Drogie oferty na linię kolejową do lotniska Pyrzowice
Osiem otrzymanychofert w przetargu na odbudowę linii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie,biegnącej obok katowickiego lotniska, analizuje spółka PKP Polskie LinieKolejowe. Wszystkie przekraczają budżet wynoszący prawie 850 mln zł brutto.Odbędzie się jeszcze aukcja elektroniczna.
Nieeksploatowana obecnie, w większości jednotorowa linia nr182 – o długości ok. 45 km – łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodzącprzez bezpośrednie okolice Katowice Airport.
W regionie budowa kolejowego połączenia do lotniska,oddalonego najszybszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km,oczekiwana jest od lat. Początkowo planowano budowę nowej linii – od Bytomia,przez Piekary Śląskie, jednak wobec kosztów i sprzeciwu mieszkańców, tękoncepcję porzucono.
Ostatecznie PKP PLK skoncentrowała się na rewitalizacjiblisko 49 km dotychczasowych linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia,a także łącznicy do Zawiercia o długości ok. 1 km oraz łącznicy w rejonieMiasteczka Śląskiego – o długości ponad 1 km.
Oprócz odbudowy zaprojektowano elektryfikację połączenia.Zmodernizowanych ma zostać 8 przystanków kolejowych z 11 peronamiprzystosowanymi do obsługi osób niepełnosprawnych. 19 przejazdówkolejowo-drogowych ma być przebudowanych pod kątem poprawy bezpieczeństwa.
Według wcześniejszych informacji inwestycja – ze względum.in. na projektowaną prędkość do 140 km/h – wymaga szeregu zmian technicznych,wobec pierwotnego kształtu linii. Złagodzone muszą zostać niektóre łuki. Wmiejscach skrzyżowań z autostradą A1 oraz dwiema drogami wojewódzkimi powstanąwiadukty.
Linia ma służyć jako dojazd do lotniska – dla pasażerów czypracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicyGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowanemijanki będą miały długość 750 m, co umożliwi obsługę najdłuższych składów.
Umowę na zaprojektowanie odbudowy linii i późniejszepełnienie nadzoru autorskiego PLK zawarły w marcu 2017 r. ze spółką Egis Poland(wartą 15,2 mln zł netto).
We wrześniu 2018 r. podpisano umowę na 503,1 mln złdofinansowania inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.Unijny projekt dotyczący linii 182 oszacowano na 741,8 mln zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przetarg na rewitalizację połączenia ruszył w październiku2019 r. Termin składania ofert przekładano dziesięciokrotnie. Ostatecznie wostatnim tygodniu złożono 8 ofert, a PLK podały, że na realizację podstawowegozakresu zamówienia (wraz z tzw. kwotą warunkową) przewidziały 849 mln złbrutto.
Najtańszą ofertę złożyła spółka Torpol. PLK w informacji zotwarcia podały, że wyceniła ona zakres podstawowy zamówienia na 809,7 mln złnetto (a dwa dodatkowe prawa opcji łącznie na 10,6 mln zł netto), co przykwocie warunkowej 86 mln zł netto i należnym podatku VAT 208,5 mln zł, daje całkowitącenę brutto (z opcjami) 1114,8 mln zł.
Zgodnie ze specyfikacją przetargową jedynym kryterium wyboruoferty ma być cena. PLK zaplanowały jeszcze przeprowadzenie aukcjielektronicznej.
Według założeń PLK prezentowanych podczas wcześniejszychspotkań z samorządami czas przejazdu pociągów do lotniska z Katowic zwykorzystaniem linii nr 182 od strony Tarnowskich Gór ma wynieść 63 min (przyzałożeniu czasu przejazdu z Katowic do Tarnowskich Gór 46 min. oraz zTarnowskich Gór do lotniska odbudowaną linią – 17 min.).
Natomiast założony czas dojazdu do lotniska z Katowic odstrony Zawiercia to 68 min. – przy założeniu czasu przejazdu z Katowic doZawiercia 45 min. (dziś to rozkładowo od 34 min. dla pociągów regionalnychprzyspieszonych – do 50 min.) oraz z Zawiercia do lotniska – 23 min.(PAP)
„