Koleje czeskie ogłosiły dwa przetargi na modernizację w sumie 93 wagonów, w ramach której mają one zostać dostosowane do kursowania z prędkością 200 kilometrów na godzinę. Wszystkie pojazdy oprócz kompletnej rewitalizacji wnętrza otrzymają również nowy elektroniczny system informacji o rezerwacji miejsc, a także informacji pasażerskiej. Ponadto będzie Wi-Fi i bardziej wydajna klimatyzacja. Jeden z przetargów obejmuje modernizację 22 wagonów typu Bmz, odkupionych od Kolei Austraickich. 9 z nich zostanie przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Znajdą się tu także toalety przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Pozostałe 71 to wagony czeskie z lat dziewięćdziesiątych. Wartość obu zamówień to 900 milionów koron. Wszystkie wagony powinny zostać zmodernizowane w ciągu 17 miesięcy od podpisania umowy. Prawdopodobnie zostaną one skierowane na trasę Praga –Berlin- Hamburg. Modernizacja dotyczy następujących wagonów:
11x Ampz143
9x Ampz146
15x Bmz241
26x Bmz245
10x Wrmz815
4x Bmz
9x Bmpz
9x Bbdmpz
Zamiast kupować nowe, modernizujemy –to hasło przewodnie obecnej władzy CD. Dlaczego? Bo wychodzi taniej. Jeszcze za kadencji poprzedniego prezesa zakupione zostały jednak jednostki RailJet, które są aktualnie testowane i lada dzień pojawią się liniowo na czeskich szlakach kolejowych. Może się jednak okazać, że będą to w perspektywie kilku najbliższych lat ostatnie nowe pociągi czeskich kolei. Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail będą one obsługiwać połączenie Praga –Wiedeń –Graz.
W kontekście tego zamówienia nie sposób nie wspomnieć o polskich firmach. I tak chociażby PESA modernizowała już wagony czeskiego przewoźnika. Polska firma przebudowała 15 wagonów serii Bdt, wyprodukowane w latach 1986-1987 do standardu Abpeee. W każdym z nich pojawiły się miejsca pierwszej klasy (30 miejsc) oraz drugiej klasy (40 miejsc). Oprócz klimatyzacji, pojawiły się gniazdka elektryczne, informacja pasażerska i system audio, a także WC z obiegiem zamkniętym. Podniesiona została ponadto prędkość wagonów do 140 km/h. Za modernizację 15 wagonów PESA otrzyma niecałe 191 mln koron czeskich. W Polsce wagony mogą modernizować także, oprócz firmy z Bydgoszczy, Newag i FPS Cegielski. Faworytem wydają się być jednak czeskie firmy takie jak Pars nova czy Janoza.