Dwa EN57 zmieniają właściciela. Z wolnej ręki

inforail
31.08.2020 07:45

Województwo Zachodniopomorskiesprzedało dwa kolejne EN57. Wartość transakcji to 12 200 000.00 PLN netto.

Nowym-starym właścicielem składów będzie Polregio czyli d.Przewozy Regionalne. To właśnie ten przewoźnik sprzedał składy samorządowi. Ateraz je odkupił. W trybie z wolnej ręki, tłumacząc to koniecznością odnowieniaparku taborowego. Umowa została podpisana 24 lipca, ale poinformowano o niej dopiero 31 sierpnia 2020 roku. 

W uzasadnieniu czytamy, że przedmiot zamówienia obejmujedostawę 2 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych, na sprzedażktórych Województwo Zachodniopomorskie ogłosiło przetarg.

Powyższe oznacza, że Zamawiający nie ma innej możliwościnabycia sprzedawanych EZT, jak poprzez przystąpienie do przetargu, o którymmowa w poprzednim zdaniu, w roli oferenta, tj. podmiotu składającego ofertęzakupu przedmiotu przetargu. Tym samym jedynym trybem nabycia EZT jestzamówienie z wolnej ręki. Ogłoszenie o przetargu zostało opublikowane przezZachodniopomorski Urząd Marszałkowski 25 czerwca 2020 roku. Na podstawieprzepisów Pzp „w związku z trwającymi przez bardzo krótki okres szczególniekorzystnymi okolicznościami możliwe jest udzielenie zamówienia po cenieznacząco niższej od cen rynkowych” spółka może przystąpić do przetargu, gdyżokreślone przesłanki zostają spełnione. Przedmiotowe ogłoszenie pozycjonujejego przedmiot (EZT serii EN57AL) jako wyjątkowy, nieobecny na rynku, dostępnyw bardzo krótkim okresie. Co więcej, ze względu na tryb sprzedaży EZT w ramachogłoszonego przetargu na zbycie przedmiotowego mienia, tryb nabycia EZT jestzbliżony do określonego w sytuacji gdy zamówienie na dostawy jest dokonywane nagiełdzie towarowej (…), ponieważ spółka, będąc nie tylko oferentem wrozumieniu ogłoszonego przetargu na sprzedaż EZT, ale także Zamawiającym wrozumieniu przepisów Pzp, w zaistniałych okolicznościach faktycznych i obecnymstanie prawnym, może zawrzeć umowę o zamówienie publiczne przystępując doprzetargu, czyli trybu sprzedaży o z góry określonych zasadach i warunkach,których jako potencjalna strona umowy nie może zmienić (może je jedyniezaakceptować i złożyć ofertę albo nie), a ponadto trybu sprzedaży, którywszystkim uczestnikom obrotu zapewnia jednakowe warunki zawierania transakcjioraz jednakowy dostęp w tym samym czasie do informacji na temat „rynku”, naktórym dochodzi do zbycia EZT. Stąd podobieństwo do sposobu zakupu na giełdzietowarowej. Przewoźnik ponownie przyznaje, że posiada jeden z najstarszych wPolsce parków taborowych. W sytuacji ww. okoliczności musi wykorzystywać każdąz bardzo rzadko występujących sytuacji rynkowych, w którym możliwe jest nabycieEZT o odpowiednich parametrach technicznych i standardzie odpowiednim dlapasażera.

Braki wystarczającej liczby nowych i zmodernizowanychwpływają nie tylko na wizerunek Spółki, ale powodują również odpowiedniekonsekwencje finansowe w postaci kar nałożonych od zarządców infrastrukturyoraz organizatorów przewozów. W kontekście powyższego, potraktowano ogłoszony przetargna sprzedaż 2 zmodernizowanych EN57AL, w którym wzięło udział, jako sytuację oszczególnie korzystnych okolicznościach trwającą przez bardzo krótki okres,m.in. z powodu potrzeby pozyskania zmodernizowanych lub nowych EZT w celurealizacji oferty przewozowej zgodnie z wymogami stawianymi przez organizatorówprzewozów i zarządców infrastruktury, która to potrzeba, wzmocniona została okonieczność pilnego zastąpienia wycofanego z eksploatacji EZT. Spółka nie mamożliwości pozyskania w tak krótkim czasie 2 EZT zmodernizowanych lub nowych,na warunkach finansowych, na które może sobie pozwolić – spółka poddana zostałarestrukturyzacji i musi zachowywać bardzo rygorystyczną dyscyplinę finansową.