Dolnośląskie zgłasza 5 projektów do programu Kolej plus
Zarząd Województwa Dolnośląskiegowskazał pięć kolejowych projektów, kluczowych dla rozwoju sieci kolejowej w regionie,do projektu Kolej plus.
O realizację projektów Województwo będzie zabiegać wdalszych etapach Programu, które planowane są w perspektywie do 2028 roku.Celem Programu jest kolejowe połączenie miejscowości powyżej 10 tys.mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastamiwojewódzkimi. Program zakłada modernizację istniejących lub budowę nowych liniikolejowych, a także inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków,mijanek czy łącznic kolejowych.
Planujemy przejąć iprzywrócić do życia jak największą liczbę linii kolejowych w regionie, cobędzie możliwe m.in. dzięki programowi Kolej+. Chcemy skomunikować jaknajwięcej miejscowości w województwie, tak by każdy mieszkaniec Dolnego Śląskamógł swobodnie i bez przeszkód poruszać się po regionie koleją – mówiCezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
W ramach Programu Zarząd Województwa zgłosił 5 projektówinwestycyjnych:
• Poprawa jakościpołączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław. Projekt zakładawybudowanie podstawowej infrastruktury kolejowej w obrębie Wrocławskiego WęzłaKolejowego na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór. Pozwoli to nauruchomienie nowych połączeń w ramach Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej (WKM)na kierunkach Wrocław – Środa Śląska, Wrocław – Wołów oraz Wrocław – JaworzynaŚląska. Przebudowie poddana zostanie również stacja Środa Śląska w celudostosowania jej do kończenia i zaczynania biegu pociągów WKM.
• Rewitalizacjaodcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia powiatuzłotoryjskiego i Złotoryi do sieci regionalnego wojewódzkiego transportukolejowego. Rewitalizowany miałby być odcinek linii kolejowej nr 284 zarządzanyprzez Spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Jednocześnie dzięki tej inwestycjimożliwa będzie rewitalizacja dalszego odcinka linii nr 284 od Jerzmanic-Zdrójdo Lwówka Śląskiego, który został przejęty na rzecz Samorządu WojewództwaDolnośląskiego.
• Poprawa jakościpołączeń Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego z Wrocławiem. Będzie tomożliwe dzięki wznowieniu ruchu na linii kolejowej nr 310 Kobierzyce – PiławaGórna, która jest własnością Samorządu Województwa Dolnośląskiego orazodbudowie drugiego toru na odcinku linii kolejowej nr 285 pomiędzy stacjamiWrocław Główny a Kobierzyce.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
• Rewitalizacjalinii kolejowej nr 181 na odcinku Oleśnica – Syców – Kępno (skomunikowanieSycowa, Kępna, Wielunia ze stolicą Dolnego Śląska)
• Rewitalizacjalinii kolejowych stanowiących ciąg komunikacyjny Zgorzelec – Bogatynia (skomunikowanieBogatyni ze stolicą Dolnego Śląska)
Zależy nam na ciągłymposzerzaniu kolejowej mapy Dolnego Śląska. Chcielibyśmy, aby Dolnoślązacy mielijak najlepszy dostęp do kolei i łatwy dojazd do stolicy województwa. Wprzypadku rewitalizacji linii nr 285 projekt zakłada rozbudowę linii do układudwutorowego, co pozwoli na uruchamianie połączeń na linii Wrocław – Kobierzyce– Niemcza – Piława Górna – Dzierżoniów Śl. – Bielawa przebiegającej na liniikolejowej nr 310 – informuje Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu WojewództwaDolnośląskiego.
Według szacunków Zarządu Województwa łączna wartośćprojektów opiewa na kwotę ok. 500 mln złotych, z czego wkład samorządowywyniesie 15%. (UMWD)
„