Dojazd ze Szczecina do CPK w 3 godziny i 20 minut nierealny?
Budowa CentralnegoPortu Komunikacyjnego w Stanisławowie w gminie Baranów koło Warszawy, któraplanowana jest przez rząd, ma pociągnąć za sobą także inwestycje winfrastrukturę kolejową i drogową – stwierdza poseł Arkadiusz Marchewka.
W efekcie dojazd do nowego portu lotniczego z głównychpolskich metropolii ma zająć, zgodnie z zapowiedziami prezesa PKP KrzysztofaMamińskiego, nie więcej niż 3 godziny. Nie dotyczy to jednak Szczecina,ponieważ jak twierdzi prezes PKP w przypadku stolicy Pomorza Zachodniego realnyczas przejazdu ma wynosić 3 godziny i 20 minut. Obecnie najszybsze połączeniekolejowe między Szczecinem a Warszawą to pociąg „Chrobry” jadący 6 godzin i 14 minut.Przed rozpoczęciem obecnie trwającej modernizacji trasy kolejowej międzySzczecinem a Warszawą czas przejazdu tego pociągu wynosił nieco ponad 5 godzin.W tym kontekście realizacja połączenia kolejowego między Warszawą a Szczecinem,które pozwalałoby na czas przejazdu 3 godziny i 20 minut wymagałoby średniejprędkości 150 km na godzinę.
Jak informuje poseł Marchewka w polskich realiach średniaprędkość pociągu pasażerskiego wynosiła w 2014 roku 69 km na godzinę i wedługStrategii Rozwoju Polski Zachodniej do roku 2020 przyjętej przez Radę Ministrów30 kwietnia 2014 roku w roku 2020 ma wynosić 85 km na godzinę. W tym kontekścieśrednia prędkość 150 km na godzinę wydaje się osiągnięciem bardzo ambitnym iwymagającym olbrzymich nakładów finansowych. Również cena biletu na pociąg otakiej prędkości będzie zapewne odpowiednio wysoka. Jednocześnie przypomniećnależy, że już dzisiaj w takim czasie można dotrzeć ze Szczecina do Warszawysamolotem, a ceny połączeń lotniczych już dziś bywają w skrajnych wypadkachniższe niż połączeń kolejowych. W związku z powyższym oraz faktem, żezapowiedzi prezesa PKP zostały dokonane na wspólnej konferencji prasowej zpełnomocnikiem rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego MikołajemWildem, poseł skierował do Ministra Andrzeja Adamczyka pytania, na które myrównież chcielibyśmy poznać odpowiedzi.
A zatem czekamy na wyjaśnienie jakimi analizami dotyczącymirealizacji przedsięwzięcia przyspieszenia połączenia między Szczecinem aWarszawą dysponuje rząd oraz jakie koszty pochłonie realizacja tego przedsięwzięcia?
Czy oszacowano już jaka cena biletu na połączenie międzySzczecinem a Warszawą o średniej prędkości 150 km/h będzie konieczna w celuzapewnienia jego rentowności?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Czy zapowiedzi prezesa PKP były konsultowane zprzedstawicielem rządu?
Na czym opierały się zapowiedzi prezesa PKP?
„