Dolnośląskie chce nowych linii dla ultra lekkich pociągów

inforail
05.10.2018 08:30

Zarząd województwadolnośląskiego wystąpił z propozycją przejęcia od Polskich Kolei Państwowych 22odcinków linii kolejowych na terenie Dolnego Śląska.

„W sumie to ok. 400 km niszczejących tras kolejowych, naktórych chcemy przywrócić ruch pasażerski” – mówił marszałek województwa.

Marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylskipoinformował w czwartek na konferencji prasowej, że zarząd województwa wystąpiłdo rządu z prośbą o przekazanie 22 nieużywanych odcinków linii kolejowych. Jakmówił, samorząd województwa chciałby przywrócić na tych liniach pociągipasażerskie oraz towarowe. „Jeżeli nie przywrócimy na tych liniach transportutowarowego, to nasze miejscowości się zatkają, drogi będą degradowane, jest towręcz wyzwanie cywilizacyjnie dla Dolnego Śląska, które jest dynamicznierozwijającym się regionem” – powiedział.

„Zależy nam też, aby ożywić turystycznie południewojewództwa, gdzie znajdują się uzdrowiska i góry” – dodał Przybylski.

Radny sejmiku Patryk Wild przypomniał, że 10 lat temusamorząd województwa przejął od państwa dwie linie kolejowe:Wrocław-Zakrzów-Trzebnica i Szklarska Poręba Górna-granica państwa, o łącznejdługości 40 km. „Doświadczenia są wyłącznie dobre, dajemy sobie rade zzarządzaniem, stan techniczny tych linii też jest dobry. Przyszedł czas nakolejny krok – rozszerzenie dziesięciokrotnie linii kolejowych, którymi chcezarządzać samorząd województwa” – mówił. „Liczymy tu na dofinansowaniezewnętrzne, oczekujemy, że będziemy uczestniczyli w podziale środków z FunduszuKolejowego” – dodał.

Wild tłumaczył, że 400 km torów, które chce przejąć iwyremontować samorząd obsługuje 227 tys. Dolnoślązaków w 17 miastach, które winnym przypadku nie będą miały dostępu do kolei, a kiedyś ten dostęp miały.

Dodał, że większość tych linii zlokalizowana jest napołudniu województwa, m.in. w obszarze wydobycia surowców skalnych.”Wyremontowanie linii przyczyni się także do dalszego rozwoju potencjałuturystycznego regionu. Linie zapewnią dojazd m.in. do Karkonoskiego ParkuNarodowego czy Parku Narodowego Gór Stołowych, do Karpacza czy Złotoryi” –powiedział.

„Samorząd województwa jest w stanie obsługiwać transportkolejowy na tych liniach, dlatego, że zastosuje na nich innowacyjny, ultralekkitabor. To pozwoli nam za znacznie mniejsze pieniądze obsługiwać te linie. Dotego potrzeba będzie ok. 12 – 15 nowych pociągów tego typu” – mówił radnysejmiku.