Dwa sposoby na uratowanie Przewozów Regionalnych

inforail
13.02.2014 19:44
13 lutego 2014 r. w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju odbyło się spotkanie z przedstawicielami samorządów województw, związków zawodowych, Spółki Przewozy Regionalne Sp. z o.o. oraz Agencji Rozwoju Przemysłu na temat przyszłości przewozów regionalnych. Spotkanie było realizacją postanowień zeszłotygodniowego spotkania wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej ze stroną społeczną.
W rozmowach uczestniczyli: Zbigniew Klepacki – wiceminister infrastruktury i rozwoju, Piotr Całbecki – marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego, przedstawiciele związków zawodowych działających w Przewozach Regionalnych, przedstawiciele  kierownictwa  i właścicieli Spółki, a także eksperci z Departamentu  Transportu  Kolejowego, Agencji Rozwoju  Przemysłu oraz samorządów.
Jak podkreślił obecny na spotkaniu wiceminister Zbigniew Klepacki, przewozy regionalne wymagają działań i współpracy wielu podmiotów, dlatego w opracowaniu  programu naprawczego muszą uczestniczyć nie tylko właściciele spółki, ale  też  eksperci kolejowi, finansowi oraz strona społeczna. Konieczny jest również udział Agencji Rozwoju Przemysłu, która posiada know-how związane z restrukturyzacją przedsiębiorstw. Celem podejmowanych działań jest stabilizacja sytuacji i rozpoczęcie świadczenia przez spółkę usług zgodnych z oczekiwaniami pasażerów.
Co dalej z Przewozami Regionalnymi? (foto: K. Wach)
Podczas spotkania zaprezentowana została analiza dwóch wariantów dalszego rozwoju przewozów regionalnych przygotowana przez stronę społeczną i samorządową. Będą one stanowić  punkt  wyjścia dla opracowania dalszych kierunków  rozwoju przewozów pasażerskich na poziomie regionalnym.
Wariant pierwszy – przedstawiony przez związki zawodowe w 2012r. – przewiduje oddłużenie Przewozów Regionalnych w oparciu o środki publiczne oraz nacjonalizację PR (czyli powrót do modelu sprzed grudnia 2008 r.).
Wariant drugi – przygotowany przez samorządy – zakłada regionalizację, czyli  powołanie  przez  samorządy  województw PR spółek regionalnych i wniesienie do nich aportu w postaci składników majątku PR i zasobów kadrowych. Proces ten byłby połączony z oddłużeniem PR w oparciu o środki publiczne. 
Wiceminister Zbigniew Klepacki potwierdził, deklarację rządu wyasygnowania odpowiednich środków finansowych na oddłużenie spółki Przewozy Regionalne, pod warunkiem przedstawienia planu naprawczego dającego gwarancje trwałej rentowności systemu przewozów regionalnych w Polsce. Problem przewozów regionalnych wpływa na komfort pasażerów i kondycję całego rynku kolejowego w Polsce. Jak powiedział wiceminister Klepacki, nadszedł czas by władze spółki, jej właściciele i strona społeczna działająca w spółce przedstawili wizję dalszego działania Przewozów Regionalnych.