Donald Tusk: Za porażkę muszę uznać stan polskich kolei
inforail
14.03.2011 22:34
Donald Tusk: Za porażkę muszę uznać stan polskich kolei
Rząd Donalda Tuska nie wykonał planów dotyczących modernizacji kolei –tak wynika z zestawienia, jakie pojawiło się na stronie Rady Ministrów. Jednym z punktów expose, jakie premier wygłosił w dniu 23 listopada 2007 roku była właśnie modernizacja kolei. Od listopada 2007 roku wyremontowano 1 tys. km torów, podpisano umowy na modernizację kolejnych 1,7 tys. km torów, rozpoczęto program modernizacji 71 dworców. W związku z trudną sytuacją na kolei na przełomie 2010 i 2011 roku zdymisjonowano wiceministra infrastruktury i władze spółek kolejowych –czytamy w komentarzu do tego punktu expose. Nieco lepiej wypada, w subiektywnej przecież ocenie punkt „Kontynuacja strategii restrukturyzacji Grupy PKP”. Oceniono go jako „w trakcie realizacji”. Restrukturyzacja Grupy PKP jest kontynuowana. W latach 2008 –2010 dokonano sprzedaży mniejszościowych pakietów akcji lub udziałów w niektórych spółkach Grupy PKP, a jednocześnie przygotowywano do prywatyzacji większe zrestrukturyzowane spółki Grupy –czytamy w komentarzu. Podobnie oceniona została kwestia „Rozpoczęcia realizacji inwestycji kolei dużych prędkości”. W 2010 roku podpisano umowę na opracowanie studium wykonalności linii kolei dużych prędkości Warszawa –Łódź –Poznań/ Wrocław. W 2011 roku przedstawiony zostanie najkorzystniejszy wariant przebiegu linii. Termin opracowania studium wyznaczono na koniec 2012 roku.
„Za porażkę muszę też uznać stan polskich kolei”–komentuje premier Donald Tusk swoje dokonania w artykule dla Gazety Wyborczej. „Pokazywane w telewizji obrazy, na których widzieliśmy młodych ludzi wsiadających do pociągu w Zakopanem przez okno, chyba najlepiej podsumowały chaos, jaki zapanował na torach pod koniec ubiegłego roku. Poszczególne spółki kolejowe, zmieniając w zimie rozkład jazdy, nie potrafiły skoordynować swoich działań, tak samo jak nie umiały zagwarantować, że na tory wyjedzie odpowiednia (do zapotrzebowania pasażerów) liczba składów. Swoje dołożyła jeszcze pogoda – trzaskający mróz powodował, że pękały szyny, zrywała się trakcja elektryczna. A pasażerowie marzli na dworcach, daremnie szukając aktualnej informacji.
Choć to nie Ministerstwo Infrastruktury zarządza ruchem pociągów (to domena spółek), część odpowiedzialności za bałagan na kolei spadła na nas – dobrze zdaję sobie z tego sprawę. I nie zamierzam tłumaczyć się tym, że zaniedbania na kolei to wspólne dzieło wszystkich poprzednich rządów.
Osoby bezpośrednio odpowiedzialne za bałagan pożegnały się już ze stanowiskami. Nowy wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za koleje od pierwszego dnia urzędowania pracuje wraz ze spółkami kolejowymi nad naprawą błędów, nad koordynacją ich działań i lepszym zarządzaniem.
Staramy się też poprawić jakość infrastruktury kolejowej. Już wyremontowano 1 tys. km torów, podpisano umowy na modernizację kolejnych 1,7 tys. km. To właśnie mój rząd znalazł w budżecie pieniądze (980 mln zł) na remont ponad 70 dworców kolejowych, przez lata skazywanych na postępującą ruinę. Pierwsze efekty są już widoczne – odnawiany jest dworzec Warszawa Centralna, a wkrótce powstanie zupełnie nowy w Katowicach. Zdaję sobie sprawę, że każdy remont rodzi niedogodności – niekiedy duże – ale liczę na to, że efekt finalny je wynagrodzi”–pisze Donald Tusk w Gazecie Wyborczej.
Według zapowiedzi Gazety Wyborczej już wkrótce nastąpi ciąg dalszy – plan na kolejne lata.
Na koniec warto jeszcze zwrócić uwagę na jeden punkt expose premiera, a mianowicie „Wyeliminowanie barier prawnych i proceduralnych blokujących szybki rozwój infrastruktury”. Odnosi się on bowiem także do kolei. W podsumowaniu realizacji obietnic rządowych został on oceniony jako wykonany. W komentarzu czytamy, iż Przyjęto tzw. specustawę drogową, która zlikwidowała dwie decyzje niezbędne do rozpoczęcia budowy dróg (o ustaleniu lokalizacji drogi oraz pozwolenie na budowę) zastępując je jedną (decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej), ułatwiła wywłaszczenia i wprowadziła zachęty do opuszczenia nieruchomości, wprowadziła kary dla urzędów zwlekających z wydaniem decyzji. Podobne specustawy przyjęto w przypadku budowy obiektów na EURO 2012, budowy infrastruktury kolejowej oraz terminala LNG w Świnoujściu. (…) Zmieniono również prawo zamówień publicznych (m.in. ograniczono możliwość blokowania rozstrzygniętych przetargów poprzez wykazanie błędu w treści ogłoszenia). Przyjęto ustawę ułatwiającą partnerstwo publiczno –prywatne, która m.in. zlikwidowała ograniczenia w zawieraniu umów PPP oraz zniosła obowiązek sporządzania skomplikowanych i kosztownych analiz.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024