Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dolnośląskie z projektem budżetu. Bez szczegółów ws. kasy dla Polregio

inforail
08.12.2020 13:45

Dochody w wysokości prawie 1 mld 264 mln zł oraz wydatki sięgające 1 mld 309 mln zł - przewiduje planowany na przyszły rok budżet województwa dolnośląskiego.

Najwięcej pieniędzy, bo ponad 723 mln zł, zarezerwowano na transport. Wbrew oczekiwaniom nie pojawiła się informacja na temat umowy z Polregio (d. Przewozy Regionalne) i wysokości rekompensaty, jaka zostanie przekazana temu operatorowi.

Samorząd podał, że będzie miał w przyszłym roku do dyspozycji 1,26 mld złotych. W budżecie największe wydatki przeznaczone będą się na  m.in. na transport, wsparcie rozwoju regionalnego, kulturę, edukację i ochronę zdrowia.

– Regionalna gospodarka mocno odczuła kryzys wywołany epidemią. Jako samorząd włożyliśmy wiele siły, ale także potężne sumy pieniędzy, zarówno we wsparcie ochrony zdrowia, jak i dolnośląskich przedsiębiorców. Przed nami rok, w którym planujemy, tak jak dotychczas, mocno inwestować w rozwój regionalny. Zachowując dużą dynamikę rozwoju chcemy ponownie rozpędzić dolnośląską gospodarkę - wyjaśnia marszałek Cezary Przybylski.

Na transport

Na projekty drogowe i kolejowe zarząd województwa chce przeznaczyć przeszło 723 mln złotych. To o blisko 52 mln więcej niż w roku 2020.  Przebudowa oraz remonty dróg i mostów pochłoną około 378 milionów złotych, a na dotowanie i organizowanie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich zarezerwowano ponad 153,4 miliony złotych. W dalszym ciągu rozwijana będzie również oferta kolejowa w naszym regionie. Stanie się tak za sprawą dokonanych zakupów taborowych regionalnego przewoźnika oraz przejmowania kolejnych nieczynnych linii kolejowych od PKP SA.

- Mimo trwającej pandemii nie zamierzamy zaniedbać rozwoju Dolnego Śląska. Dlatego w przyszłym roku będziemy kontynuować chociażby proces przejmowania linii kolejowych – to jedno z naszych priorytetowych zadań. Rok 2021 upłynie nam pod znakiem organizowania środków finansowych na rewitalizację pozostałych linii; poszczególne projekty zgłosiliśmy do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych i Krajowego Planu Odbudowy. W przyszłym roku czeka nas również opracowanie analiz studyjnych dla pięciu dolnośląskich inwestycji, które przeszły już do drugiego etapu programu Kolej Plus. Czeka nas też dużo pracy nad dokumentacją dla projektów, które chcielibyśmy realizować w ramach nowej perspektywy unijnej do roku 2027. Zamierzamy m.in. ruszyć z pracami nad studium wykonalności Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego – wylicza Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. – Jak widać, tylko przy samej infrastrukturze mamy mnóstwo do zrobienia. Walczymy z kryzysem, ale też szykujemy się do tego, co będzie po jego zakończeniu – dodaje.

W przyszłym roku pojawią się pierwsze rewitalizacje linii kolejowych, na odcinkach:

  • Piława Górna – Łagiewniki
  • Chojnów – Rokitki
  • Chocianów – Duninów.

Przyszły rok stoi także pod znakiem przygotowywania dokumentacji przyszłościowych, by móc uzyskać środki z takich programów jak Regionalny Fundusz Inwestycji Lokalnych, RPO, Krajowy Plan Odbudowy czy Kolej Plus. Jeżeli chodzi o ten ostatni program to wszystkie dolnośląskie projekty zostały zakwalifikowane do drugiego etapu i teraz jest 12 miesięcy na przygotowanie dokumentacji studyjnych.

Jednym z ważniejszych zadań w przyszłym roku będzie także  przygotowanie dokumentacji studyjnej i decyzji środowiskowej pod budowę linii kolejowej Lubin - Polkowice - Głogów wraz z rozbudową linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica - Lubin - Rudna Gwizdanów. Dzięki porozumieniu, które niedługo podpisane zostanie z PKP PLK, Województwo Dolnośląskie przejmie odpowiedzialność za przygotowanie dokumentacji studyjnej i decyzji środowiskowej dla tej linii. Budowa nowej linii będzie miała znaczący wpływ na rozwój zarówno Zagłębia Miedziowego, jak i całego Dolnego Śląska.

Póki co nadal nie wiemy co z umową z Polregio. Podobno negocjacje trwają…