Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dostawy nowych pasażerskich jednostek po III kwartałach 2013 roku

inforail
04.11.2013 12:03
Prezentujemy podsumowanie dostaw nowych pasażerskich pojazdów kolejowych w III kwartale 2013 roku. Omawiany okres okazał się ponad dwukrotnie lepszy od analogicznego w 2012 roku. Dostarczono 9 jednostek taborowych, o łącznej długości 768,8 m, podczas gdy rok wcześniej było ich zaledwie 4. To o około 55% więcej. Wynik ten, mimo, że lepszy niż rok wcześniej, nie powala. Większość przekazanych do eksploatacji pojazdów to składy elektryczne. Po raz pierwszy w naszych zestawieniach pojawia się ED 250 Pendolino, pierwszy skład został przekazany PKP Intercity przez Alstom. I to by było na tyle zakupów realizowanych przez przewoźników, pozostałe pojazdy nabyły samorządy. Łącznie nowe jednostki trafiły do czterech przewoźników. Niechlubna tradycja braku zakupów przez polskie kolejowe firmy przewozowe jest zatem kontynuowana. Warto zaznaczyć także, że trwa spadkowa passa w dostawach pasażerskich jednostek z 10 sztuk w I kwartale, poprzez 9 w II i III. Najwięcej nowych pociągów, bo (aż?) 4, w III kwartale, trafiło do Kolei Wielkopolskich (44,45% udziałów w rynku). To cztery Elfy EN76. Przewozy Regionalne, a konkretnie ich Zakłady: Lubelski i Zachodniopomorski otrzymały od samorządów wojewódzkich, autobusy szynowe, odpowiednio SA134 –2 sztuki oraz SA139. To daje Przewozom Regionalnym jedną trzecią rynku. To właśnie samorządy wprowadzają na polskie tory najwięcej nowych jednostek. Ostatniego Impulsa od Newagu odebrała warszawska Szybka Kolej Miejska. I wreszcie, na koniec, PKP Intercity z rodzynkiem Pendolino. To po 11,11 % w rynku. Udziały tego ostatniego przewoźnika będą jednak rosły, pojawią się nie tylko kolejne ED250, ale również nowe wagony, a w dalszej perspektywie ezt-y, a być może także lokomotywy.
Przewoźnik
Jednostka
Ilość
Udział w rynku
Liczba członów jednostki
Łączna liczba członów
Długość jednostki
Łączna długość
Udział w rynku
Koleje Wielkopolskie
EN76
4
44,45%
4
16
75,25 m
301,00 m
39,15%
Przewozy Regionalne
SA134,
SA139
3
33,33%
2
6
41,70 m
43,75 m
166,80 m
21,79%
PKP Intercity
ED250
1
11,11%
7
7
187,4 m
187,40 m
24,37%%
SKM Warszawa
35WE
1
11,11%
6
6
113,6 m
113,60 m
14,69%
Razem
9
100,00%
35
768,80 m
100%
I klasyfikacja producentów. Tu bez niespodzianek. Trwa dominacja PESY (55,56%), udziały znacznie zmniejszył Newag. W III kwartale 2013 roku na polskie tory wyjechało siedem jednostek z Bydgoszczy i jedna z Nowego Sącza. W klasyfikacji pojawił się Alstom. W dalszej perspektywie do gry zapewne mocniej wróci Newag, pojawią się także FPS Cegielski i Stadler.
Producent
Ilość
Udział w rynku
Łączna liczba członów
Łączna długość
Udział w rynku
PESA
7
77,78%
22
467,80 m
60,85%
Alstom
1
11,11%
7
187,40 m
24,37%
Newag
1
11,11%
6
113,60 m
14,78%
Razem
9
100%
29
768,80 m
100%
I podsumowanie trzech kwartałów 2013 roku. Łącznie dostarczonych zostało 28 jednostek, o łącznej długości 2474,55 m. Zostały one przekazane sześciu przewoźnikom i wyprodukowane przez trzech producentów –PESĘ, Newag i Alstom.
Przewoźnik
Ilość I kwartał
Ilość II kwartał
Ilość III kwartał
Ilość po trzech kwartałach
Udział w rynku
Łączna liczba członów
Łączna długość
Koleje Wielkopolskie
1
4
4
9
32,14%
36
677,25 m
Koleje Śląskie
6
0
0
6
21,43%
36
688,50 m
Koleje Dolnośląskie
2
3
0
5
17,86%
20
372,00 m
Przewozy Regionalne
0
1
3
4
14,28%
9
208,50 m
SKM Warszawa
1
1
1
3
10,71%
18
340,8 m
PKP Intercity
0
0
1
1
3,58%
7
187,40 m
Razem
10
9
9
28
100%
125
2474,55 m
Producent
Ilość I kwartał
Ilość II kwartał
Ilość III kwartał
Łącznie po III kwartałach
Udział w rynku
Łączna liczba członów
Łączna długość
PESA
7
5
8
19
70,37%
40+18+22=80
763,75m+342,70m+467,80 m=1574,25 m
Newag
3
4
0
7
25,92%
14+18+0=32
262,40m+336,90 m+113,60=712,90 m
Alstom
0
0
1
1
3,71%
0+0+7=7
187,40 m
Razem
10
9
9
27
119
2474,55 m
Pierwsze Pendolino dla PKP Intercity
Plany
Poniżej prezentujemy planowane dostawy jednostek. Obejmują one zamówienia, których realizacja jeszcze się nie rozpoczęła.
 
Przewoźnik
Producent
Zamówione jednostki
Liczba jednostek
Lata dostaw
PKP Intercity
Stadler&Newag
Flirt 3
20
2014-2015
PKP Intercity
w toku
ezt V max 160 km/h
20
2015
PKP Intercity
planowany
Lokomotywy spalinowe
10
2015
PKP Intercity
FPS H.Cegielski
wagony
25
2014
PKP Intercity
w toku
wagony
20
2014-2015
PKP Intercity
w toku
ezt piętrowy
10
2014
Koleje Mazowieckie
Newag
222M
1
2013
Koleje Mazowieckie
planowany (?) – powtórka
wagony piętrowe+ lokomotywy
22+2
2014-2015
Koleje Mazowieckie
planowany
spalinowe autobusy szynowe
2
2014
Koleje Mazowieckie
planowany
ezt (5)
40 (12+24)
2015
Koleje Mazowieckie
planowany
ezt (2)
10
2015
Warmińsko-Mazurskie
Newag
Impuls 37WE
1
2015
Lubuskie
PESA
SA139
4
2013
Małopolskie
PESA
Elf 41WE, 40WE
10 (4+6)
2014-2015
ZGZ
Newag
Impuls 31WE
9+8 (opcja)
2013-2014
Pomorskie
w toku
autobusy szynowe
4
2014
Podkarpackie
PESA
Elf 21WE
2
2014
Podkarpackie
PESA
SA134
1
2014
Podkarpackie
Newag
Impuls 37WE
2
2014
Podkarpackie
Newag
Impuls 36WE
1
2013
Koleje Dolnośląskie
w toku
ezt (3) + ezt (4)
6+5
2014-2015
Kujawsko-Pomorskie (BiT)
PESA
Elf (3) 22WE
2+3 (opcja)
2014
Przewozy Regionalne
Newag
SA137
4
2014
Przewozy Regionalne
PESA
szt (1)
2
2014
ŁKA
Stadler
Flirt
20
2014-2015
ŁKA
planowany
ezt
10
2015-2020
PGZ
Newag
Impuls 36WE
19
2014-2015
PKM
planowany
szt (2,3)
10 (3+7)
2014-2015