Dwa województwa poza wspólnym biletem, a Polska w kolejowej awangardzie…
Województwadolnośląskie oraz zachodniopomorskie nie złożyły deklaracji przystąpienia dokolejowego Wspólnego Biletu – poinformował PAP wiceminister infrastrukturyAndrzej Bittel.
Dodał, że we wtorek skierowano pismo do marszałków tychwojewództw z przypomnieniem o deklaracji. „We wtorek skierowałem pismo domarszałków dwóch województw z przypomnieniem, że Ministerstwo Infrastrukturywciąż czeka na ich wstępną deklarację odnośnie przystąpienia do WspólnegoBiletu” – powiedział Bittel.
Do tej pory wstępne deklaracje przystąpienia do WspólnegoBiletu złożyły województwa: pomorskie, podkarpackie, małopolskie, śląskie,wielkopolskie, świętokrzyskie, łódzkie, mazowieckie, podlaskie, opolskie,lubuskie, kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie i lubelskie.
„Liczę na to, że w grudniu 2018 roku mieszkańcywszystkich 16 województw będą mogli podróżować taniej, za pomocą Wspólnego Biletu”- zaznaczył wiceminister.
Jego zdaniem Polska wdrażając Wspólny Bilet jest wawangardzie państw europejskich. „De facto tylko w przypadku Szwajcarii iWielkiej Brytanii można mówić o pełnej integracji taryfowej w odniesieniu dopodróży koleją” – powiedział Bittel.
Wyjaśnił, że w Wielkiej Brytanii przyjęcie zasad wspólnegobiletu kolejowego jest warunkiem koniecznym, by otrzymać prawo świadczeniausług w pasażerskim transporcie kolejowym.
Zgodnie z ideą wspólnego biletu kolejowego im dalej pasażerbędzie jechał, tym mniejsza będzie opłata za przejazd; jest to tzw. taryfadegresywna.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak mówił wcześniej Bittel, koszt wprowadzenia wspólnegobiletu dla każdego z województw sięga od kilkunastu do kilkudziesięciu tys. złrocznie. „Ten koszt zostanie wyrównany, nawet jeśli wzrost liczby pasażerówbędzie dużo niższy niż 1 proc.” – zauważył Bittel.
„Koszty z punktu widzenia spółek i województw będąminimalne, a korzyści z punktu widzenia pasażerów, z tego, że przyciągniemynowych klientów na kolej, że namówimy ich być może do tego, żeby nie jeździlisamochodami, aby korzystali z ekologicznego transportu kolejowego, będąogromnie” – mówił wiceminister pod koniec sierpnia br.
Koszt wdrożenia i utrzymania systemu związanego ze wspólnymbiletem zostanie pokryty ze środków centralnych.
„