Dolnośląskie samorządy chcą przejmować linie kolejowe

inforail
31.07.2019 13:21

Władze województwadolnośląskiego i przedstawiciele kilku gmin podpisali w środę list intencyjny,w którym zadeklarowali współpracę w zakresie przejmowania i rewitalizacji przezsamorząd województwa linii kolejowych.

Głównym jego celem jest przeciwdziałanie wykluczeniukomunikacyjnemu. List intencyjny podpisali w środę wójtowie i burmistrzowiem.in. Nowej Rudy, Dzierżoniowa, Radkowa, Bielawy i Pieszyc.

Marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylskiwyjaśnił podczas konferencji prasowej, że list intencyjny zakłada współpracę wkontekście przejmowania i rewitalizacji linii przez samorząd województwa, ajego głównym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. „Transportpubliczny spowoduje, że wykluczenie będzie zdecydowanie mniejsze, a więcmożliwości w zakresie miejsc pracy zostaną zwiększone. W znaczący sposóbspowoduje to także ożywienie gospodarcze tego obszaru, poprzez ułatwienieturystom dostępu do tych miejsc” – mówił.

Przybylski dodał, że list jest odpowiedzią na podjętą wmarcu tego roku uchwalę sejmiku województwa o udziale w rządowym ProgramieUzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej. „Ten programzapowiada planowanie i wsparcie inwestycji usprawniających komunikacjępasażerską na poziomie międzyregionalnym i regionalnym. Przypomnę, żedeklarujemy przejęcie ok. 20 linii kolejowych o długości 400 kilometrów” –powiedział marszałek.

Jak wyjaśnił radny sejmiku Patryk Wild, samorząd województwastara się o przejęcie linii kolejowych, które umożliwią stworzenie ciągukomunikacyjnego od Wrocławia przez Kobierzyce, Niemcze, Dzierżoniów, Bielawę,Srebrną Górę, do okolic Parku Narodowego Gór Stołowych.

„Dzięki temu powstanie ciąg, który będzie miał znaczeniezarówno aglomeracyjne, jak i turystyczne. Chodzi też o to, żeby ten liststanowił zaczyn do pewnego programu zintegrowanych inwestycji samorządów gmin winfrastrukturze, która jest okołotransportowa i nie tylko. To m.in. parkingi,chodniki, czy ścieżki rowerowe, tak aby ten odtwarzany ciąg transportowy stałsię pasem rozwoju, który będzie umożliwiał szybszy rozwój terenów, któredzisiaj są jednymi z bardziej wykluczonych transportowo” – tłumaczył Wild.

Władze województwa zakładają, że dokumentacja powinna zostaćprzygotowana w połowie 2021 r., a prace budowlane potrwają ok. półtora roku.