Drugi prywatny pociąg pasażerski PCC Rail Szczakowa S.A.
Dnia 9 września 2006 roku PCC Rail Szczakowa S.A. uruchomiła drugi pokazowy pociąg pasażerski, tym razem na trasie Wrocław Główny –Brzeg Dolny –Wrocław Główny. Poniżej prezentujemy krótką relację z tego przejazdu oraz rozmowę z Prezesem Kolei Nadwiślańskiej –Rafałem Błaszkiewiczem.
Pociągiem uruchomionym przez PCC Rail Szczakowa S.A. podróżowali przede wszystkim uczestnicy (z kraju i zagranicy) konferencji Euro Chlor zorganizowanej przez PCC Rokita S.A. W odróżnieniu od pierwszego przejazdu, który odbył się szynobusem (szerzej na ten temat pisaliśmy w marcu: http://www.infobus.pl/text.php?id=6115 ) tym razem pociąg pasażerski składał się z lokomotywy elektrycznej ET21 oraz z 2 wagonów w barwach PKP Intercity. Wjechał on na teren firmy chemicznej PCC Rokita S.A., dzięki czemu zaproszeni gości mieli niepowtarzalną okazję do zobaczenia na co dzień niedostępnych obszarów Brzegu Dolnego. Organizując przejazd w województwie dolnośląskim PCC Rail Szczakowa S.A. pokazała że w swojej działalności na rynku kolejowych przewozów pasażerskich nie skupia się tylko na województwie śląskim. Przypomnijmy, że ambicją Kolei Nadwiślańskiej (spółki-córki) jest uruchomienie regularnych połączeń pasażerskich w Polsce. Między innymi o tę kwestię zapytaliśmy Prezesa Spółki –Rafała Błaszkiewicza.
InfoBus: Dlaczego przejazd drugiego pociągu pasażerskiego PCC Rail Szczakowa S.A. odbył się na Dolnym Śląsku? Czy to właśnie tu Spółka planuje prowadzić w przyszłości regularne połączenia kolejowe?
Rafał Błaszkiewicz: Województwo Dolnośląskie jest w kręgu naszego zainteresowania jeśli chodzi o prowadzenie kolejowych przewozów pasażerskich. Jednakże wiele zależy od miejscowego Urzędu Marszałkowskiego. Wielokrotnie wychodziliśmy z inicjatywą, w stosunku do Urzędu Marszałkowskiego we Wrocławiu, rewitalizacji przewozów pasażerskich na linii: Świdnica – Sobótka –Wrocław Główny. Przesłaliśmy pisma z poparciem samorządów lokalnych. Bez skutku. A przecież regionalne, kolejowe przewozy pasażerskie muszą być finansowane przez Urząd Marszałkowski. 9 września 2006r. PCC Rail Szczakowa S.A. pokazała że kolejowe przewozy pasażerskie na Dolnym Śląsku realizowane przez prywatnego operatora kolejowego – są możliwe.
I: Co z taborem? W kwietniu w wywiadzie dla naszego portalu powiedział Pan, że 'Pozyskanie odpowiedniego taboru do przewozów pasażerskich jest celem numer jeden’. Tymczasem we Wrocławiu w składzie Waszego pociągu pojawiły się wagony z logo PKP Intercity?
RB: Pozyskanie taboru nie jest prostą sprawą. To nie jest samochód gdzie trzeba zainwestować kilkadziesiąt tysięcy zł lub autobus drogowy kosztujący kilkaset tysięcy zł. Pasażerskie przewozy kolejowe to inwestycje liczone w milionach złotych dlatego tak ważne jest aby były dobrze przygotowane. W Polsce nie mamy możliwości pozyskania używanego taboru pasażerskiego dlatego prowadzimy intensywne działania aby odpowiedni, używany tabor sprowadzić z zagranicy. Jesteśmy na dobrej drodze aby to zrealizować. Proszę pamiętać o zwiększających się kosztach związanych z dostępem do infrastruktury, które również mają istotny wpływ na strategię naszego działania.
I: Kiedy możemy spodziewać się pierwszego regularnego połączenia kolejowego obsługiwanego przez PCC Rail Szczakowa S.A.?
RB: Chcielibyśmy tego dokonać jak naszybciej, ale to zależy od tego jaki przetarg uda nam się wygrać. Pierwsze przetargi organizowane przez urzędy marszałkowskie (zachodniopomorski i śląski) zaczynają się już pojawiać. Dobrze byłoby gdyby samorządy wojewódzkie w tym zakresie wzorowały się na samorządach w Europie Zachodniej (np. Niemcy, Wielka Brytania). Jak do tej pory trudno przewidzieć w ujęciu np. 3 lub 5 letnim jakie będą stawki dostępu do infrastruktury. Jak widać nie jest łatwo planować tego typu działalność w naszym kraju.
I: PCC Rail Szczakowa S.A. i PKP PR zostały zakwalifikowane do drugiego etapu przetargu na obsługę linii kolejowej Bytom – Gliwice. Jak Pan ocenia szanse Spółki na zwycięstwo?
RB: Cieszę się z tego, ale to dopiero początek. Nie mogę na razie nic więcej powiedzieć na ten temat ponieważ nie poznałem nawet specyfikacji istotnych warunków zamówienia gdzie określone są szczegóły tego przetargu. Wiem także że inni uczestnicy przetargu wnieśli protest. To jednak nie zmienia naszego nastawienia i przygotowania w PCC Rail Szczakowa S.A. są prowadzone intensywnie.
I: Proszę o krótką ocenę głośnej ostatnio sprawy stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej. Czy Pana zdaniem jest to problem polskiej kolei?
RB: Problemem jest brak przewidywalności stawek w ujęciu kilkuletnim. Planowanie działalności w tak niestabilnej sytuacji nie jest łatwe.Jeśli ostatni cennik PKP PLK zostanie zatwierdzony przez UTK to oszczędności na dostępie do infrastruktury jakie miały samorządy wojewódzkie kupując szynobusy –będą historią. Stawki za dostęp do infrastruktury rosną co w końcu i tak odczują samorządy, które już w tym roku uważały że za dużo dopłacają. Jednakże mimo tego widać ostrożne zainteresowanie np. przewoźników niemieckich działalnością w Polsce.
I: Dziękujemy za rozmowę.
Zdjęcia: Kolej Nadwislańska