Dwa nowe dworce systemowe w Wielkopolsce
Niewielkich rozmiarów, nowoczesne, komfortowe i proekologiczne – takie są nowe dworce Pobiedziska Letnisko i Biskupice Wielkopolskie zbudowane w formule Innowacyjnych Dworce Systemowych – podały PKP SA.
Dziś skorzystali z nich pierwsi podróżni.
Budowa nowych dworców rozpoczęła się na początku 2020 roku. Zostały one zrealizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Obydwie konstrukcje to obiekty wybudowane od podstaw w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Są to dworce typowe, posiadające prostą i nowoczesną bryłę, w której dominantą architektoniczną jest wieża zegarowa. Składają się one z części pasażerskiej (poczekalnia, toalety) i handlowej połączonej wiatą, pod którą zlokalizowano również stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy rowerów. Oprócz nowoczesnej i minimalistycznej bryły nowych dworców, uwagę zwracają wielkopowierzchniowe przeszklenia elewacji w obrębie poczekalni i przestrzeni handlowej. Umożliwiają one maksymalne wykorzystanie światła dziennego oraz są zgodne ze współczesnymi trendami w architekturze.
– Otwarcie dworców w Pobiedziskach Letnisku i Biskupicach Wielkopolskich to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy kolejnych mniejszych miejscowości w województwie Wielkopolskim zyskują dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesne i proekologiczne budynki, wybudowane w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego, staną się ważnymi centrami społeczności lokalnej i ułatwią pasażerom podróżowanie koleją do Poznania i Gniezna. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Przyjazne podróżnym
Nowe dworce są również przyjazne wszystkim grupom podróżnych. Już na etapie projektowania wyeliminowano w nich wszystkie potencjalne bariery architektoniczne, a także wprowadzono szereg usprawnień ułatwiających korzystanie z nich osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Wśród nich warto wymienić m.in. oznakowanie w alfabecie Braille`a, ścieżki prowadzące, mapy dotykowe czy zastosowanie kontrastowej kolorystyki wnętrz, ułatwiającej orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym. Duży nacisk przy projektowaniu nowych budynków położono również na dostępność informacji o pociągach. Stąd oprócz tradycyjnych rozkładów jazdy, w przestrzeni Innowacyjnych Dworców Systemowych znajdziemy elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.
– Nowoczesne, proekologiczne, funkcjonalne, dostępne i komfortowe - tak najprościej można opisać nowe dworce, które zostały dziś otwarte dla podróżnych w Biskupicach Wielkopolskich i Pobiedziskach Letnisku. Obydwa obiekty wzniesiono w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych, według autorskiej koncepcji PKP S.A. i są one doskonałym przykładem na to, że polska kolej cały czas się rozwija i szuka nowych rozwiązań w zakresie obsługi podróżnych. Jestem przekonany, że przypadną one podróżnym do gustu – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
– Nowe dworce w Wielkopolsce powstały dzięki znaczącemu dofinansowaniu z Funduszy Europejskich i środków krajowych. Budynki są dostosowane do potrzeb wszystkich pasażerów, również tych z niepełnosprawnościami. Jesteśmy przekonani, że te przyjazne środowisku budynki, które charakteryzujące się wysoką jakością wykonania, ułatwią pasażerom podróżowanie – mówi Waldemar Buda, wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej.
Ekologia i bezpieczeństwo
Przy budowie nowych dworców Pobiedziska Letnisko i Biskupice Wielkopolskie postawiono również na ekologię i bezpieczeństwo. Na dachu każdego z nich zamontowano panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 3 kWp, które wytworzą około 2700 kWh energii, co przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla o 2500 kg/rok (na każdym z dworców). To mniej więcej tyle dwutlenku węgla, ile przez cały rok pochłania około 500 drzew sporych rozmiarów. Z kolei oświetlenie dworców i ich otoczenia zrealizowano z wykorzystaniem energooszczędnych źródeł światła (LED) sterowanych za pomocą czujników obecności współpracujących z sensorami natężenia światła. Na podobnej zasadzie funkcjonują klimatyzacja i ogrzewanie budynków (pompy ciepła). Natomiast nad pracą wszystkich urządzeń i instalacji nadzór sprawuje system BMS (Building Management System). Jego zadaniem jest m.in. optymalizacja zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. O bezpieczeństwo budynków, ich otoczenia oraz podróżnych dbają nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pierwsze w tej części Polski
Dzięki zakończonym inwestycjom w całkowicie nowy sposób zaaranżowano bezpośrednie otoczenie dworców. Ułożono przy nich nowe nawierzchnie z wkomponowanymi w nie ścieżkami prowadzącymi dla osób niewidomych i niedowidzących, zamontowano elementy małej architektury, a także uporządkowano zieleń.
– Dworce Pobiedziska Letnisko i Biskupice Wielkopolskie to pierwsze nowoczesne obiekty wybudowane od podstaw w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych w województwie wielkopolskim oraz odpowiednio 3. i 4. inwestycja, którą kończymy w tej części Polski. Jestem przekonany, że będą one dobrze służyć podróżnym – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
– Dzisiaj, podczas otwarcia nowych dworców Pobiedziska Letnisko i Biskupice Wielkopolskie możemy się przekonać, że środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wspierają nie tylko projekty kolejowe o znaczeniu regionalnym lub krajowym, ale przyczyniają się również do powstawania nowych i modernizacji starszych obiektów infrastruktury kolejowej o zasięgu lokalnym – mówi Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Łączny koszt budowy nowych dworców Pobiedziska Letnisko oraz Biskupice Wielkopolskie to odpowiednio koszt prawie 4,7 mln złotych oraz 4,5 mln złotych. Wykonawcą inwestycji, realizowanych w formule „Projektuj i buduj”, było konsorcjum firm Heli Factor sp. z o.o. i Merx sp. z o.o.