Dodatkowe kursy pociągów dzięki GZM?
Od czerwca br.Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chce zamawiać dodatkowe kursy pociągówKolei Śląskich na swoim terenie – zapowiedział we wtorek odpowiedzialny zatransport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek.
Będzie to początek realizacji założeń tzw. koleimetropolitalnej, na podstawie przedstawionej z końcem stycznia br. koncepcjiprzygotowanej przez ekspertów Politechniki Śląskiej. Planowany pierwszy etapprzedsięwzięcia to tzw. dogęszczenie połączeń na istniejących trasachkolejowych: Gliwice – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Tarnowskie Góry – TychyMiasto.
Kwitek był we wtorek jednym z prelegentów konferencji”Transport niskoemisyjny w GZM”, zorganizowanej w Sosnowcu podczas targówSilesia Komunikacja. Mówiąc o założeniach systemu transportowego Metropoliiuznał, że kluczowym jej zadaniem w tym zakresie jest budowa systemu kolei metropolitalnej.
„Obecnie koncepcja (kolei metropolitalnej – PAP) jest wfazie konsultacji; realizacja wymaga wysiłku wielu stron: rządowej,samorządowej. (…) W najbliższym czasie będziemy szukali właściwej drogidojścia do tego rozwiązania. (…) Przygotowaliśmy warianty, określiliśmy mniejwięcej, ile to może kosztować. W tej chwili realizujemy już małymi krokami tozałożenie” – mówił Kwitek.
„Pierwszy element to integracja taryfowa (organizowanejprzez Metropolię komunikacji miejskiej – PAP) z Kolejami (Śląskimi – PAP).Zwiększymy również pracę przewozową kolei: Metropolia przeznaczy w tym roku naten 1,2 mln zł; mam nadzieję, że od czerwca na tory ruszą kolejne składy nawymagające tego główne linie” – uściślił członek zarządu GZM.
Nawiązując do założeń koncepcji Politechniki Śląskiej,zawarte w niej warianty budowy kolei metropolitalnej Kwitek nazwał „etapami”.Jak powiedział, etap zakładany na lata 2019-21 to właśnie zwiększenie pracyprzewozowej na istniejących głównych liniach. „To już rozpoczęliśmy, w tejchwili trwają negocjacje” – poinformował.
„Największym problemem, mimo rozbudowanej infrastrukturykolejowej, okazują się +wąskie gardła+, które powodują, że nie może byćzachowana stała częstotliwość kursowania pociągów, nie mogą być stosowane +równetakty+, są też kwestie priorytetyzacji. Jesteśmy tu na bieżąco w kontakcie zurzędem marszałkowskim, z Kolejami Śląskimi, a oni – z Polskimi LiniamiKolejowymi” – wyjaśnił.
Według wcześniejszych informacji GZM zamierza także kupić wciągu trzech lat – pod kątem zwiększenia pracy eksploatacyjnej przez należącedo woj. śląskiego Koleje Śląskie – tabor kolejowy za ok. 250 mln zł. Wkolejnych etapach, rozplanowanych wstępnie do 2036 r., zakładane są m.in.budowa nowych połączeń, w tym do lotniska Katowice, czy budowa nowychprzystanków.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kwitek sygnalizował też we wtorek inne działania GZM wzakresie systemu transportowego – to integrację organizatorów publicznegotransportu zbiorowego (już zrealizowaną, w ramach Zarządu TransportuMetropolitalnego) czy integrację systemu taryfowo-biletowego (wdrożoną dotąd wzakresie komunikacji miejskiej na terenie ok. 50 miast i gmin; trwają prace nadrozszerzeniem systemu o kolej poprzez wdrożenie wspólnego biletu okresowego).
W przyszłym roku planowane jest wprowadzeniemetropolitalnego roweru, jako tzw. środka transportu pierwszej i ostatniejmili. Obecnie GZM integruje systemy rowerowe funkcjonujące w oddzielnychmiastach; w 2020 r. zakłada wprowadzenie własnego systemu dla terenu całejMetropolii.
Ponadto, GZM planuje m.in. unowocześnienie systemupobierania opłat za przejazdy, ujednolicenie kolorystyki autobusów (we wtorekna targach w Sosnowcu pokazano m.in. pojazdy kupione przez przewoźników zterenu GZM w nowym standardowym malowaniu Metropolii), a także zmiany wzarządzaniu infrastrukturą biletową i przystankową czy informacją pasażerską.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawyprzygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu – skupia 41 miast i gmincentralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób.Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny. Od początku br. GZMprzejęła organizację komunikacji miejskiej na swoim terenie.
„