalną do 160 km/h. Przewoźnik nie posiada natomiast wystarczającej liczby takich lokomotyw w stosunku do potrzeb. Sytuacja ta uległa dodatkowo pogorszeniu z uwagi na wypadek kolejowy, podczas którego bardzo znacznemu uszkodzeniu uległa lokomotywa EP09-035. W związku z wypadkiem istniała pilna potrzeba uzupełnienia stanu lokomotyw elektrycznych do prędkości 160 km/h. Lokomotywa ta była objęta polisą ubezpieczeniową i środki finansowe z odszkodowania można było przeznaczyć na zakup nowej lokomotywy lub modernizację 2 lokomotyw innej serii. Jak informowały PKP Intercity nie można było zakupić nowej lokomotywy z uwagi na konieczność zaangażowania znacznych środków własnych, których aktualnie nie posiadają. Rozwiązaniem problemu było zatem zlecenie modernizacji lokomotyw innej serii. Dodajmy, że PKP Intercity eksploatują również lokomotywy serii EU/EP07, które mogą prowadzić pociągi z prędkościami do 125 km/h. To jedyna seria lokomotyw posiadana przez przewoźnika, którą można poddać modernizacji mającej na celu podniesienie jej prędkości maksymalnej do 160 km/h. Jak wspomnieliśmy PKP Intercity eksploatują już jedną zmodernizowaną lokomotywę tej serii oznaczoną jako EU07A –001. Lokomotywa ta została zmodernizowana także przez ZNTK Oleśnica. Jest to jedyna zmodernizowana konstrukcja lokomotywy elektrycznej przeznaczona do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h obecnie dostępna na rynku w Polsce. Dotychczasowe doświadczenia z trwającej eksploatacji obserwowanej lokomotywy EU07A –001 są bardzo pozytywne. ZNTK Oleśnica wspólnie z IPSz Tabor opracowały kompletną dokumentację techniczną modernizacji lokomotywy serii EU07 i dysponują prawami autorskimi do tej dokumentacji, stąd też modernizacja dwóch kolejnych lokomotywy została zlecona właśnie temu podmiotowi. Każdy inny potencjalny wykonawca zamówienia musiałby bowiem opracować taką dokumentację co zajęłoby około 8-9 miesięcy, a dopiero potem wykonać naprawę i badania lokomotywy. Szacowany łączny czas realizacji zamówienia przez innych Wykonawców byłby dłuższy o około 1,5-2 lata, na co PKP Intercity nie mogły sobie pozwolić, z uwagi na braki lokomotyw do prowadzenia pociągów z prędkościami maksymalnymi do 160 km/h. I tak oto w ZNTK Oleśnica powstały dwa kolejne egzemplarze elektrowozów EU07A, które już wkrótce wyjadą na szklaki.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Cecha
|
EU07
|
EU07A
|
Oznaczenie typu
|
303E
|
303Ea
|
Układ osi
|
Bo’Bo’
|
Bo’Bo’
|
Masa
|
83,4 t
|
80 t
|
Przełożenie przekładni
|
79:18
|
76:21
|
Napięcie zasilania
|
3 kV
|
3 kV
|
Moc znamionowa lokomotywy
|
2 MW
|
3,2 MW
|
Maksymalna prędkość
|
125 km/h
|
160 km/h
|
Typ silnika trakcyjnego
|
EE541
|
EY541X4
|
Rodzaj silnika trakcyjnego
|
szeregowy prądu stałego
|
asynchroniczny
|
Typ rozruchu
|
oporowy
|
częstotliwościowy IGBT VVVF
|
Układ sterowania
|
przekaźnikowy
|
mikroprocesorowy
|
Przeniesienie napędu
|
wał drążony łożyskowany ślizgowo
|
wał drążony z łożyskowaniem tocznym
|
Przetwornica pomocnicza
|
LKPm-368 lub MG-91H
|
ENI-PL3000/130/S
|
Napędy pomocnicze
|
silniki prądu stałego
|
silniki prądu przemiennego
|
Układ przeciwpoślizgowy
|
sygnalizacja
|
automatyczny dla rozruchu i hamowania
|
Oświetlenie zewnętrzne
|
żarowe / halogenowe
|
LED
|
Oświetlenie wewnętrzne
|
żarowe
|
LED
|
Układ hamulca
|
tradycyjny
|
zintegrowany, z tablicą pneumatyczną i hamulcem postojowym sprężonym, współpracujący z hamulcem elektrodynamicznym
|
Typ hamulca
|
Oerlikon
|
MH (MZT Hepos)
|
Hamulec EP
|
–
|
tak
|
Hamulec ED
|
–
|
tak
|
Hamowanie odzyskowe
|
–
|
tak
|
Układ diagnostyczny
|
–
|
tak
|
Prędkościomierz
|
mechaniczny
|
elektroniczny
|
Wskaźnik gotowości technicznej
|
0,8
|
0,95
|