Dwie kolejne asynchroniczne siódemki prawie gotowe!

inforail
05.06.2014 10:34

Dwie kolejne asynchroniczne lokomotywy EU07A są już prawie gotowe. Teraz czekają je jeszcze testy i na szlak! PKP Intercity zdecydowały się na przebudowę elektrowozów EU07-533 na EU07A-002 oraz EU07-494 na EU07A-002. Obie maszyny zostały zmodernizowane w ZNTK Oleśnica. Pierwszy taki elektrowóz – EU07A-001 powstał na bazie lokomotywy EU07-495 w 2011 roku. Podstawową zaletą tak przebudowanej maszyny jest podniesienie jej prędkości do 160 km/h. Pierwotnie przewoźnik nie planował kolejnych takich remontów, jednakże braki w parku taborowym zmusiły go do odkurzenia tego projektu. Za zmodernizowanie dwóch lokomotyw PKP Intercity będą musiały zapłacić ZNTK Oleśnica 9 400 000 PLN bez VAT. Jak już wspomnieliśmy konieczność wykonania naprawy głównej z modernizacją lokomotyw elektrycznych serii EU07 wynika z aktualnej sytuacji eksploatacyjnej zamawiającego w zakresie dysponowania lokomotywami serii EP09, które są przystosowane do prowadzenia pociągów z prędkością maksymalną do 160 km/h. Przewoźnik nie posiada natomiast wystarczającej liczby takich lokomotyw w stosunku do potrzeb. Sytuacja ta uległa dodatkowo pogorszeniu z uwagi na wypadek kolejowy, podczas którego bardzo znacznemu uszkodzeniu uległa lokomotywa EP09-035. W związku z wypadkiem istniała pilna potrzeba uzupełnienia stanu lokomotyw elektrycznych do prędkości 160 km/h. Lokomotywa ta była objęta polisą ubezpieczeniową i środki finansowe z odszkodowania można było przeznaczyć na zakup nowej lokomotywy lub modernizację 2 lokomotyw innej serii. Jak informowały PKP Intercity nie można było zakupić nowej lokomotywy z uwagi na konieczność zaangażowania znacznych środków własnych, których aktualnie nie posiadają. Rozwiązaniem problemu było zatem zlecenie modernizacji lokomotyw innej serii. Dodajmy, że PKP Intercity eksploatują również lokomotywy serii EU/EP07, które mogą prowadzić pociągi z prędkościami do 125 km/h. To jedyna seria lokomotyw posiadana przez przewoźnika, którą można poddać modernizacji mającej na celu podniesienie jej prędkości maksymalnej do 160 km/h. Jak wspomnieliśmy PKP Intercity eksploatują już jedną zmodernizowaną lokomotywę tej serii oznaczoną jako EU07A –001. Lokomotywa ta została zmodernizowana także przez ZNTK Oleśnica. Jest to jedyna zmodernizowana konstrukcja lokomotywy elektrycznej przeznaczona do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h obecnie dostępna na rynku w Polsce. Dotychczasowe doświadczenia z trwającej eksploatacji obserwowanej lokomotywy EU07A –001 są bardzo pozytywne. ZNTK Oleśnica wspólnie z IPSz Tabor opracowały kompletną dokumentację techniczną modernizacji lokomotywy serii EU07 i dysponują prawami autorskimi do tej dokumentacji, stąd też modernizacja dwóch kolejnych lokomotywy została zlecona właśnie temu podmiotowi. Każdy inny potencjalny wykonawca zamówienia musiałby bowiem opracować taką dokumentację co zajęłoby około 8-9 miesięcy, a dopiero potem wykonać naprawę i badania lokomotywy. Szacowany łączny czas realizacji zamówienia przez innych Wykonawców byłby dłuższy o około 1,5-2 lata, na co PKP Intercity nie mogły sobie pozwolić, z uwagi na braki lokomotyw do prowadzenia pociągów z prędkościami maksymalnymi do 160 km/h. I tak oto w ZNTK Oleśnica powstały dwa kolejne egzemplarze elektrowozów EU07A, które już wkrótce wyjadą na szklaki.

Lokomotywa EU07A

Poniżej porównanie parametrów lokomotywy bazowej i po modernizacji:
Cecha
EU07
EU07A
Oznaczenie typu
303E
303Ea
Układ osi
Bo’Bo’
Bo’Bo’
Masa
83,4 t
80 t
Przełożenie przekładni
79:18
76:21
Napięcie zasilania
3 kV
3 kV
Moc znamionowa lokomotywy
2 MW
3,2 MW
Maksymalna prędkość
125 km/h
160 km/h
Typ silnika trakcyjnego
EE541
EY541X4
Rodzaj silnika trakcyjnego
szeregowy prądu stałego
asynchroniczny
Typ rozruchu
oporowy
częstotliwościowy IGBT VVVF
Układ sterowania
przekaźnikowy
mikroprocesorowy
Przeniesienie napędu
wał drążony łożyskowany ślizgowo
wał drążony z łożyskowaniem tocznym
Przetwornica pomocnicza
LKPm-368 lub MG-91H
ENI-PL3000/130/S
Napędy pomocnicze
silniki prądu stałego
silniki prądu przemiennego
Układ przeciwpoślizgowy
sygnalizacja
automatyczny dla rozruchu i hamowania
Oświetlenie zewnętrzne
żarowe / halogenowe
LED
Oświetlenie wewnętrzne
żarowe
LED
Układ hamulca
tradycyjny
zintegrowany, z tablicą pneumatyczną i hamulcem postojowym sprężonym, współpracujący z hamulcem elektrodynamicznym
Typ hamulca
Oerlikon
MH (MZT Hepos)
Hamulec EP
tak
Hamulec ED
tak
Hamowanie odzyskowe
tak
Układ diagnostyczny
tak
Prędkościomierz
mechaniczny
elektroniczny
Wskaźnik gotowości technicznej
0,8
0,95