Dwa plus trzy pociągi dla BiT

inforail
04.01.2013 10:14
Zakup taboru kolejowego do obsługi kolei metropolitalnej 'BiT City’ zapowiedział samorząd regionu kujawsko-pomorskiego. Pierwsze nowe elektryczne pociągi mają pojawić się na torach między Bydgoszczą, a Toruniem w 2014 roku.
’Przygotowania do tego przetargu rozpoczęliśmy, kiedy mieliśmy już pewność, że rusza rewitalizacja linii kolejowej numer 18 Bydgoszcz-Toruń, o którą wcześniej zabiegaliśmy, bo te przedsięwzięcia mają sens tylko razem. Zakładamy, że dostawa taboru zostanie zrealizowana na początku 2014 roku, czyli wtedy, kiedy na 'osiemnastce’ zakończą się roboty i będziemy tamtędy jeździć z prędkością 120 kilometrów na godzinę’ – podkreślił w czwartek Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego. Zakup taboru to jeden z projektów składających się na BiT City – najpoważniejsze przedsięwzięcie infrastrukturalne w regionie kujawsko-pomorskim. Ma ono zapewnić szybkie połączenie kolejowe między Bydgoszczą i Toruniem oraz powiązać z nim systemy transportu publicznego w obu miastach. Jak podkreślił marszałek, zakup taboru jest największym przedsięwzięciem spośród tych, które w ramach BiT City realizuje samorząd województwa. Łącznie z zagwarantowanym wsparciem z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wydatkowanych zostanie 130 milionów złotych.
Kujawsko-Pomorskie chce zakupić dwa pociągi do obsługi połączeń BiT City (foto: K. Wach)
Przetarg obejmie dostawę dwóch pociągów z możliwością zamówienia dodatkowych trzech. Składy mają posiadać 200-220 miejsc siedzących, klimatyzację, urządzenia umożliwiające przewóz niepełnosprawnych, system audiowizualny i ekologiczne toalety. 'Muszą być przy tym ciche, przyjazne środowisku i energetycznie oszczędne, przy rozwijanej prędkości 120 kilometrów na godzinę. Chcemy, by zakupowi towarzyszył pięcioletni serwis techniczny producenta’ – zaznaczył Całbecki. Zapowiedź ogłoszenia przetargu na zakup pociągów jest kolejną już próbą sfinalizowania tego przedsięwzięcia. Początkowo zapowiadano, że przetarg zostanie ogłoszony w 2012 roku, a tabor dostarczony rok później, ale plany te trzeba było skorygować, gdy okazało się, że oczekiwana na ten cel dotacja państwowa będzie prawie o rok opóźniona.