TransInfo Archiwum|Inforail|Infrastruktura|Dopuszczenie infrastruktury dla Pendolino nielegalne? PKP PLK pozwane
Dopuszczenie infrastruktury dla Pendolino nielegalne? PKP PLK pozwane
inforail
12.12.2014 11:20
Dopuszczenie infrastruktury dla Pendolino nielegalne? PKP PLK pozwane
KZN Rail pozywa winnych nierozliczenia sześciu rozjazdów zainstalowanych na odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej Korytów-Szeligi. Stroną w sądowym sporze z krakowską spółką jest hiszpańskie konsorcjum wykonawcze Eneo-Nord –Ortiz oraz inwestor czyli PKP PLK SA –poinformował Remigiusz Tytuła Pełnomocnik Zarządu KZN Rail ds. Komunikacji.
Spółka KZN Rail złożyła w IX Wydziale Gospodarczym krakowskiego sądu okręgowego pozew przeciw podmiotom odpowiedzialnym za brak zapłaty za wykonaną usługę dostawy i zabudowy sześciu rozjazdów. Specjalizująca się w profesjonalnej zabudowie rozjazdów spółka występuje w tym sporze jako niespłacony podwykonawca konsorcjum Eneo-Nord –Ortiz, któremu PKP PLK pierwotnie zleciła wykonanie modernizacji stacji Szeligi. Zapłaty nie dokonało również Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej, które w połowie br. zastąpiło hiszpańskie konsorcjum i kończyło modernizację stacji Szeligi, ponieważ rozjazdy nie były przedmiotem ich zlecenia, a sam inwestor nie wskazał KZN Rail jako podmiotu odpowiedzialnego za podwykonawstwo prac rozjazdowych.
Zgodnie z art. 647(1) §5 kodeksu cywilnego tak inwestor jak i generalny wykonawca ponoszą solidarną odpowiedzialność za zapłatę wynagrodzenia za roboty budowlane wykonane przez podwykonawcę. Dlatego pozew dotyczy i Hiszpanów, a także samego zlecającego inwestycję czyli PKP PLK SA. Cały spór toczy się o prawie 1,6 mln złotych –to wartość brutto całej umowy, bez odsetek. W krakowskim sądzie złożony został wcześniej pozew o zapłatę w postępowaniu nakazowym w zakresie 679.685,70 zł brutto, i ta kwota jest już zabezpieczona na rachunkach sądowych przez komornika.
Co istotne dla całego tła sprawy, którym bez wątpienia jest modernizacja CMK-i powiązana z „projektem Pendolino”, wobec braku zapłaty oraz ostatecznych odbiorów budowlanych konstrukcji cała istotna i oryginalna dokumentacja techniczna i gwarancyjna pozostaje w wyłącznym posiadaniu spółki KZN Rail, stąd dopuszczenie do eksploatacji i użytkowanie całego układu torowego stacji tworzonego przez te rozjazdy jest mocno wątpliwe pod względem legalności.
Jak informują dalej KZN Rail z dokumentacji przedłożonej przed sądem przez powoda wynika, że PKP PLK od wiosny br. doskonale wie o niespłaconych przez konsorcjum Eneo-Nord –Ortiz fakturach wynikających z umów podwykonawczych. Nie kwestionuje także faktu wykonania świadczenia przez KZN Rail związanego z dostawą i zabudową rozjazdów ani też jego jakości. Zarządca kolejowej infrastruktury zwlekał jednak z faktycznym rozwiązaniem tego problemu, czyli spłatą podwykonawcy, co aktualnie powoduje proceduralny problem odbioru stacji oraz brak odpowiedzialności gwarancyjnej przedmiotowych rozjazdów.
KZN Rail w swoim pozwie zarzuca też PKP PLK, że przywłaszczyła ona co najmniej dwa rozjazdy, za które nie dokonano zapłaty ani generalnemu wykonawcy (hiszpańskie konsorcjum), ani podwykonawcy.
Smaczku całej sprawie dodaje fakt, że na stacji Szeligi w ramach umów podwykonawczych zabudowane zostały dwa inne rozjazdy typu high speed, dostawca tej usługi spółka VAE, została jednak spłacona przez PKP PLK. Nie wiadomo czy impuls do innego potraktowania tego podwykonawcy wynikał z faktu, że wspomniane rozjazdy leżą na torach zasadniczych po których już za kilka dni ma jeździć bezpośrednio Pendolino, czy też z powodu tego że dostawcą był znaczący zachodnioeuropejski koncern…
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024