Dodatkowe pociągi metropolitalne już pewne
Umowę ws.dofinansowania przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię dodatkowych kursówpociągów na liniach w jej obrębie podpisał zarząd województwa śląskiego.Dziewięć par dotychczasowych takich kursów uzupełni od czerwcowej korekty rozkładujazdy sześć kolejnych.
Jak poinformował na środowym briefingu odpowiedzialny zatransport członek zarządu województwa śląskiego Michał Woś, tego dnia zarządwojewództwa – jako organizator transportu kolejowego w regionie – przyjąłuchwałę o uruchomieniu w ramach ustawy o związku metropolitalnym woj. śląskiegokolejnych kursów pociągów o charakterze metropolitalnym.
„Metropolia zamówiła u nas – my będziemy to realizować,dopracowaliśmy odpowiednie zasady finansowania – 15 par pociągówwspółfinansowanych przez GZM. (…) Będzie to współfinansowanie dziewięciu par(kursów tam i z powrotem – PAP) dotychczasowych połączeń i sześciu nowych” -powiedział Woś.
„Pokazujemy, że zarząd województwa śląskiego, współpracuje zróżnymi podmiotami. Dogęszczamy siatkę połączeń. Stawiamy na kolej.Konsekwentnie realizujemy to, co mówiliśmy od początku, że Koleje Śląskie tojest przyszłość transportu w regionie” – dodał marszałek woj. śląskiego JakubChełstowski.
Woś zasygnalizował w środę, że w zakresie współfinansowaniapołączeń kolejowych toczył się spór interpretacyjny na gruncie ustawy o związkumetropolitalnym w województwie śląskim, na podstawie której powstała i działaGZM. Ustawa wskazuje bowiem metropolię, jako organizatora transportu ocharakterze metropolitalnym.
„Mimo to województwo organizowało, nadal organizuje iprowadzi przewozy kolejowe o charakterze wewnątrzmetropolitalnym, czyliwewnątrz GZM. Toczyła się dyskusja prawna, czy województwo jest do tegouprawnione czy nie; czy Metropolia powinna finansować takie połączenia” -wskazał członek zarządu regionu.
„Metropolia stała na stanowisku, że powinna finansować nowepołączenia. My staliśmy na stanowisku, że powinni współfinansować takżedotychczas prowadzone połączenia – dzięki czemu zostało zawarte dzisiajporozumienie, została powzięta uchwała, po stronie Metropolii także, że będzieona współfinansować łącznie 15 połączeń – 9, które były dotychczas prowadzone i6 dodatkowych, nowych, od korekty rozkładu jazdy w czerwcu” – relacjonował.
Woś wyraził zadowolenie, że GZM – realizując swój obowiązekustawowy – dokłada się do przewozów kolejowych. Jak przypomniał, woj. śląskie wtym roku dofinansowuje przewozy kolejowe wykonywane przez własną spółkę KolejeŚląskie kwotą ok. 144 mln zł, podczas gdy wsparcie Metropolii wyniesie 1,2 mlnzł.
„Przy skali zaangażowania wojewódzkiego jest to kropla, alekropla, która wystarcza na sfinansowanie tego dogęszczenia, które będzierealizowane” – zaznaczył.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Uchwałę ws. przeznaczenia na dofinansowanie dodatkowychpociągów kwoty 1,2 mln zł zgromadzenie Metropolii przyjęło pod koniec kwietniabr. Jak sygnalizował wówczas przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, topoczątek realizacji założeń tzw. kolei metropolitalnej, na podstawieprzedstawionej z końcem stycznia br. koncepcji przygotowanej przez ekspertówPolitechniki Śląskiej.
Pierwszy etap tych działań to tzw. dogęszczenie połączeń naistniejących trasach kolejowych: Gliwice – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice orazTarnowskie Góry – Tychy Miasto. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami z KolejamiŚląskimi już od tego roku zwiększono częstotliwość kursowania pociągów relacjiGliwice – Katowice – Dąbrowa Górnicza.
Według uzasadnienia kwietniowej uchwały zgromadzenia GZMkwota 1,2 mln zł zostanie wykorzystana na sfinansowanie dodatkowych połączeńkolejowych – zgodnie z porozumieniem z października ub. roku władz Metropolii iwoj. śląskiego, dotyczącym rozszerzenia obowiązującego na terenie GZM systemutaryfowo-biletowego w ramach tzw. Metrobiletu.
„W efekcie mieszkańcy Metropolii będą mogli skorzystaćzarówno z nowej zintegrowanej oferty biletu autobusowo-kolejowego pn.+Metrobilet+ oraz z dodatkowych połączeń kolejowych w obrębie GZM” – napisano wuzasadnieniu kwietniowej uchwały.
Proces przygotowywania i wdrażania Metrobiletu, czyliwielowariantowego biletu okresowego na Koleje Śląskie i komunikację miejskąorganizowaną przez Zarząd Transportu Metropolitalnego odbywał się równolegle.Na środowym briefingu Woś poinformował o zaakceptowaniu przez zarząd woj. śląskiegoumowy ws. Metrobiletu, który miałby być w efekcie tego wdrażany jeszcze wczerwcu.
„