Dobiega końca remont dworca w Białymstoku

inforail
06.06.2020 08:45

Dobiega końcaprzebudowa zabytkowego dworca w Białymstoku – jedna z największych inwestycjiprogramu modernizacji dworców PKP na latach 2016-2023.

Większość robót została już zrealizowana, a 2 czerwca br.Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytkowych dokonał odbioru prackonserwatorskich ujętych w projekcie.

Modernizacja zabytkowego dworca w Białymstoku połączona zzagospodarowaniem terenów przydworcowych zaawansowana jest w około 85procentach. Wszystkie najważniejsze prace zostały już zrealizowane. Dowykonania pozostało m.in. przeprowadzenie robót wykończeniowych. Jako żemodernizowany dworzec ma dużą wartość historyczną, cały projekt jego przebudowymusiał zostać uzgodniony z konserwatorem zabytków.

Dobiegająca końcaprzebudowa dworca kolejowego w Białymstoku jest częścią ogólnopolskiegoProgramu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego w całymkraju zmodernizujemy i wybudujemy od podstaw łącznie prawie 200 dworcówkolejowych. Warto podkreślić, że ponad połowę z nich stanowią obiektyzabytkowe, które dzięki inwestycjom PKP S.A. odzyskują dawny blask i stają sięwizytówkami miejscowości, w których się znajdują – powiedziała MałgorzataZielińska, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.

W ramach inwestycji przywrócony został pierwotny wystrójwnętrza z uwzględnieniem takich elementów jak zdobienia ścian i sufitów,żeliwne słupy oraz ozdobne posadzki. Tym samym wnętrze obiektu nawiązuje swoimwyglądem do tego z około 1910 roku. Wyburzone zostały także antresola wykonanaw budynku podczas jego poprzedniej modernizacji oraz przybudówka z lat 80. XXwieku. Przywrócenie obiektowi historycznego wyglądu, poprzez wyeksponowaniejego walorów architektonicznych i zabytkowych, udało się pogodzić z pełnymprzystosowaniem budynku do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, w tympodróżnych z niepełnosprawnościami. Inwestycją jest także objęte najbliższeotoczenie dworca. Przestrzeń wokół niego została poddana estetyzacji, m.in.poprzez wykonanie nasadzeń ozdobnych drzew i krzewów oraz budowie nowychparkingów i miejsc postojowych.

Na podstawiekilkunastu komisji konserwatorskich, mających na celu ustalanie kolejnychetapów prac, licznych konsultacji merytorycznych w urzędzie i obiekcie, jakieodbyliśmy podczas odtwarzania powstającej koncepcji dworca PKP w Białymstoku,nawiązującej w całości jak i w detalu do obiektu z przełomu XIX i XX w., mogęstwierdzić, że będzie to zabytek bardzo reprezentacyjny, jedna z perełzabytkowych naszego regionu i kraju. Jestem przekonana, że ta pewnego rodzajukreacja konserwatorska, ustalona w dużym zakresie m.in. na podstawie źródełikonograficznych, będzie nie tylko świadectwem minionej epoki, ale i dowodem,że dworzec kolejowy może jednocześnie służyć pasażerom, jak i stanowićprzystanek na szlaku najpiękniejszych zabytków w Polsce z okresu zaborowego,stanowiąc jego ważną część – powiedziała prof. Małgorzata Dajnowicz,Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Dworzec kolejowy w Białymstoku został wybudowany około 1862roku, równolegle z uruchomieniem linii kolejowej Warszawa – Petersburg. Podkoniec XIX wieku, w związku z rosnącą liczbą podróżnych, konieczna byłarozbudowa dworca. W tym okresie białostocki dworzec uznawany był za jeden znajbardziej eleganckich dworców położonych przy trasie KoleiWarszawsko-Petersburskiej. Stacji kolejowej nie oszczędziły wojenne zawieruchy– obiekt został zniszczony podczas I i II wojny światowej. Był kilkakrotnieodbudowywany oraz częściowo przekształcany i dostosowywany do aktualnychpotrzeb i funkcji, tracąc tym samym pierwotny zamysł architektoniczny.

Zakończenie całej inwestycji planowane jest październiku,ale jeśli prace będą przebiegały bez przeszkód, to pierwsi pasażerowie będąmogli skorzystać z dworca jeszcze w miesiącach wakacyjnych. Wartość przebudowybiałostockiego dworca to ponad 36 mln zł. Inwestycja jest współfinansowanaprzez UE w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. (PKP SA)