Dwa kolejne EN57AL do kupienia
Urząd MarszałkowskiWojewództwa Zachodniopomorskiego wystawił na sprzedaż dwa kolejnezmodernizowane EN57AL.
Poprzednie poszły jak „świeże bułeczki” i okazały sięłakomym kąskiem dla Polregio d. Przewozy Regionalne. Teraz pewnie samorządowcyliczą na podobny scenariusz, nikt w Polsce, oprócz tego przewoźnika takichskładów już nie kupuje.
Do kupienia są: EN57AL – 1083 oraz EN57AL – 1148. Każdyzostał wyceniony na 6.097.000 zł netto, co łącznie daje kwotę 12.194.000 złnetto. Kupić można dwa składy w pakiecie. Nie przewiduje się sprzedażypojedynczych sztuk, sprzedający nie dopuszcza ofert częściowych.
Oferty można składać do 5 października 2020 roku.
Aktualnym użytkownikiem pociągów jest ZachodniopomorskiOddział Polregio d. Przewozy Regionalne.
Opis pojazdów -elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 5B+6B+5B o oznaczeniu EN57AL
W roku 2012 Województwo Zachodniopomorskie zakupiło 7 sztuktrzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 wartość 7,5 mln złbrutto. W latach 2013-2014 nastąpiła modernizacja wykonana przez ZNTK MińskMazowiecki.
Modernizacja pojazdów posiadanych przez Województwoelektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 objęła swoim zakresem następująceelementy: układ napędowy, zestawy kołowe, łożyska osiowe, układ hamulcowy iinstalację pneumatyczną, przekładnie zębate, wózki w zakresie usprężynowania Istopnia i prowadzenia zestawów kołowych – umożliwiające osiągnięcie prędkoścido 120 km/h i przyspieszenia do 0,8 m/s2 przy zapewnieniu podróżnym dobrychwarunków podróżowania. Z punktu widzenia podróżnych niezbędnym było dokonaniekompleksowej wymiany nadwozia pojazdu, nowej aranżacji wnętrz, wymiany drzwiwejściowych, okien, toalet, siedzeń kończąc na klimatyzacji i systemachinformacji pasażerskiej oraz WiFi.
Szczegółowy zakresmodernizacji:
1. Wymianazestawów kołowych, łożysk osiowych, maźnic i elementów gumowych.
2. Modernizacjawózków.
3. Wymianasprzęgów Scharfenberga i sprzęgów międzywagonowych.
4. Naprawaostoi pojazdów (wraz z czopami skrętu i ślizgami).
5. Naprawapudła pojazdów, wraz z wymianą nowego czoła z szybą sferyczną, poprawa izolacjitermicznej i akustycznej, wraz zpokryciem nową zgodną z wizerunkiem Województwa Zachodniopomorskiegomalaturą zewnętrzną i wewnętrzną.
6. Wymianadrzwi wejściowych na odskokowo-przesuwne, oraz szczytowych pomiędzyczłonami, zabudowa okien z szybamizespolonymi-pakietowymi.
7. Zabudowanodwie modułowe kabiny sanitarne WC, z tym jedna przyjazna dla osób oograniczonej mobilnościspełniająca normy TSI PRM, z zamkniętym obiegiem wodno-kanalizacyjnym,zbiorniki na wodę 2 x po minimum 200 l i na fekalia 2 x po minimum 300 l.
8. Pojazdywyposażone w przedział dla osób poruszających się na wózkach (minimum 2 wózki).
9. Siedzeniadla pasażerów zachowano w układzie naprzeciwległym, wyposażone w podłokietnikiw części zewnętrznej foteli (od strony przejścia składane a od ściany pojazdustałe), wzór, kolorystka i materiał zgodny z już przyjętym wizerunkiem Województwa na eksploatowanychpojazdach.
10. Ściankidziałowe wymieniono na materiały z tworzyw sztucznych, pomiędzy przedsionkami aprzedziałami pasażerskimi z zabudową szklanych bezpiecznych elementów orazporęczy; przestrzenie przy drzwiach wejściowych oddzielone od przedziałupasażerskiego zamkniętym przedsionkiem ze szkła bezpiecznego wewnątrzzabudowane gniazdka elektryczne;
11. Oświetleniewnętrza (w kolorze ciepło żółtym, awaryjne ledowe);
12. Zmodernizowanohamulce i instalację pneumatyczną hamulca – (wymiana sprężarki głównejpołączoną z zabudową dwóchsprężarek pomocniczych;
13. Układnapędowy – zastosowano asynchroniczne silniki trakcyjne (wykorzystano korpusysiników prądu stałego LK450) , zastosowano falownika trakcyjnego do zasilaniasilników trakcyjnych, sterownika mikroprocesorowego. Pozostawiono standardowezawieszenie siników trakcyjnych – tzw. system tramwajowy. Przekładnia głównawykonana jako jednostopniowa z nowymi kołami zębatymi o dotychczasowychparametrach.
14. Zmodernizowanokabinę maszynistów – zabudowano nowe zmodernizowane pulpity.
15. Zmodernizowanourządzenia elektryczne WN (wysokich napięć) i nn (niskich napięć) obwodówgłównych i pomocniczych połączone z zabudową nowej przetwornicy napięcia orazzamontowano nowe odbieraki prądu;
16. Zabudowanonową baterię akumulatorów (niklowo – kadmowe);
17. Zabudowanonowe reflektory czołowe i oświetlenie końca pociągu;
18. Pojazdywyposażone zostały w układ pomiarowy zużycia energii elektrycznej spełniającywymagania PKP Energetyka SA.
19. Wyposażonopojazdy w nowy zewnętrzny i wewnętrzny system informacji pasażerskiej.
20. Zapewnionoobjęcie całego pojazdu systemem monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego.
21. Zapewnionona pojazdach dostęp do szerokopasmowego systemu WiFi.
22. Pojazdywyposażono w system automatycznego zliczania podróżnych (AZP) współpracujący zjuż eksploatowanym system Consel.
23. Zabudowanona pojazdach scentralizowany system przeciwpożarowy.
Podstawowe danetechniczne pojazdów EN57AL
Typ konstrukcji; 5B+6B+5B (5B – wagon rozrządczy + 6B –wagon silnikowy + 5B – wagon rozrządczy)
Rodzaj pojazdu: elektryczny zespół trakcyjny
Silnik trakcyjny: LK450x6 4 szt.
Szerokość toru; 1435 mm
Napięcie zasilania: 3 kVDC
Najmniejszy promień łuku: 120 m
Długość wagonów rozrządczych ze zderzakami: 21 460 mm
Długość wagonów rozrządczych bez zderzaków: 21 073 mm
Długość wagonu silnikowego ze zderzakami: 22 540 mm
Długość wagonu silnikowego bez zderzaków: 21 770 mm
Zewnętrzna szerokość pudła; 2 880 mm
Wysokość od główki szyny: 3 720 mm
Rozstaw czopów skrętu wagonów rozrządczych: 14 900 mm
Rozstaw czopów skrętu wagonu silnikowego: 15 870 mm
Nominalna średnica kół tocznych: Ø 940 mm
Nominalna średnica kół napędowych: Ø 1000 mm
Średnica i długość czopa osi: Ø 130×264 mm
Typ łożyska osiowego: NJ + NJP 130×240 TN/VA 820
Maksymalna prędkość pojazdu: 120 km/h
System hamulca: IPS Tabor/ SAB WABCO/MH
Zawór rozrządczy: SAB WABCO/MH
Nastawiacz klocków hamulcowych wagon rozrządczy: SAB-DRV3A-600
Nastawiacz klocków hamulcowych wagon silnikowy: SAB-DRV3A-300
Liczba cylindrów hamulcowych: 4 szt. (po 1 szt. na każdymwagonie rozrządczym o rozmiarze 16″, 2 szt. na wagonie silnikowym o rozmiarze 14″)
Hamulec ręczny: sprężynowo – pneumatyczny
Urządzenia cięgłowo – zderzakowe: sprzęg Scharfenberga
Masa własna wagonu rozrządczego: 38,0 t
Masa własna wagonu silnikowego: 56,0 t
Liczba miejsc siedzących: do 180
Liczba miejsc stojących: 455
Ogrzewanie: nagrzewnice wentylatorowe i klimatyzacja