Dobra decyzja rządu. Nie będzie faworyzowania Polregio

inforail
14.04.2021 12:45

Polregio (Przewozy Regionalne) będzie musiało ubiegać się o środki z Krajowego Planu Odbudowy na takich samych zasadach jak inni przewoźnicy regionalni.

Nie będzie faworyzowania tej spółki. To bardzo dobra decyzja rządu.

Jak poinformował Waldemar Buda Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszyi Polityki Regionalnej  wsparcie na zakup taboru do przewozów regionalnych zostanie przydzielone w ramach otwartego, konkurencyjnego postępowania konkursowego, z uwagi na duże zainteresowanie potencjalnych beneficjentów. Wartość przedstawionych projektów wielokrotnie przekraczała dostępną alokację. Przyjęcie konkursowej metody rozdziału środków wyklucza możliwość uzależniania alokacji dla poszczególnych beneficjentów od „udziału procentowego przewoźnika kolejowego w segmencie rynku przewozów pasażerskich”.

Więcej kasy?

Analizujemy obecnie możliwość zwiększenia wsparcia dla przewozów regionalnych – dodał wiceminister. Ale jak należy przyjmować nie chodzi tu o przewoźnika Przewozy Regionalne, ale o dany segment przewozów. Szczegółowe kryteria dot. konkursów w poszczególnych inwestycjach wskazanych w KPO będą wypracowywane i ogłaszane po przyjęciu KPO przez KE. Podstawowym kryterium wyboru projektów taborowych do przewozów pasażerskich będzie niskoemisyjność. Dodatkowo zakłada się ograniczenie finansowania tylko do nowego taboru. Na rozwój transportu kolejowego, zgodnie z projektem KPO przekazanym do konsultacji społecznych, planuje się przeznaczyć ponad 11 mld zł – wskazał Waldemar Buda.

W dzisiejszym komunikacie prezes Polregio Artur Martyniuk podał, że do Krajowego Planu Odbudowy spółka ta złożyła wnioski dotyczące zakupu i modernizacji taboru łącznie na ponad 6 mld zł.

Co z PKP Intercity?

Wiceminister wyjaśnił również, że spółka PKP Intercity została wyłączona z procedury konkursowej po dokonaniu podziału alokacji na tabor do przewozów dalekobieżnych i regionalnych. Z uwagi na konieczność spełnienia warunków wynikających z unijnych regulacji dotyczących pomocy publicznej oraz krótki termin kwalifikowalności wsparcia KPO, podjęto decyzję o objęciu wsparciem wyłącznie przewozów o charakterze służby publicznej (PSC). Ponieważ PKP Intercity to jedyny przewoźnik kolejowy świadczący w Polsce usługi przewozów dalekobieżnych na podstawie umowy PSC, organizacja konkursu w tym zakresie byłaby bezzasadna.

Większość środków została alokowana na sfinansowanie wydatków PKP PLK, ponieważ wsparcie zarządcy infrastruktury poprawi warunki funkcjonowania największej liczby przedsiębiorców, obywateli i innych podmiotów, a potrzeby PKP PLK mimo wieloletnich starań nadal pozostają bardzo znaczące. Przyjęty podział zakłada porównywalne wsparcie dla przewozów dalekobieżnych i regionalnych – podał Waldemar Buda.