Dolnośląskie samorządy chcą przejmować linie kolejowe
Władze województwadolnośląskiego i przedstawiciele kilku gmin podpisali w środę list intencyjny,w którym zadeklarowali współpracę w zakresie przejmowania i rewitalizacji przezsamorząd województwa linii kolejowych.
Głównym jego celem jest przeciwdziałanie wykluczeniukomunikacyjnemu. List intencyjny podpisali w środę wójtowie i burmistrzowiem.in. Nowej Rudy, Dzierżoniowa, Radkowa, Bielawy i Pieszyc.
Marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylskiwyjaśnił podczas konferencji prasowej, że list intencyjny zakłada współpracę wkontekście przejmowania i rewitalizacji linii przez samorząd województwa, ajego głównym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. „Transportpubliczny spowoduje, że wykluczenie będzie zdecydowanie mniejsze, a więcmożliwości w zakresie miejsc pracy zostaną zwiększone. W znaczący sposóbspowoduje to także ożywienie gospodarcze tego obszaru, poprzez ułatwienieturystom dostępu do tych miejsc” – mówił.
Przybylski dodał, że list jest odpowiedzią na podjętą wmarcu tego roku uchwalę sejmiku województwa o udziale w rządowym ProgramieUzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej. „Ten programzapowiada planowanie i wsparcie inwestycji usprawniających komunikacjępasażerską na poziomie międzyregionalnym i regionalnym. Przypomnę, żedeklarujemy przejęcie ok. 20 linii kolejowych o długości 400 kilometrów” –powiedział marszałek.
Jak wyjaśnił radny sejmiku Patryk Wild, samorząd województwastara się o przejęcie linii kolejowych, które umożliwią stworzenie ciągukomunikacyjnego od Wrocławia przez Kobierzyce, Niemcze, Dzierżoniów, Bielawę,Srebrną Górę, do okolic Parku Narodowego Gór Stołowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Dzięki temu powstanie ciąg, który będzie miał znaczeniezarówno aglomeracyjne, jak i turystyczne. Chodzi też o to, żeby ten liststanowił zaczyn do pewnego programu zintegrowanych inwestycji samorządów gmin winfrastrukturze, która jest okołotransportowa i nie tylko. To m.in. parkingi,chodniki, czy ścieżki rowerowe, tak aby ten odtwarzany ciąg transportowy stałsię pasem rozwoju, który będzie umożliwiał szybszy rozwój terenów, któredzisiaj są jednymi z bardziej wykluczonych transportowo” – tłumaczył Wild.
Władze województwa zakładają, że dokumentacja powinna zostaćprzygotowana w połowie 2021 r., a prace budowlane potrwają ok. półtora roku.
„