Dwa 14WE ponownie w Kolejach Śląskich, brakujących Elfów nadal … brak
Koleje Śląskiepodpisały umowę z Industrial Division na dzierżawę dwóch sztuk elektrycznychzespołów trakcyjnych. To oczywiście jednostki 14WE, które już w przeszłościbyły wykorzystywane przez przewoźnika.
Zamówienie zostało udzielone w trybie „z wolnej ręki”. Jakwyjaśnia przewoźnik zgodnie z PZP zamawiający może udzielić zamówienia z wolnejręki, jeżeli ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżącychpo stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jestnatychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonychdla innych trybów udzielenia zamówienia.
W dniu 4 marca 2020 r. o godz. 17.05, podczas wykonywaniajazdy manewrowej w stacji Gliwice, doszło do wykolejenia elektrycznego zespołutrakcyjnego 27WEb-002. Pojazdy typu 27WEb są pojazdami o największejpojemności, które Koleje Śląskie wykorzystują na liniach kolejowych onajwiększej liczbie pasażerów. Przedmiotowa sytuacja spowodowała, że w 2020 r.Koleje Śląskie nie dysponują własną rezerwą taborową w ilości wystarczającej dopokrycia powstałego braku, pomimo ogłoszenia w miesiącu luty 2020 r.postępowania w trybie przetargu nieograniczonego na dzierżawę 4 szt. EZT(unieważnione ze względu na brak ofert). Postępowanie przeprowadzono ze względuna planowe wyłączenia w 2020 r. 26 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych, atakże ze względu na fakt niedostarczenia przez Pojazdy Szynowe PESA BydgoszczS.A. dwóch sztuk fabrycznie nowych 3-członowych elektrycznych zespołówtrakcyjnych.
Zawarcie umowy dzierżawy na 2 szt. EZT (dwa pojazdytrzyczłonowe w miejsce jednego pojazdu sześcioczłonowego) pozwoli poprzezwykorzystanie możliwości wykonywania jazd w trakcji wielokrotnej na odpowiedniezabezpieczenie najbardziej wymagających linii. W zawiadomieniu o wypadkuwskazano m.in. uszkodzenie elementów drugiego wózka oraz zagięcie poszyciapudła wagonów A i B. Powyższe uszkodzenia powodują konieczność przeprowadzeniazarówno na wózkach jak i na pudłach obu członów pojazdu specjalistycznych,szczegółowych pomiarów po przeprowadzeniu których poznamy dokładny zakreskoniecznych do przeprowadzenia prac naprawczych. Na podstawie powyższegookreślenia skutków zdarzenia wskazano przewidywany okres dzierżawy do31.12.2020 r.
Krótszy, kilkumiesięczny okres dzierżawy niesie za sobąryzyko:
• braku zainteresowania oferentów do wydzierżawieniapojazdów,
• wysokich stawek dzierżawy,
• trudniejszej pozycji negocjacyjnej do zawarciaprzedmiotowej dzierżawy,
• konieczność zawarcia kolejnej umowy z podmiotemposiadającym pojazdy, które spowodują opóźnienia w przekazaniu pojazdów dodzierżawy oraz ponoszenie dodatkowych kosztów ze względu na:
— konieczność przeprowadzania autoryzacji dla drużyntrakcyjnych,
— konieczność przeprowadzania autoryzacji dla drużynkonduktorskich,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
— przeszkolenia pracowników obsługi technicznej lub zawarciaumowy wraz z usługą utrzymania.
Koleje Śląskie są obecnie właścicielami 2 szt. EZT typu 14WEo nr 01 i 03 co sprawia, iż zawarcie umowy na dzierżawę tego typu pojazdów jestkorzystne z uwagi na:
• uniknięcie kosztów związanych z koniecznościąprzeprowadzania autoryzacji dla wszystkich wymaganych do obsługi maszynistóworaz pracowników drużyn konduktorskich,
• znajomość taboru przez pracowników drużyn pociągowych,
• znajomość taboru przez pracowników obsługi technicznej coumożliwia wykonywanie we własnym zakresie czynności utrzymaniowych orazdoraźnych napraw,
• wyposażenie m.in. w składane wieszaki rowerowe;klimatyzację; kabinę WC z zamkniętym układem sanitarnym, przystosowanie doobsługi osób na wózkach inwalidzkich wraz z możliwością przewijania niemowląt;monitoring SIP i CCTV; powłokę antygraffiti,
• wizerunek zbliżony do pojazdów nowszych generacji.
Wracając do Elfów 2 to termin ich dostawy nie jest znany.Jak poinformowała nas była już rzeczniczka prasowa Kolei Śląskich (na marginesienie za bardzo rozumiemy powody zakończenia współpracy) Magdalena Iwańska wprzypadku obu pojazdów Koleje Śląskie są w trakcie odbiorów etapowych. Co doterminów dostaw – trudno je określać. Czekamy zatem…
„